Magyar idő szerint március 5-én 02.00 órakor nyitják meg a 90. Oscar-gálát, amit idén is izgatottan várhatunk, hála Enyedi Ildikó filmjének. A filmipar legfontosabb rendezvényét óriási előkészületek előzik meg, és a variety.com-nak köszönhetően most betekintést nyerhetünk a díjátadó kulisszatitkaiba.
Sokan el sem tudják képzelni, mekkora feladat egy ilyen kaliberű esemény megszervezése. A külső szemlélő szerint csupán egy négyórás közvetítésről van szó, amikor szakemberek és filmkedvelők a tv képernyője elé szegeződnek, hogy szemtanúi lehessenek annak, ahogy Hollywood legnagyobb, világhírű divattervezők kreációiban parádézó sztárjait díjazzák. Valójában ennél sokkal többről van szó, és az Oscar-gála szervezését felügyelő Rob Paine és néhány kollégája meg is osztott néhány érdekes részletet a háttérben folyó óriási munkáról.
Izgatott készülődés a kulisszák mögött
Paine elmondása szerint a díjátadó előtti műsor, a vendégek érkezése és a gála előkészítése közel 800 ember összehangolt munkáját igényli. Ez a szám pedig a biztonságiakat, a catering szolgáltatás biztosítóit és az alkalmazottak egy részét nem is tartalmazza. A szakember több, mint két évtizede dolgozik az Oscar-gála szervezői csapatában, és feladatának része, hogy a legapróbb részletre is figyeljen, és szükség esetén azonnal beavatkozzon. Mondhatni az est tűzoltója, ahogyan magát nevezi.
Előfordulhatnak biztonsági problémák, balesetek a színpadon, és arra is figyelni kell, hogy a díjátadás közben ne maradjanak üres székek a nézőtéren. Számtalan olyan gond felmerülhet, amire nem lehet felkészülni. Egy ilyen helyzetről vallott Kim Tammy, a gála logisztikai és operációs vezetője, aki szerint a színfalak mögött őrültek háza van. Felidézte, amikor 2013-ban egy túlfolyó wc okozott kellemetlenséget a vendégek érkezése előtt, és félő volt, hogy a Dolby Színház első emeletét elönti a szennyvíz. A profi csapat gyors beavatkozásának hála szerencsére gyorsan megoldódott a probléma.
A tervezés időszaka
Derek McLane produkciós tervező a szervezés előtti időszakról beszélt, és elárulta, hogy a vizuális dizájn már körülbelül a gála előtti év szeptember/októberében kialakul. Az ötletelés viszont jóval előtte, tavasszal elkezdődik, és nyáron már az előkészületekkel foglalkoznak. Szükség van arra, hogy a dizájn jóval a jelöltek kihirdetése előtt megtörténjen. Ilyenkor persze nehéz helyzetben vannak, hiszen nem lehet tudni például azt sem, hogy ki lesz a fellépő. Az utolsó simításokat villámgyorsan kell végrehajtani, rögtön azután, amint bejelentik a kategóriák jelöltjeit. Sokkal nagyobb a rohanás, mint egy Broadway show esetében, ahol már a bemutató előtt 6 hónappal 7 lakat alatt, elzárva tartják a kész díszletet.
A limuzinokat Norm Kinard koordinálja, akinek 650 limuzin parkolásának megoldásáról kell gondoskodnia. Az időjárás, a közlekedés és a lezárt utak figyelembe vételével rengeteg időbe telik a szervezés, és Kinard számára olyan, mintha 24 órából állna a nap. Rengeteg munkája van abban, hogy minden a lehető legtökéletesebben alakuljon.
A jelölteket Randy Thomas mutatja be, immár 10. alkalommal, az első nőként az akadémia történetében. Ő az, aki színpadra szólítja a nyerteseket, és néhány mondatban mesél a munkájukról, amíg a mikrofon elé érnek. Feladatához tartozik, hogy elegáns, időtlen stílusban vezényelje le a műsort. A közvetítést ő is a képernyőről követi; rögtön bemondja a nyertes nevét, amint a lezárt boríték kibontása után felolvasták azt. A díjátadás előtt tehát neki sincs információja arról, hogy pontosan kik viszik haza az Oscar-szobrocskákat.
Az izgalmas kulisszatitkok minket rögtön Oscar-lázba hoztak. Már csak erőt kell vennünk magunkon, hogy hétfőn hajnalban felkeljünk, és élőben nézzük a ceremóniát.