A vásárlás pszichológiája: Miért vásárlunk, mintha nem lenne holnap?

Tényleg kell az az új telefon, pohárkészlet vagy sokadik kabát? 2004 óta évente megrendezésre kerül a Ne vásárolj semmit! nap, ami a tudatos vásárlásra hívja fel a figyelmet. Novemberben adózz te is azzal a fogyasztói böjt ünnepének, hogy távolról elkerülöd az üzleteket!

Vajon miért érzünk néha leküzdhetetlen vágyat egy-egy ruhadarab vagy csecsebecse megvásárlására? Igyekszünk megválaszolni ezt a kérdést, ám először engedd meg, hogy adjunk pár megfontolandó tippet a tudatosabb vásárláshoz. Először is, tájékozódj azokról az (alap)anyagokról, amelyeket fogyasztasz, viselsz vagy magadra kensz. Fontos, hogy száműzd az életedből a káros összetevőket és kemikáliákat, a bőrt eltömítő, izzadást okozó szintetikus anyagokat. Ha a kirakatban jól mutat, vagy a kedvenc színészed reklámozza, akkor sem engedheted, hogy az ellenállhatatlanság varázsa felülkerekedjen a valódi értékén. A tudatos vásárlót nem tudja hatalmába keríteni a vásárlási láz, mert átgondoltan cselekszik. Ha vesz valamit, gondolatban még azelőtt átfutja a felhasználási lehetőségeket, hogy a pénztárhoz sétálna kosarában olyan tételekkel, amelyeknek valójában nem fogja nagy hasznát venni.

Miért vásárlunk, mintha nem lenne holnap?

A legpesszimistább előrejelzések szerint bolygónk napjai meg vannak számlálva, és ha nem változtatunk többek között a vásárlási szokásainkon, a következményeket nem tesszük zsebre: körülbelül 20 év múlva véget érhet földi létünk. Vásárolunk, ha szomorúak vagyunk, ha kevésnek érezzük magunkat, stresszlevezetésként és olykor, ha unatkozunk. Az egész nem a tárgyakról szól, amelyekkel hazatérünk, hanem az érzésről, amit kivált belőlünk a megszerzésük ténye. Egy amerikai kutatás szerint ugyanis olyasmit vásárolni, amit nagyon magunkénak akartunk tudni, gyönyört okoz.

Gondold át a következőket: mi motivál arra, hogy megvedd azt a trendi, de túlárazott táskát, cipőt? Státusszimbólumként tekintesz rá, ezért ha elmondhatod, hogy a tiéd, többnek fogod érezni magad az átlagnál? Nehéz napod volt, csorba esett az önbecsüléseden, és abban látod a megoldást, hogy új ruhákba bújsz vagy végre beszerzed azt a rúzst, amivel már régóta szemeztél? Megveszed, mert nem érzed jól magad a bőrödben és azt reméled, utána magabiztosabb leszel? Vagy egyszerűen büszkeséggel tölt el a tudat, hogy megengedheted magadnak, és afféle önjutalmazásként éled meg? A vásárlásra buzdító tényezők listája hosszú, azt azonban mindről el lehet mondani, hogy pozitív érzéseket vált ki azáltal, hogy kielégít bennünket, illetve magát a vásárlást motiváló szükségleteinket. A baj az, hogy minden problémára csak pillanatnyilag nyújt megoldást; ha újra hasonló szituációba kerülsz, ismét érezni fogod a késztetést.

Nézzünk szét magunk körül

Csak olyasmit vásárolj, amire valóban szükséged van. Ha tele van a szekrényed, szelektálj; ami neked lom, az másnak kincs lehet, adj neki új életet! Időnként válogass össze nem használt tárgyakat, jó állapotú ruhákat, és vidd el a város egyik jótékonysági céllal árusító üzletébe. Ha valami újra vágysz, csereberélj a barátnőiddel, vagy nézz szét vintage üzletekben, ahol gyakran címkés termékekre is szert tehetsz! Ne félj megkérdezni az ismerőseidet, ha valamire szükséged van, mert előfordulhat, hogy lapul náluk egy használaton kívüli darab – legyen az háztartási eszköz vagy más -, és valószínű, hogy a boltinál jutányosabb áron vagy ingyen, netán valamiért cserébe a tiéd lehet.

Black Friday vs. Ne vásárolj semmit! nap

Érdekes tény, hogy 2018-ban a Ne Vásárolj Semmit! Napon, november utolsó péntekén világszerte 27 milliárd forintot hagytak az emberek az üzletekben. Ennek az az oka, hogy általában Fekete Péntekre esik, ami a nagy karácsonyi bevásárlás előtti időszak nyitányaként ismert.