Különböző szerepek a projektmenedzsment világában

A projektmenedzsmentben számos megközelítés keresi a választ a munkatársak szerepeire, valamint a változó környezet és elvárások által felállított kihívások megoldására. A projektvezető, a projektmenedzser és a business analyst mellett számos más pozícióban is tevékenykednek emberek, akik munkája mind rendkívül fontos annak érdekében, hogy egy projekt sikeresen megvalósulhasson.

Nézzük most meg közelebbről, hogy mivel is foglalkozik a projekt említett három szereplője, akik mind a projektmenedzsment tagjai!

A projektmenedzser

Feladata, hogy biztosítsa a határidők és a költségkeretek betartását, megvalósítsa a változásmenedzsmentet is. Elmondható, hogy a projektvezető mellett a projektmenedzser az egész projekt szíve, mozgatórúgója. Épp ezért fontos a képzéseken való folyamatos részvétel, valamint tudásuk folyamatos felmérése és új szintre emelése példaképp a PMI által szervezett minősítések megszerzésével, melyben segítséget nyújthat a Szinergia Kft. általi PMI vizsgafelkészítő kurzusok valamelyike.

A projektmenedzser széles felelősségi körrel bír, és számos feladattal rendelkezik. Hozzá tartozik például a kivitelezővel és a megrendelővel való egyeztetés, a munkatársak munkájának ellenőrzése, a szabályok közvetítése, a projektterv és a projektdokumentáció elkészítése. Ez utóbbi magában foglalja az erőforrásigény felmérését, a költségvetés elemzést, valamint a különböző kimutatásokat is sok egyéb mellett.

A projektvezető

A projektvezető felelőssége, hogy a projekt sikerrel záruljon. Ismernie kell a projekt tartalmát, az ütemezést, a költségeket, és lényegében minden egyes szereplővel együtt kell működnie. Épp ezért egy projektvezetőnek igen összetett személyiséggel kell rendelkeznie.

Fontos, hogy ne csupán elméleti, hanem gyakorlati tudással is rendelkezzen, hiszen a projektek megvalósulását fizikailag is ellenőriznie kell. Emellett nagy jelentősége van a vezetői képességeknek is, hiszen a projektvezető tartja össze a projektet, az utasítások végrehajtását pedig el kell érnie a beosztottai körében.

Ez azonban kissé nehézkes, hiszen egy projektcsapat team-ként működik együtt, az alá-fölé rendeltség pedig korlátozottan van jelen. Egy projektvezető tehát szakmai és üzleti ismeretekkel egyaránt rendelkezik.

Project Business Analyst

A business analyst (BA) a projekt üzleti elemzője, akinek főként a projekt előkészítési fázisában van meghatározó feladata, de bizonyos megközelítések szerint a megvalósítás fázisában, sőt a projekt lezárását követő időkben is jelentős szereppel bír, hiszen a gazdasági hatékonyságot sem árt elemezni. Más modellek szerint azonban csak az előkészítésben tevékenykedik.

A BA kiterjedt szaktudással rendelkezik az adott iparág vonatkozásában, és lényegében minden más munkatárssal kapcsolatban áll, sőt, a megrendelőkkel is.

Láthatjuk, hogy egy projekt megvalósítása számos munkatárs összehangolt munkáját követeli, és akkor még nem is esett szó a tervezőkről, kivitelezőkről. Érdemes ezzel kapcsolatos képzésen részt vennie annak, aki komolyan el szeretne mélyedni a témában.