Jelentős összegeket spórolhatunk, ha a fekete pénteken vásárlunk

Nincs könnyű dolga annak, aki a Black Friday akciók keretében szeretné megvásárolni a régóta kiszemelt terméket, hiszen a jelentős leárazással forgalmazott árucikkek az online térben másodpercek alatt fogyhatnak el. Utánajárunk, mennyire életszerűek a 80-90 százalékos leárazások, illetve vásárolhatunk-e ilyen termékeket a Black Friday akciók keretében.

Először is érdemes megérteni, hogyan működik az e-kereskedelem, illetve hogyan épül fel a fekete péntek leárazáskampánya. Általános igazság és aranyszabály, hogy a kereskedő nem értékesíthet beszerzési ár alatt; sőt, a logisztikai és egyéb terhek miatt bizonyos árrés alatt veszteség keletkezik még akkor is, ha látszólag a vásárló fizeti a kiszállítás költségét. Ez alapján bátran ki lehet jelenteni, hogy a valóságban 80-90 százalékos leárazással nem találkozunk, vagy ha igen, akkor nagy valószínűséggel valamilyen trükk van a dologban.

Az előzetes túlárazást követő leárazás régi trükk, de szembe megy a versenyjogi szabályozással, így a webáruházak egyre ritkábban élnek ilyen módszerekkel. Előfordulhat persze, hogy a néhányszáz forintos termékek árrése kimagasló, így ezek esetében reális lehet a meghirdetett akció, azonban tévékészülékeket, tűzhelyeket, hűtőszekrényeket és laptopokat nem fogunk irreális áron vásárolni.

Sokan úgy vélik, hogy a Black Friday akciók jelentős mértékben csökkentik az online kereskedelembe vetett bizalmat, hiszen az árazás körüli félreértések és a lassabb kézbesítési határidők sokakban csalódást keltenek. Ezt támasztja alá a LogiNet és a Reacty Digital közös, reprezentatív felmérése, amely szerint tavalyi évhez képest 6 000 forinttal kevesebbet, 34 000 forintot költünk el Black Friday akciók keretében idén novemberben. A válaszadók mintegy 70 százaléka úgy nyilatkozott, hogy előnyben részesíti az ismert webáruházak szolgáltatásait a fekete pénteken.

Mindeközben folytatódik a trend, miszerint a Black Friday egynapos kereskedelmi eseményből egész hónapot felölelő kampányidőszakká változik. Részben ez a változás is hozzájárul ahhoz, hogy a Black Friday iránt némileg csökkenhet az érdeklődés.

A megkérdezett marketingszakértő szerint mindenképpen jó hírnek számít, hogy érezhető az online vásárlók tudatosságának javulása. Egyre többen győződnek meg a kereskedő cég jogi státuszáról, illetve ellenőrzik az akciók valódiságát. Ez utóbbit a rendelkezésre álló ár-összehasonlító oldalak segítségével tehetik meg a legegyszerűbben. Egyes ár-összehasonlítók nem csupán az aktuális árakat képesek megjeleníteni, hanem az előző hónapok minimum- és középárát is. Így egyértelműen meggyőződhetünk arról, hogy egy terméket valódi akció keretében vagy esetleg felárazás-leárazás után vásárolhatjuk meg.

A Black Friday költésekre vonatkozó negatív előjelzéstől függetlenül kimondható, hogy a hazai e-kereskedelem jelentős ütemű növekedésre képes. A GKI Digital és az Árukereső közös kutatása szerint az első félévében 30%-os bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar online kiskereskedelmi piac, melyen belül az első negyedév forgalma 43,7%-kal múlta felül a 2020-as első negyedév forgalmát. Ennél is beszédesebb statisztika, miszerint a tavaly is rekord magas számokat hozó második negyedévben idén további 21%-os forgalombővülés volt mérhető – áll a jelentésben.