A Budapest Music Centert azért szeretjük, mert még sosem voltunk ott olyan koncerten, amit ne élveztünk volna. Ez részben köszönhető a BMC csodás akusztikájának, de legfőképpen annak, hogy mindig rendkívül izgalmas, sokszínű programmal készülnek. Öt olyan koncertet gyűjtöttünk össze a márciusi kínálatukból, melyeket csak ajánlani tudunk.
Das Wohltemperierte Streichquartett 5. – Intermezzo – március 16. (szombat) 18:00
A sorozat ötödik koncertjének címe Intermezzo — a műsor most nem egy hangnem köré szerveződik, mint a megelőző koncerteken, hanem a XX. század vonósnégyes termésének olyan műveiből válogatunk, amelyek már nem kifejezetten egy tonalitásban íródtak, vagy kifejezetten a tonalitás határait feszegetik. A koncerten Sztravinszkij mindhárom vonósnégyesre írt műve megszólal, a szerző “orosz” korszakának egy remekbe szabott miniatűrje, a Trois piéces, valamint az 1920-ban íródott Concertino, amelyben már az első pillanatban feszültségbe kerül egy C-dúr és egy H-dúr skála, illetve a festőművész Raoul Dufy emlékére írt Double Canon, amely pedig egy dodekafon kompozíció.
Gwilym Simcock -március 25. (hétfő) 20:00
Epifónium – Szabó Tibor emlékére – március 26. (kedd) 19:30–22:30
Márciusban lesz két éve, hogy elhunyt Szabó Tibor, a BMC egykori tanára, igazgatója, kollégája.
Tibor még életében rendelkezett arról a nem búbánatoskodó megemlékezésről, amit ő maga szellemesen epifóniumnak nevezett. Judit, a felesége megosztotta ezt velünk. Ezúton értesítünk mindenkit, hogy az egyedi műfajnevet viselő esemény megvalósul.
BMC Könyvtár / Harcsa Veronika-Razvaljajeva Anasztázia: Debussy – március 29. (péntek) 19:00
A sokoldalú zenei érdeklődésű énekesnő a koncerten legújabb partnerével, a hárfaművész Razvaljajeva Anasztáziával lép színpadra. A hárfa-ének duó a 2018-ban éppen száz éve elhunyt Claude Debussy legszebb dalait öltözteti új köntösbe. A formákkal folyton merészen kísérletező Debussy-nek Paul Verlaine és más költők verseire írt műveit a zeneszerzőhöz méltó bátorsággal és újító szándékkal hangszerelte át a két fiatal zenész. A hárfa légiessége és a sotto voce, vagyis a klasszikusnál halkabb énektechnika új oldalát mutatja meg a jól ismert daloknak.
UMZE Kamaraegyüttes: Kék örvény – március 31. (vasárnap) 19:30
„Az egész világ egyetlen kék örvény” – mondja egy ismeretlen, régi hindu költő, s vele új kompozícióm szólistája. Alessio Elia új művének ihletője az ekpirózis, a kozmosz ciklikus megsemmisülése – majd újjászületése –, Ivan Fedele művét az ókori Levante – a mai Közel-Kelet – inspirálta, Luca Francesconi darabjának címe pedig azt sugallja, mindig minden kezdődik előlről: „Da Capo”. Talán ma, amikor a szűntelen napi gondok centiméterekre szűkítik gondolkodásunk perspektíváját, különösen fontos megidézni a művészi látásmód fényéves távlatait. Ahogyan az is, hogy néhány példával bemutassuk, hogyan szólnak hozzánk annak az országnak zeneszerzői, amely hosszú ideig formálta Európa történelmét, és amelynek neve sokáig egyet jelentett a művészetekkel, így a zenével is. (Tihanyi László)