A ma 146 éve született írót legtöbben a Pál utcai fiúk című ikonikus regény szerzőjeként ismerik, az életében feltűnő, munkásságát is meghatározó nőkről pedig kevesebb szó esik. Mi most erről rántjuk le a leplet!
Vészi Margit
Molnár Ferenc 1905-ben ismerkedett meg főszerkesztője lányával, Vészi Margit festő- és írónővel, akibe fülig szerelmes lett, így 1906. május 19-én, Budapesten összeházasodtak. A kapcsolat elején minden jól haladt, a fiatal pár az esküvő után rögtön be is költözött egy Népszínház utcai bérlakásba, ahol izgatottan várták első születendő gyermeküket, ám ez az idill hamar szertefoszlott. Az író rengeteg időt töltött kávéházakban és kocsmákban, ahonnan késő este, gyakran illuminált állapotban tért haza, ha pedig felesége ezt szóvá tette, feldühödött és az anekdoták szerint többször bántalmazta őt.
A rengeteg veszekedés és vívódás után Margit gyermekük, Márta megszületése után fél évvel Párizsba költözött, hivatalos válásra azonban csak négy év után került sor.
Viharos házasság hatására írta meg Molnár 1909-ben az egyik leghíresebb színdarabját, a Liliom című történetet, amiben egy erőszakos, nagyszájú férfi kapcsolata bontakozik ki a szelíd és csendes, mindent elviselő feleségével.
Varsányi Irén
Házassága felbontása után az egyre nagyobb hírnévnek örvendő író teljes erővel belevetette magát az új színházi darab, a Játék a kastélyban című dráma színpadra állításába, amely során a Vígszínház üdvöskéjével, Varsányi Irénnel keveredett viszonyba. Az addig mindenki számára ártatlannak tűnő lány kívülről mintaházasságban élt, azonban a háttérben nem vetette meg a hozzá közeledő férfiak figyelmét, így Molnár Ferencet is hamar az ujja köré csavarta.
Miután férje számára világossá vált a helyzet, választásra kényszerítette Irént, aki a heves viszony helyett az érzelmi és anyagi biztonságot is jelentő férj mellett maradt, ami után az író öngyilkosságot kísérelt meg. A hatalmas adag Veronál nyugtató bevétele után majdnem egy évig szanatóriumban kezelték, ebből az időszakból, az orvosokkal való beszélgetéséből maradt fenn a legendás mondata, miszerint csak olyanoktól fogad el bármilyen tanácsot öngyilkossági ügyekben, akiknek már sikerült.
Fedák Sári
Felépülése után, az első világháború alatt Galíciában volt haditudósító, majd ezután ismerkedett meg az akkor már híres primadonnával, Fedák Sárival, akit 1922. október 11-én Budapesten feleségül vett. A lány a kor legismertebb és legsikeresebb magyar előadóművésznője volt, aki számos magyar és külföldi színházban lépett színpadra, így nagy figyelem kísérte a két híresség kapcsolatának kibontakozását.
A házaspár lakása a mai Frankel Leó út Bambi presszónak is helyet adó épületének helyén állt, ahonnan könnyen megközelíthetőek voltak a belvárosi kávézók és színházak, ahol természetesen rendszeresen megfordultak. Az író második házassága sem volt tartós, hiszen korábbi dühkezelési és alkoholproblémái ismét előjöttek, illetve egyikük sem volt kifejezetten a hűség mintaképe.
A Fedák Sárival való házassága is megihlette egy színdarab megírására: a szerelmi négyszög történetét feldolgozó vígjátékot, Az üvegcipő című előadást 1924-ben mutatták be először.
Darvas Lili
Harmadik feleségét szintén a színházi berkekben ismerte meg: a mindenkit lenyűgöző Darvas Lili nemcsak Budapest egyik kedvenc színésznője volt, hanem stabil angol és német nyelvtudása miatt többek között a Broadwayen is fellépett, illetve számos tévés szerepet is kapott Amerikában.
A népszerű író és a nála 25 évvel fiatalabb lány 1926. június 9-én kötöttek házasságot Budapesten, legtöbb idejüket pedig a II. kerületi Nyúl utca 14. szám alatt található házban töltötték, ami lakhelyük mellett egyszerre szolgált a kor legmeghatározóbb irodalmi helyszínéül is.
Sok mérlegelés után, a fenyegető nemzetiszocializmus miatt először Franciaországba, majd Svájcba, végül, 1939-ben pedig New Yorkba emigráltak, ahol a Reszkessetek betörők 2-ből jól ismert Plaza Hotel 835-ös szobájába költöztek.
A költözés, a rengeteg változás és amerikai szeretőjének öngyilkossága ismét előhozta Molnár Ferenc depresszióját, ám a színdarabok írását nem hagyta abba: utolsó darabját 1949-ben mutatták be a Broadwayen. Az élete végére már zárkózottabb és megtört író 74 éves korában, 1952. április 1-jén hunyt el New Yorkban.