Először két évvel ezelőtt jártuk körbe a budapesti brutalizmus témakörét, a farkasréti Mindenszentek-plébániatemplom, az OKISZ-székház és a neo-brutalista Meininger Hotel példáin keresztül próbálva helyreállítani a dísztelen betonépítészet megtépázott renoméját. Most, a BrutaPest Instagram-oldallal együttműködve bemutatjuk nektek a műfaj további négy, lehengerlő példányát!
Budapest Hotel
Az egyedülálló formája miatt Körszállóként is ismert robosztus épületet joggal nevezhetnénk a budai hegyek felhőkarcolójának, hiszen stratégiai helyen, Pasarét és a Városmajor találkozásánál hirdeti óriási felkiáltójelként kora építészeti csúcstechnológiáját.
A II. világháború során egy bombatalálat következtében megsemmisült Florida Kiosk helyén az 1960-as években Szrogh György Ybl Miklós-díjas építész tervei alapján felhúzott, henger alakú csoda egykor Budapest legelegánsabb szállodája és szórakozóhelye volt, 19 szinten 280 szobával, lélegzetelállító körpanorámát nyújtó tetőterasszal, étlapján pedig olyan fogásokkal, mint a csirágkrémleves vagy a vajas-citromos izlandi kaviár. A Budapest Hotelről nem lehet anélkül beszélni, hogy ne szólnánk illusztris vendégeiről, akik közül ki kell emelnünk a friss Oscar-díjas Jamie Lee Curtis édesapját, a magyar származású Tony Curtist, Sir Roger Mooret és Moammer Kadhafit, Líbia egykori diktátorát.
Víztoronyház
Újpalota éke 1975 óta meghatározó része a főváros északkeleti látképének. A Tenke Tibor és Mentes Endre által jegyzett, a Budapest Hotelnél is alkalmazott csúszózsalus megoldásnak köszönhetően mindössze egy év leforgása alatt felépített 20 emeletes Casco- vagy Víztoronyház Budapest legmagasabb lakóépülete. Felső két szintjén kapott helyet a fiatal városrész vízszükségletét csupán egy évtizedig biztosító, hatalmas méretű víztorony (benne két, egyenként 300 köbméteres víztartállyal), míg közvetlenül alatta kerültek kialakításra a mai napig önkormányzati tulajdonban lévő kétszintes, panorámateraszos műteremlakások, amelyeket kizárólag főállású festőművészeknek adnak ki.
Baleseti Intézet
Ugyan a brutalizmus mint építészeti stílusirányzat az 1950-es évek Angliájában alakult ki, előjelei már az előző évtized modernista törekvéseiben is tetten érhetőek, ahogy azt az 1940-ben átadott Fiumei úti Baleseti Intézet (hivatalos nevén Péterfy Sándor Kórház Traumatológiai Intézete) impozáns épülete is mutatja.
Tovább a BrutaPest Instagramjára >>
A Csontváry-életmű megmentőjeként múlhatatlan érdemeket szerző Gerlóczy Gedeon, valamint Grundböck Béla és Körmendy Nándor tervezte, korát meghaladó épület homlokzatát eredetileg türkizkék mázas Zsolnay-kerámiák borították, amik sok más külső és belső részlettel egyetemben a kórház 1984-es felújítása során végleg eltűntek. A rekonstrukció azért valami jót is hozott magával: ekkor került ugyanis a főbejáratot vigyázó oszlopos szélfogó ablaknyílásaiba Szentgyörgyi József színes üvegegyüttese, amely allegorikus képekbe öntve idézi meg az élet veszélyes oldalát.
Gellért-hegyi víztároló
A Gellért-hegyi Gruber János-víztárolót a legtöbben óriási, H. R. Giger svájci képzőművész alkotásaira emlékeztető ikermedencéi révén ismerik, melyeknek tölcsérben végződő oszloperdejeit évek óta bárki megtekintheti a szervezett bejárásokon.
Habár a Belváros és Dél-Buda lakosságát ivóvízzel ellátó, brutális méretű, zongora alaprajzú csarnokokról készült fotók nagy sikernek örvendenek, ugyanennyire izgalmas a víztárolóhoz tartozó, a Gellért-hegy északi oldalát koronázó, bunkerszerű épület. Az Ybl-díjas Vadász György géniuszát dicsérő objektum olyan, mintha valaki fogta volna Frank Lloyd Wright 1924-es Ennis House-zát, a falait fakóbarnára festette, majd félig a földbe ásta volna. Az 1980-ban használatba vett komplexum a főváros harmadik legnagyobb kapacitású víztárolója.