Lillafüredtől egy karnyújtásnyira, a mesés Garadna-völgy vadregényes erdeje őrzi szüntelen hazánk legrégibb ipari műemlékét. A Fazola-kohó, melyet sokan újmassai őskohó néven ismernek, egészen a 19. század első évtizedéig repíti vissza az itt kirándulókat.
A Garadna-patak partján fekvő újmassai őskohó, mely 1812-13-ban épült, 1831-es átépítése után nyerte el ma is látható formáját. Az egykori faszéntüzelésű nagyolvasztót autóval és tömegközlekedéssel egyaránt könnyű megközelíteni.
Azok, akik tömegközlekedéssel tervezik ide kirándulásukat, busszal, sőt mi több a Lillafüredi Állami Erdei Vasút zakatoló kisvonatával is érkezhetnek.
A monumentális, háromszintes, csonkagúla megjelenésű kohó több mint 11 méteres magasságba tör. A kohóról tudni érdemes, hogy nemcsak hazai szinten számít egyedülállónak, de Európa-szerte is igazi ritkaságként tartják számon.
A Fazola Frigyes nevéhez kötődő kohó 1872-ben olvasztott utoljára vasércből nyersvasat, bölcsőjéül szolgált azonban a diósgyőri vasgyár létrejöttének, illetve a Miskolc környéki vasipar felvirágzásának.
Sőt mi több, Lillafüred kedvelt látványosságát, a télen-nyáron gyönyörű Hámori-tavat is ennek az ipari fellendülésnek köszönhetjük, melyet a kohó állandó vízellátása miatt volt szükséges mesterségesen kibővíteni.
A kohó mellett található, ingyenesen látogatható Massa Múzeum a diósgyőr-hámori vasgyártás első időszakát, valamint a gyár életében fontos szerepet betöltő Fazola-család történetét mutatja be.
A tárlaton kívül egy ugyancsak díjmentesen látogatható kovácsműhely és egy szabadtéri skanzen enged bepillantást a valaha itt folyó, szüntelen munkálatokba.
Az ingyenesen látogatható Massa Múzeum pontos nyitvatartását és további információkat ide kattintva találtok.