Amikor megkérdezték, hogy miként ír olyan gyönyörű zenét, epésen azt felelte, ilyet rendel tőle a kiadója. Brahms kívül szúrós jellem volt, a zenéje viszont simogat. Szerencsére nekünk csak hallgatni kell, erre invitál a Concerto Budapest négykoncertes sorozata novemberben.
Brahms a „másik fickó” volt: aki végül nem kapja meg a nőt, aki külön utakon jár. A 19. században, abban a korban, amikor a zene mindenestül megváltozott, és eljött a félistenként kezelt géniuszok kora, nem tepert érte, hogy ott legyen a változás hajójának árbockosarában. Inkább a kantinban üldögélt, keserű német sört ivott, és fülbemászó melódiákat firkált kottapapírra.
Azt mondták róla, hogy ő lesz a második Beethoven, egy ideig nyomasztotta is a dolog, tizennégy évig gyúrta az első szimfóniáját. De legalább annyira fontos volt neki Bach, hiszen ahogy Bach zenéje, az övé is szigorúan szerkesztett, régi formákra épül, de korántsem száraz. Sőt! Szembeállították Liszttel, Wagnerrel, az igazi haladókkal, ő kényelmesen érezte magát a hagyományban.
Azt mondta magáról, hogy ateista, de megírta az első nem latin, hanem nemzeti nyelvű szövegre komponált rekviemet. Reménytelenül szerette mestere, Schumann feleségét, Clarát, de sosem lett belőlük semmi. Hogyan lett volna? Volt, aki azt mondta, Brahms a reménybe volt szerelmes. Minden vágyát és szenvedélyét zenébe írta.
Brahms végül lerázta magáról a második Beethoven címkéjét, és ma már nem kell lekönyökölnie a pultról Wagnert és Lisztet. Azt tette, amit egy zeneszerzőnek tennie kell: gyönyörű zenét írt. Csupa energia és érzelem minden darabja, ennyi elég, hogy máig sokak kedvence legyen. Szinte mindenben, amit írt, van valami őszi hangulat, nem lehet véletlen, hogy Keller Andrásnak, a Concerto Budapest művészeti vezetőjének is ősszel jutott eszébe Brahms.
A hónap végén négy koncerten is hallhatjuk a zeneszerző műveit a Zeneakadémián. November 27-én, szombaton az idős, nagyszakállú mester zenéjével találkozunk. A grúz származású osztrák szólista, Elisabeth Leonskaja a II. zongoraversenyt adja elő. November 28-án délután két „nagy” kamaradarab, a B-dúr szextett és az f-moll zongoraötös szól, parádés az előadók névsora, a kibővített Keller Quartet, Perényi Miklós, Leonskaja. Este Baráti Kristóf a Brahms-hegedűversenyt adja elő, utána az I. zongoranégyes szól zenekari átiratban.
Bővebb infó: concertobudapest.hu