5 elbűvölő tanösvény a Balaton-felvidéken kora nyári barangolásokhoz

Hullámzó tanúhegyek és a kéken tündöklő víztükör ámulatba ejtő párosa kísér végig minket, járjunk szinte bármerre a Balaton-felvidéken. E mesebeli tájból most elhoztunk egy falatnyit, hogy festői tanösvények útvonalát bebarangolva fedezhessétek fel a magyar tenger körül elterülő, ámulatba ejtő vidéket.

Bazaltorgonák tanösvény, Raposka

Hajdani vulkánok földjén barangolhatunk a 4 km hosszú tanösvényen, amely mesebeli tájakon kalauzol végig minket, miközben olykor meredek kaptatókkal teszteli kitartásunkat. Bár minden egyes nehezebb lépésnél nyugtázhatjuk, hogy megéri az útvonalat tovább járni. Hiszen a magyar tenger ragyogó csillogása, a közeli dombok, hegyek lankáinak hullámzása olykor lágyan törnek elő az ágas-bogas fák leveleinek függönye mögül, s meglepő szépségükkel örökre az emlékeink kedves darabjaivá válnak.

Majd a Szent György-hegyi kalandunknak a tetejére az ékes koronát a 30 méter magas bazaltorgonák lélegzetelállító látványa teszi fel. A Tapolcai-medence e kincseit a Raposkai bányaudvartól érdemes megközelíteni, s az utunkat a közeli Lengyel-kápolnával, valamint a hangulatos Szászi Birtok mennyei fogásaival egészíthetjük ki.

Szent György-hegy. Fotó: Szuditsch Péter

Megannyi csodás látnivalót rejt a Szent György-hegy:

Tűzgyűrű tanösvény, Badacsonytomaj

Badacsony legszebb tájain vezet minket végig a Tűzgyűrű tanösvény, amely 4,6 km hosszan kanyarog a vulkánok világának maradványai között. Utunk elején a jegyességet ígérő Rózsakő köszönt minket, majd a Páholy- és a Kisfaludy-kilátóból elénk táruló panoráma vesz le a lábunkról. De csodálatos kilátást ígér a Kőkapu útvonala felett rejtőző, titkos kilátópont is, ahol a festői tanúhegyek pompás látképe fogad minket.

Itt jól jön, ha egy szusszanásnyit pihenünk, hiszen nemsokára a Bujdosók lépcsőjének 464 fokával kell megküzdenünk. Ám amint felkapaszkodtunk az utolsó lépcsőfokra, már egészen biztosak lehetünk benne, hogy nem hiába tettünk meg többszáz lépést. Ugyanis a tanösvény következő állomásáról, a tördemici kilátóhelyről felejthetetlen panoráma nyílik a Szent György-hegy bazaltorgonáira. Legvégül pedig a Balaton meseszép víztükrével tarkított káprázatos látkép varázsolhat el minket a Ranolder-keresztnél.

Fotó: László Orsolya

Pele apó ösvénye, Balatonederics

Ha a gyermekekkel együtt fedezzük fel a Balaton csodavilágát, akkor a Balatonederics és Balatongyörök közötti sétány kiváló élmény lehet a család apraja-nagyja számára. A kifejezetten a legkisebbek számára létrehozott tanösvényen az erdő és a környék titkai kerülnek felszínre, miközben a két település legfőbb látnivalóiba – mint például az Afrika Múzeum és a Szépkilátó – is belefuthatunk. A 8,5 km hosszú útvonalon 38 állomás található, s mindegyik megállónál angol és magyar táblák mesélnek a kirándulóknak a Keszthelyi-hegység természeti értékeiről és a helyi érdekességekről.

Fotó: Békési József

Haláp tanösvény, Zalahaláp

A Haláp-hegy a Balaton-felvidék egyik legegyedibb formájával büszkélkedő tanúhegye, hiszen a koporsó formájú felső része még évekkel ezelőtt tovatűnt az egykoron itt folyó bányászati tevékenységek következtében. Bár a hegy egy részét napjainkban már hiányolnunk kell, azért még most is számtalan csodára lelhetünk az itt kanyargó, 3 kilométer hosszú tanösvényen. Sűrű, vadregényes erdei utak, sziklafallal körülvett kráter kápráztat el minket az útvonalon barangolva, mígnem a mélyedésből kiérve érkezünk meg a tanösvény legszebb részéhez. A Haláp csúcsának tövében a Stonehenge-re emlékeztető sziklaformációk állnak, ahonnan egy meredek lépcsősoron kapaszkodhatunk fel a nem mindennapi, 360 fokos panorámához.

Fotó: Fazekas Zsuzsa

Vulkán tanösvény, Mencshely

A Balaton-felvidék legmagasabb pontja a 400 méter magasba törő Halom-hegy, amelynek tetején fut végig a Vulkán tanösvény. A geológiai bemutatóhely a kialudt tűzhányó érdekességeit és élővilágát tárja fel előttünk. De láthatunk a területen a kibányászott kőzetekből kirakott maketteket, valamint egy hatalmas Balaton-térképet is. Az itteni élményeket pedig tovább fokozza a nem olyan régen újjáépített Kossuth-kilátó, amelynek tetejéről képeslapokra illő panoráma tárul elénk. Ugyanis a magasból megcsodálhatjuk a Balaton-felvidéket, a tájból kiemelkedő tanúhegyekkel, valamint a kék és a zöld minden árnyalatában tündöklő tóval együtt.

Fotó: Békési József

Fedezzétek fel a Balaton-felvidék hangulatos falvait is: