Ma debütál Kristóf György filmje, az Out

Ma mutatják be a magyar mozikban Kristóf György Out című első nagyjátékfilmjét, amelynek világpremierje a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál Un Certain Regard versenyprogramjában volt májusban. A szlovák-magyar-cseh-lett koprodukcióban készült alkotás Kristóf György rendező bemutatkozó filmje.

„Ez a film a saját világom megtalálásának első lépése is, a saját vizuális világom mellett a rám jellemző kulturális, nyelvi hátteret is fontosnak tartottam megmutatni”

– nyilatkozta Kristóf az MTI-nek.
A filmben Ágoston, a középkorú mérnök leépítés miatt elveszíti munkáját. Rövid gondolkodás után egy új állás reményében útnak indul a Baltikumba, hátrahagyva feleségét és lányát. Új munkahelyén azonban nem tudnak az érkezéséről, és azzal kell szembesülnie, hogy becsapta őt a munkaközvetítő. Ágoston azonban nem adja fel, bármilyen munkát elvállalna az idegen országban, hogy ne valljon ismét kudarcot. Útkeresése során számos szürreális élményben, és valószínűtlen találkozásban van része, mégsem akarja elfogadni, hogy külföldön is meghiúsuljanak álmai.

„Fontos volt ezzel a filmmel kezdenem, hiszen a főszereplő történetében benne van az én történetem, az apámé és más családtagoké is. Ez egyfajta adósságtörlesztés is”

– hangsúlyozta.
A rendező korábban két kisfilmet készített, de igazán mindig nagyjátékfilmet akart rendezni, úgy érezte, a kisfilmekben sosem tudott annyira „keveset mondani”, ami kielégítette volna.

A Jászai Mari-díjas Terhes Sándor által megformált főhős történetének Kristóf György szerint már a forgatókönyv fejlesztéskor nagyon különböző olvasatai voltak, egyesek megérkezés-, mások inkább kikerüléstörténetnek tartották.

„Azt hiszem, én is inkább a megérkezés felé hajlok, mert sok áldozat és lemondás árán, de valahol ez kicsit az én történetem is”

– fűzte hozzá.

A cannes-i fesztiválon való szereplés nem várt sikert hozott a fiatal rendezőnek, aki szerint bár látták, hogy „erős anyag” készült, azt sosem lehet biztosan tudni, hogy a végén valóban összeáll-e a film. „Cannes-ba neveztük be először az Outot, így itt láthatták először a nézők, akik végignevették. Ez nagyon jó visszajelzés volt, azt jelentette, hogy értik” – mondta.

A rendező bízik abban, hogy a film jól szerepel majd a fesztiválokon és jól tejesít az eladások tekintetében is, illetve reméli, hogy több ajtót megnyit előtte, segítve ezzel filmes karrierjét. Kíváncsi arra is, mennyire tetszik a magyar és a szlovák közönségnek, illetve hogy a más kultúrájú nemzetek hogyan fogadják majd.

Taschler Andrea mellett a film magyar producere, Pusztai Ferenc, aki szerint óriási dolog, ha valaki az első nagyjátékfilmjét egy több országgal közös koprodukcióban tudja megvalósítani, és ha egy olyan nagy presztízsű programba, amilyen az Un Certain Regard elsőfilmként be tud kerülni.

„Ennek a szakmai megítélése is igen komoly, mert azt mindenki tudja, hogy ez nagyon kevés rendezőnek sikerül”

-tette hozzá.

A producer szerint a film egyedi hangú alkotás lett, amely univerzális témát dolgoz fel egy fiatal rendező nagyon egyéni hangján.

„Ez a film három ország koprodukciójában született meg, ez látszik és hallatszik is a vásznon. Különböző országok kultúrája, nyelve van benne, talán ennek is köszönhető a pozitív fogadtatás”

– vélekedett a producer, aki azt is elmondta, hogy a külföldi sajtóban is jó kritikát kapott a film, a francia fesztiválon pedig öt teltházas vetítést tartottak belőle, ami több a megszokottnál.

MTI