Ha a skandináv krimikről elsősorban Svédországra és Norvégiára asszociáltunk, hiányosan tettük. Izlandnak is megvannak a saját krimiírói, akik könyvei mellett nem érdemes elmenni szó nélkül. Ilyen szerző Yrsa Sigurdardóttir is, akinek a könyveiben a rendőrcsapat munkáját egy szerencsétlen magánéletű gyerekpszichológus, Freyja segíti.
Az Exit az ötödik Yrsa Sigurdardóttir-könyv, amit magyarul olvashatunk, és szubjektív véleményünk szerint egyben a legjobb is. Az író egy állandó szereplőpárossal dolgozik. Egyikük Huldar, a nyomozó, akinek a karaktere annyira nem izgalmas, kábé olyan, mint az összes többi skandináv krimi nyomozója (értsd: sivár magánélet, túlhajszolt munkatempó). Másikuk, Freyja, a lesittelt bátyja lakásában élő gyerekpszichológus karaktere azonban már annál izgalmasabb, főleg, hogy neki hála beláthatunk a tettesek lelkivilágába, így egy olyan analizálós, mélylélektani krimit olvashatunk, melyekből nincs sok skandináv krimiken innen és túl sem.
Ráadásul az Exit két nagyon komoly 21. századi jelenséget is boncolgat. Az egyik a közösségi média túlzott használata, a másik az online bullying (megfélemlítés), amelynek szenvedő alanyai ezúttal a tinédzserek. A történetben olyan gyerekeket gyilkolnak meg, akik csúnyán megszégyenítették iskolatársukat. Haláluk után a gyilkos Snapchat-üzeneteket küld az áldozat ismerőseinek, ami még nagyobb médiafelhajtást generál a gyilkosságok körül.
Bár mindegyik skandináv krimire jellemző, hogy ábrázol valamilyen társadalmi/szociális problémát, Yrsa Sigurdardóttir nagyon ráérez erre, hiszen az online bullying egy olyan terület, amelynek minden fiatal (és akár felnőtt is) potenciális áldozata lehet, ráadásul még arra sem igen jött rá senki, hogy hogyan lehet védekezni ellene.
Az Exit nem tinikrimi, ahol az osztályfőnök segítségével keresik a rendőrök a gyilkost a nebulók között. A nyomozás legalább annyira hangsúlyos szereplői az áldozatok és az áldozatok által az online térben bántalmazott gyerekek szülei. Bár a könyvnek nem célja, hogy megoldja az online bullying-jelenséget (az messze túlmutatna a műfajon), az olvasót azért alaposan elgondolkoztatja, milyen rémes dolgokra is lehet használni a közösségi médiát, és hogy milyen pokoli kétségbeesést és mély depressziót élhetnek át azok, akiket az online térben (is) zaklatnak.
Az, hogy Yrsa Sigurdardóttir úgy gondolkodtat el minket egy ilyen megoldásra váró társadalmi problémáról, hogy közben egy izgalmas és meglepő befejezésű krimivel is megörvendeztet minket, több mint elegendő ahhoz, hogy meleg szívvel ajánljuk legújabb könyvét.
Tegdes Péter