5 lenyűgöző völgy, melyek mentén felfedezhetjük a Balaton-felvidék kincseit

A Balaton-felvidék igazi ékszerdobozként számtalan nagyszerű látnivalót, túraútvonalat rejt magában, amelyek közül most az északi part keleti felének varázslatos völgyeit hoztuk el nektek. A völgyekben barangolva felfedezhetitek a hangulatos balatoni vidék bájos falvait, bámulatos sziklaalakzatait, romantikus útvonalait, s természeti kincseit is.

Száka-völgy

Ha Balatonfüreden járunk, akkor érdemes lehet letérni a Tagore sétányról, hogy egy kicsit jobban megismerjük a hely természeti kincseit. Ugyanis a település feletti Száka-hegyen egykor egy kőfejtő működött, így a bánya északi falánál a hajdani kőzetfeltárás nyomai kápráztatnak el. Ez a Füredi Mészkő Formáció hiteles bemutatóhelye, amely 230 millió éves, szürkésfehér, tűzkőlencsékkel teli mészkőrétegeket fed fel előttünk. Innen falépcsőkkel tarkított lejtőn érjük el a vadregényes völgyet, ahol egy fahidacskán átkelve lassan kiérünk a völgyből, s megérkezünk Aszófőre.

Fotó: Gapa Terasz & Parkerdő (Facebook)

Koloska-völgy

A Koloska-völgy a Balaton-felvidék egyik legváltozatosabb völgye, ahol a romantikus hangulatú erdei tó mellett egy lenyűgöző vadasparkra, Nordic Walking Parkra, illetve izgalmas tanösvényre is lelhetünk. A vidék egyik legszebb patakvölgyét és annak környékét pedig egy kalandos, közel 13 km hosszú körtúra során is felfedezhetjük. A balatonfüredi piactól indulva egy molyhos tölgyerdő kalauzol el minket egészen a Jókai-kilátó káprázatos panorámájáig, majd tisztásokon átsuhanva érkezünk meg a Koloska-völgybe. Itt a Koloska-forrás táplálta erdei tónál megpihenhetünk, majd az egyre inkább szűkülő völgyön keresztül lyukadunk ki Koloska-sziklák bámulatos terepénél. A gigantikus szikladarabok azonban a völgy végének közeledtét jelzik, és őket hátrahagyva lassacskán újra a balatonfüredi piac forgatagában találhatjuk magunkat.

Fotó: Aktív Magyarország

Kű-völgy

Dörgicsén, a bájos Balaton-felvidéki faluban a három középkori romtemplom mellett a lenyűgöző sziklaformációkban bővelkedő Kű-völgyet is megismerhetjük egy 1,5–2 órás körtúra során. Utunk a XIII. században épült, impozáns alsódörgicsei romtemplomtól indul. Hátunk mögött hagyva a Balaton felé nyíló lélegzetelállító panorámát, egy ösvény vezet el minket egy XIX. századi temető felé, majd a középkori kalandozásaink tovább folytatódnak a felsődörgicsei romtemplomnál egy kis kitérővel.

blank
Fotó: Levendárium Dörgicsei Levendula Major (Facebook)

Visszatérve a körtúra útvonalára, a turistaút a dörgicsei Levendárium pompás levendulamezőjétől egy vadregényes erdőbe visz minket. A fák között barangolva először mohával fedett sziklák közt kanyargunk, s végül megérkezünk a Kű-völgy monumentális sziklaalakzataihoz. A szurdokszerű völgyből kiérve többek között a kisdörgicsei templomromnál, a barokk egylyukú kőhídon, illetve vadvirágos mezőn haladunk át, mígnem újra meg nem pillantjuk a Balaton kéken fénylő víztükrét.

Dörgicse mellett még megannyi bájos falura lelhetsz a Balaton körül:

Nivegy-völgy

A legenda szerint a völgy északi oldalának lankáin talált otthonra még a honfoglalás idején Buda vitéz, akinek három fia, István, Jakab és Antal a környéken alakította ki udvarházát. Így lett Balatoncsicsó, Szentjakabfa és Szentantalfa, amelyek a völgy meghatározó településeivé váltak mára. E klasszikus balatoni vidékre érkezve szinte minden egyes kincset felfedezhetünk, amely oly nagyszerűvé teszi a magyar tengert körülölelő tájat. A völgy északnyugati oldalán vadregényes erdők, nyugati határától nem messze Hegyestű elképesztő kilátása, illetve kiterjedt szőlődűnék, kedves borospincék, bájos barokk templomok és a Pusztatemplom-rom csak ránk vár a Nivegy-völgyben.

Fotó: Getty Images

Malom-völgy és Király-kúti-patak völgye

A Malom-völgyet és a Király-kúti-patak völgyét is magába foglaló egész napos túra során merülhetünk el az Alsóörs és Csopak között húzódó Balaton-felvidéki tájban. Alsóörsről már az első megállónknál gyönyörű panoráma fogad minket a Somlyó-hegyi kilátóból, majd a Csere-hegyi messzelátóhoz tett kitérőnket követően az Országos Kék Túra jelzésen folytathatjuk utunkat Lovasra. Innen árnyas fák, patak menti utak kísérnek el minket a Malom-völgyig, amely tanösvényének 8 megállója Felsőörs egyedülálló természeti látnivalóit sorakoztatja fel előttünk. Felsőörstől a Miske-szikla meseszép kilátása, a Király-kúti-patak hangulatos völgye, a szelíd dombok között fekvő paloznaki látnivalók, a Csákány-hegyi kilátó, valamint a Szent Miklós-templom romjai mellett vezet utunk, mígnem elérjük Csopakot.

Fotó: Aktív Magyarország

Ha még több lenyűgöző természeti kincset fedeznél fel az északi parton: