Egyáltalán nem mindegy, hogy egy webáruházban száz látogatóból végül hányan vásárolnak. Egyes webshopokban csak egy-két vásárlóval számolhatnak, míg másutt a négy-öt százalékos vásárlási arány sem ritka. Nézzük, milyen tényezőktől függ a konverziós arány!

Miért fontos növelni a vásárlási arányt?
Kezdő lépésként érdemes tisztázni, hogy mit nevezünk konverziós aránynak. Ez mutatja meg, hogy száz honlaplátogatóból hányan teszik meg azt az oldalunkon, amit szeretnénk. Egy webáruház esetében a konverzió jellemzően a vásárlást jelenti. A legtöbb webshop esetében ez az arány egy és három százalék között mozog, de egyes esetekben ez ennél jóval magasabb arány is lehet.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy száz oldallátogatóból átlagosan tíz fogja kosárba tenni a termékünket, és csak kettő-három fogja ténylegesen meg is vásárolni azt. Ez újdonsült webáruház-tulajdonosoknak elkeserítő lehet, hiszen minden egyes látogatóért keményen meg kell dolgozni, és mint látjuk, nagy részük vásárlás nélkül fog távozni az oldalunkról.
Mit érhetünk el a konverziós arány növelésével?
Ha a konverziós arányunkat pár változtatással sikerül megdupláznunk, az azt jelenti, hogy azonos marketingköltség mellett dupla annyi vásárlót sikerül elérnünk, ami nagymértékben növeli a termékeken elérhető nyereséget.
Hogyan lehet konverzióra optimalizálni a webáruházunkat?
Az alábbiakban bemutatunk pár lépést, amelyek végrehajtásával nagymértékben lehet növelni a boltunk konverziós arányát. Ezeket egyedi weboldalakon is tudjuk használni, de természetesen webáruház bérlés esetén is végrehajthatóak.
- A legelső lépés, hogy implementálva legyen a weboldalunkba a Google Analytics követőkódja. Ennek hiányában nem rendelkezünk semmilyen információval a látogatóinkat illetően. Olyan, mintha vakon próbálnánk optimalizálni a marketing tevékenységeinket.
- Ha ezzel megvagyunk, hőtérképes, videós elemzőszoftvert is érdemes alkalmazni a boltunkban. Egy ilyen programmal azt lehet megvizsgálni, hogy az oldalunkon miként viselkednek az odalátogatók. Gyakorlatilag videót készítenek a látogatók viselkedéséről, így megtudható, hogy hogyan használják az áruházunkat.
- Ezek után a teljesítménymérés következik. A fenti programok felhasználásával megvizsgálhatjuk a látogatók viselkedési szokásait. Hogyan viselkednek a kosárelhagyók, a vásárlók, a rövidebb, illetve hosszabb ideig az oldalunkon tartózkodók. Megnézhetjük, mekkora az átlagos kosárértékük, illetve, hogy a folyamat melyik pontján veszítjük el az érdeklődőket.
- Érdemes tesztvásárlásokat is végeznünk, majd az így átélt vásárlási élményt összehasonlítani a konkurenseinknél tapasztaltakkal. Ezzel a módszerrel számos hiányosságot felderíthetünk.
A folyamat végén érdemes összeszednünk a fejlesztési javaslatokat, majd fontossági sorrendben végighaladva el is végezni a szükséges változtatásokat.
A fenti lépések végrehajtásával hatékonyan javíthatjuk az internetes üzletünk hatékonyságát.
