Fajsúlyos témák könnyed stílusban tálalva – Ezért szeretjük a skandináv krimiket

Minden Stieg Larsson A tetovált lány című könyvével kezdődött. A krimi 2009ös hazai megjelenése után megállás nélkül olvashatjuk a skandináv krimiket, melyek rendszerint a könyveladási listák élén kötnek ki, hogy utána a mozikat is meghódíthassák.

Éppen ezért most arra vállalkoztunk, hogy megpróbáljuk megfejteni a skandináv krimik sikerének titkát. Segítségünk Dobosi Bea fordító, aki svédországi kirándulása során szeretett bele a skandináv kultúrába. Neki köszönhetjük, hogy magyarul is élvezetjük többek között Camilla Lackberg és Rosenfeldt & Hjorth legutóbb megjelent műveit.

Krimi, marxizmussal fűszerezve

A skandináv krimi kezdetéig egészen az 1960-es évek közepéig kell visszanyúlni. Ekkor alkotta meg a Maj Sjöwall–Per Wahlöö szerzőpáros a krimi alműfaját. Bár korábban is voltak skandináv krimik, ezeket többnyire angol álneveken adták ki, és a cselekmények is Amerikában vagy Angliában játszódtak. A Sjöwall–Wahlöö-páros azonban kiadott egy Svédországban játszódó tízrészes krimisorozatot, méghozzá a saját nevükön, melyben a krimi műfajára mindaddig nem jellemző módon, politikai és társadalmi kérdéseket is feszegettek. Politikai állásfoglalásuk könyvről könyvre vált egyre markánsabban kiolvashatóvá, ami nem is csoda, mivel mindketten lelkes baloldali aktivisták voltak.

blank
Maj Sjöwall és Per Wahlöö

A karosszékdetektívek ideje lejárt

A skandináv krimik egyik legfontosabb jellemzője a realisztikus ábrázolás, ami a nyomozói munka és a nyomozó személyének leírására is igaz. Itt már nem egy idős vénkisasszony deríti fel a bűneseteket, mint Miss Marple esetében, aki makulátlan életével a bűn felett áll és egy karosszékben ülve is ki tudja nyomozni az igazságot. A legelső detektívtörténetként emlegetett Morgue utcai kettősgyilkosság nyomozója, Dupin sem mocskolja be a kezét a bűntény felderítése közben, pusztán az eszére alapozva logikázza ki, mi is történt valójában.

A skandináv krimik nyomozói ezzel ellentétben hús-vér emberek, akiknek reggel a gyerekeiket iskolába kell vinniük, és idegesek lesznek, ha elfogy otthon a fahéjas csiga. Jussi Adler-Olsen visszatérő nyomozója, Carl Morck a krimikben egyre inkább egy mogorva antihőssé alakul, aki felett elhatalmasodnak magánéleti problémái. Jo Nesbø Harry Hole-ja is megjárta a saját poklát. Ezek a nyomozók az igazság kiderítése érdekében elmerülnek a nagyvárosok alvilágában, prostituáltak, drogosok, hajléktalanok között kutatnak, és az öklüket is használják, ha arra van szükség.

blank
Carl Morck, a Q-ügyosztály vezetője

Míg az Agatha Christie-krimikben a szereplők a társadalom felsőbb rétegeiből származnak, a skandináv krimiknél gyakran a társadalom perifériájára szorultak kapnak szerepet. Itt nem létezik tabu: olykor bűnözők, vallási fanatikusok vagy menekültek világába kalauzolnak minket a történetek.

A lapokba beszivárgó skandináv kultúra

A realisztikus ábrázolásból fakadóan a könyvekben a skandináv városok is megelevenednek. Nesbø nemcsak Oslót ábrázolj akkurátusan, a város társadalmi-szociális helyzetét is pontosan bemutatja. Camilla Lackberg regényeinek helyszíne szülővárosa, Fjallbacka, A könyveiben található leírások után úgy érezzük, ha a sors Fjallbackába sodorna, nem tévednénk el. Szintén Camilla Lackberg műveiből jöhetünk rá, hogy a svédek egyik kedvenc édessége a fahéjas csiga, melynek a tésztája kardamommal készül és leginkább a mi kakaós csigánkhoz hasonlítható. A rengeteg regénybéli kávézás sem ok nélküli: a svédek gyakran a munkaidejüket is beszélgetéssel és sütizéssel egybefűzött kávézással szakítják meg, melyek alól szinte illetlenség kibújni.

blank
A svédek kedcenc édessége, a fahéjas csiga

Stefan Ahnhem A kilencedik című könyvében olvashatjuk, hogy a nyomozó lánya pénteken szeretett volna édességet enni, de még nem lehetett, mivel még nem volt szombat. A mondat valójában arra a szokásra utal, hogy Svédországban az 1950-es ’60-as évektől elterjedt szokás, hogy a gyerekek csak szombatonként ehetnek édességet, hogy így óvják meg a fogukat. Idehaza a skandináv krimikben gyakran megemlített nemzeti alkoholboltok is ismeretlenül csenghetnek. Svédországban ugyanis az alkoholforgalmazás állami monopólium, ezért azokat az italokat, melyek alkoholtartalma 3,5% felett van, kizárólag nemzeti alkoholboltokban lehet vásárolni, mint nálunk a cigarettát a nemzeti dohányboltokban.

Egy skandináv krimi, ami kilóg a sorból

A skandináv krimikben általában két szálon futnak az események: az egyik a jelenben játszódik és a bűntény felderítését; míg a másik a múltbéli eseményeket írja le, melyből kiderül, milyen belső konfliktusok, események juttatták odáig a bűnöst, hogy gyilkoljon.

Camilla Lackberg A boszorkány című könyvében ezzel ellentétben három szálon futnak az események. Sőt, a skandináv krimikre nem jellemző módon, a regény a valóságban is megtörtént eseményeken alapul: a 17. századi svéd boszorkányüldözést eleveníti fel, amikor a tömeghisztéria tetőfokán egy év alatt több mint 100 embert végeztek ki koholt vádak alapján.

blank

A boszorkány második idősíkja az 1980-as évek végén játszódik, mely egy 1998-as tragédiát vett alapul, melyben egy négyéves kisfiú meggyilkolásával egy öt- és egy hétéves gyereket gyanúsítottak meg. Bár akkor ejtették a vádakat ellenük, 2015-ben ismét megnyitották az esetet, mely hatalmas médiavisszhangot kapott. A Lackberg-könyv harmadik szála (a svédországi menekült-helyzetet kivéve) nagyrészt fikció, ám mindhárom történetet összeköti, hogy a bizonyítékok nélküli vádaskodások és (boszorkány)üldözések gyilkosságba torkolltak.