Így csillapítják a forgalmat az Erzsébetvárosban (térkép)

Tizenöt budapesti helyszínen indul forgalomcsillapítási mintaprojekt, amely célja a nyugodtabb, tisztább és élhetőbb városrészek kialakítása. Ezek egyike Belső-Erzsébetváros, ahol a Fővárosi Önkormányzat a BKK-val, valamint a VI. és a VII. kerületi önkormányzatokkal közösen az Andrássy út – Nagykörút – Rákóczi út – Károly körút közötti területen csökkenti a gépjármű átjárhatóságot egyes szakaszok forgalmi rendjének megváltoztatásával.

A tervezésnél fontos szerepet játszott, hogy a forgalomtól elzárt területek, utcák kivételével minden utca és ingatlan elérhető legyen járművel, és egyszerű legyen elhagyni a területet. Több helyen tilos lesz parkolni, ezzel is csökkentve a területen tartózkodó autók számát. Az intézkedések eredményeként a környéken várhatóan csökken a zaj-, illetve a levegőszennyezés mértéke – írja közleményében a BKK.

A mintaprojekt kedvezhet a kerékpárosoknak is: a biciklivel közlekedők számára egyszerűbbé és biztonságosabbá válik a terület átjárhatósága a csökkent forgalomnak és a kevesebb parkoló autónak köszönhetően – teszik hozzá.

Augusztus 9-ig, vasárnap estig a Közút Zrt. szakemberei befejezik a munkálatok döntő részét, amelybe beletartozik a mintegy 250 darab
új forgalmi tábla felállítása és egyes utcarészek felújítása is. Az intézkedések kiterjednek a sebességkorlátozásra is: Belső-Erzsébetváros nagyrésze Tempo30 besorolás alá kerül.

KONKRÉT BEAVATKOZÁSOK

1. Megfordul az utca egyirányúsága az alábbi utcákban:

  • Káldy Gyula utca: a Paulay Ede utca és a Király utca között a Király utca felé
  • Király utca: a Holló utca és a Kis Diófa utca között a Kisdiófa utca (Nagykörút) felé – a kerékpáros forgalom kétirányban engedélyezett marad
  • Kis Diófa utca: a Király utca és a Dob utca között a Dob utca felé
  • Dob utca: a Kis Diófa utca és a Holló utca között a Holló utca (Kiskörút) felé – a kerékpáros forgalom kétirányban engedélyezett marad
  • Nyár utca: a Dohány utca és a Wesselényi utca között a Wesselényi utca felé
  • Nagy Diófa utca: a Wesselényi utca és a Dob utca között a Dob utca felé
  • Kazinczy utca: a Dohány utca és a Rákóczi út között a Rákóczi út felé

Íme egy térképen a változások:

2. A közúti forgalom számára megfordul az utca egyirányúsága (a trolibusz és a kerékpár önálló sávon továbbra is haladhatnak a jelenlegi irányban):

  • Wesselényi utca: a Nyár utca és a Klauzál utca között a Klauzál utca (Nagykörút) felé
  • Dohány utca: a Klauzál utca és a Nyár utca között a Nyár utca (Kiskörút) felé

3. Korlátozott forgalmúvá válik:

  • Király utca: a Rumbach Sebestyén utca melletti mélygarázs bejáratától a Károly körútig (csak az engedéllyel rendelkezők hajhatnak be)
  • Kazinczy utca: a Király utca és a Dohány utca között (csak a célforgalom hajthat be)

4. Zsákutcává válik:

  •  Az Asbóth utca a Király utca felől. Be- és kihajtás a Madách Imre út felől és felé lehetséges.

5. Sebességkorlátozás:

  •  Tempo30 zóna részévé válik az Andrássy út – Nagymező utca – Király utca – Erzsébet körút – Wesselényi utca – Károly körút – Bajcsy-Zsilinszky út által határolt terület, ezen útszakaszok nélkül
  • 30 km/h-s sebességkorlátozás hatálya alá kerül:
    • Wesselényi utca: az Erzsébet körút és a Károly körút között
    • Dohány utca: a Károly körút és az Erzsébet körút között
    • Nagy Diófa utca: a Wesselényi utca és a Dohány utca között
    • Nyár utca: a Rákóczi út és a Wesselényi utca között
    • Klauzál utca: a Wesselényi utca és a Rákóczi út között
    • Akácfa utca: a Rákóczi út és a Wesselényi utca között

6. Megszűnik a parkolási lehetőség, ezáltal bővül a szabad közterületek mérete:

  • Dob utca: a Carl Lutz-emlékhely és a Kazinczy utca között
  • Wesselényi utca: a Klauzál utca és a Nyár utca között a jelenlegi menetirány szerinti jobb oldalon
  • Dohány utca: a Nyár utca és a Klauzál utca között a jelenlegi menetirány szerinti jobb oldalon
  • Kazinczy utca: a Király utca és a Dohány utca között a korlátozott behajtás miatt
  • Király utca: a Rumbach Sebestyén utca és a Károly körút között a korlátozott behajtás miatt
  • Asbóth utca: a Madách Imre tér és a Király utca között a jelenlegi menetirány szerinti bal oldalon, valamint a Király utcai torkolatban a jobb oldalon is

A Fővárosi Önkormányzat a kozossegitervezes.budapest.hu oldalon várja minden fővárosi véleményét 2020. augusztus 15-tól a bevezetett változásokról. A nyári tesztüzem során szerzett tapasztalatok és beérkező vélemények, észrevételek alapján a BKK 2020 végéig dolgozza ki azt a közlekedésfejlesztési akciótervet, amelynek konkrét intézkedései 2021-ben, ütemezetten lesznek majd bevezethetők – írja a BKK.