A pécsi Zsolnay Kulturális Negyed m21 Galériája általában a kortárs képzőművészet bázisa, idén azonban a világhírű magyar festőzseni kiállításának ad otthont fél éven át: a legnagyobb és legátfogóbb magánkézben lévő Munkácsy-gyűjtemény május 17-től november 10-ig tekinthető meg.
A kiállítást szervező Zsolnay Örökségkezelő NKft. (ZsÖK) ezzel a tárlattal tiszteleg a 175 éve született festőóriás előtt. A kiállított gyűjtemény Pákh Imre magyar–amerikai műgyűjtő kollekciójának része. Vitathatatlanul ez a legnagyobb anyagi értéket képviselő Munkácsy-magángyűjtemény, egyben a legátfogóbb is, ugyanis Munkácsy életművének valamennyi szakaszából őriz festményeket. Szerepel köztük az Ásító inas (1896), amely a legismertebb magyar festmények egyike, reprezentálva Munkácsy korai periódusát. De a művész pályaívét követve megjelennek a bibliai témájú művek, a szalonzsánerek és a késői melankolikus tájképek is.
A kiállításon Munkácsy festményei, több rajza, tanulmánya, vázlatai és az életét dokumentáló fotóanyag is szerepel, összesen 58 mű és közel 20 fotó. Külön színfolt a kiállításban a Munkácsyt megjelenítő, más ismert művészek – például Rippl-Rónai József, Hans Temple, Halmi Artúr, Pásztor János – által készített művek csoportja.
A tárlat különlegességét az adja, hogy három kép most először lesz látható! Ezek közé tartozik Munkácsy Mihály Műteremben V. című képe, amely a festő „Műterem”-sorozatába illeszkedik. A téma kidolgozása során Munkácsy több előképet, tanulmányt készített, különösen nagy hangsúlyt fektetve a színfoltok kifejező, expressszív kezelésére. Most először lesz látható a Tanulmány az Éjszakai csavargók című képhez és Halmi Artúr: Munkácsy Mihály Párizsi műtermében című alkotása is. Ugyancsak itt debütál 6 db, korábban soha ki nem állított rajz, köztük egy rendkívül korai kompozíciós vázlat, egy késői önarckép, Liszt Ferenc arcképe és vázlatok a Golgotához.