A Budapest Fejlesztési Központ ezúttal a Nyugati pályaudvar környezetének teljes megújítására írt ki nyílt, nemzetközi tervpályázatot. A 44 hektárnyi terület komplex megreformálására 12 építészirodától várják a terveket, március 1-ig.
A Nyugati pályaudvar amellett, hogy az ország egyik legforgalmasabb közlekedési csomópontja, egyben a belváros egyik legértékesebb, de jelenlegi kialakítása és állapota miatt erősen kiaknázatlan része.
A pályaudvar és az ahhoz kapcsolódó kiterjedt vasúti üzemi területek például elvágják egymástól a VI. és a XIII. kerületet, pályáinak leromlott állapota miatt pedig nem képes kellő forgalmat bonyolítani. Indokolja átalakítását az is, hogy a környéken valóban kevés a kikapcsolódásra alkalmas zöldterület, továbbá, hogy a Nyugati tér a felszínen, a gyalogosok számára gyakorlatilag átjárhatatlan.
Talán ennyi információ birtokában is érzékelhető már, hogy nem lesz éppen könnyű dolga a leendő tervezőcsapatnak, hiszen a megújításhoz nemcsak az szükséges, hogy a csapat az összetett városépítő feladatokhoz, hanem a vasúthoz is értsen.
A nyílt, kétfordulós nemzetközi pályázatra várt tervek tehát összetettek, egyszerre érintik az Eiffel-csarnok műemléki épületének újragondolását, a pályaudvar teljes környezetének és vasúti infrastruktúrájának megújítását és minőségi zöld- és kulturális területek, középületek létrehozását. Ezzel a törekvéssel, a teljes 44 hektárnyi területből 23,5 hektárnyi, vagyis közel két Városmajornyi terület szabadulhat fel és kaphat új rendeltetést Budapest központjában, ezzel egyidejűleg pedig új városrész születhet Budapest szívében.
A megújításra kiírt tervpályázat konkrétan ezeket a területeket érinti:
- A komplex megújítási folyamatban új mélyállomás és felszíni, fedett peronok tervezésére kerül sor. Mindezt úgy építenék meg, hogy a Déli és a Nyugati pályaudvart összekötő Duna-alagúttal is összeköthető legyen, duplájára növelve ezzel a forgalmi kapacitást.
- A tervezésben újragondolnák az Eiffel-csarnok műemléki épületének funkcióját. A vasúti vágányok megszüntetésével a csarnokban nem kapnának helyet vonatok, helyette közösségi teret és találkozóhelyet alakítanának ki.
- A tervezés az aluljárórendszer felszámolására is kitér: több tízezer négyzetméter felszín alatti, felhasználóbarát, tágas és világos közlekedő kialakítása a cél.
- A Westend előtti buszpályaudvar és parkoló helyét bezöldítenék, a csarnoképületet összekapcsolnák a Nyugati térrel és itt kapna helyet az a villamosmegálló is, mely a 49-es és 14-es at kapcsolná össze.
- A felszíni parkoló felszámolásával a Westend-parkolóház P+R-funkcióval támogatná a pályaudvart és közvetlen elérhetőséget biztosítana a peronokra.
- A Bajcsy-Zsilinkszy és a Váci út közötti felüljárót teljes egészében felszámolnák.
- Mivel a sűrűn beépített pályaudvar környéke kevés lehetőséget ad a zöldben való kikapcsolódásra, a Podmaniczky utcához közeli és a Ferdinánd híd mögötti üzemi területek helyén új közparkot hoznának létre, de új gyalogos és kerékpáros kapcsolatokat alakítanának ki a Városliget irányába, illetve a jelenleg egymástól elzárt VI. és a XIII. kerületek között.
Forrás és képek: Fürjes Balázs Facebook-oldala