Dimbes-dombos útvonal vezet be a Gellért-hegy rejtélyes villáinak titkaiba

A Gellért-hegy lejtőit több évszázadon át szőlőbirtokok foglalták el, a budai bor évről évre egyre csak népszerűbbé vált, mígnem a 19. század végén a filoxérajárvány elpusztította a szőlőket. Így a használhatatlanná vált, megüresedett területeket elkezdték beépíteni a századforduló környékén, és az arisztokrácia krémje, valamint a művészek, gazdag gyárosok, értelmiségiek sorra húzták fel a szebbnél szebb villákat.

Kilátás a Gellért-hegy felé 1872-ben. Fotó: Fortepan/GGAABBOO

Schoch-Hegedűs-villa, Orom utca 4.

Az Erzsébet hidat átszelve Budapest egyik legszebb városképe tárul elénk a Budai Várnegyeddel és a Gellért-heggyel együtt, aminek egyik kimagasló kincse a Schoch-Hegedűs-villa. A Szent Gellért-szobor és a vízesés feletti épületet vörös színével, monumentális méreteivel, valamint a bástyaszerűen csipkézett tornyaival nem igen lehet mással összetéveszteni.

blank
Fotó: Bakó Bettina

Városi legendák szerint Schoch Frigyes építési vállalkozó 1902-ben, Genovában szeretett bele egy várkastélyba, amelynek pontos mását álmodta meg a budai hegyekre. Minderre azonban a Budapest Főváros Levéltárában őrzött iratok rácáfolnak, hiszen ezek szerint a Capo Santa Chiara tetején álló kastély ötlete az építésztől, Császár Ferenctől származik.

blank
A bal oldali kép 1919-ban, míg a másik 1963-ban készült. Fotók forrása: Fortepan/Göcseji Múzeum Morandini-Schlemmer hagyaték, Fortepan/ Chuckyeager tumblr

Bárkié is legyen ötlet, az biztos, hogy 1914-re egy szinte teljesen kész állapotban lévő, a romantikus építészet és a historizmus stílusjegyeit magán hordozó villa tűnt fel a hegyoldalban. A toronyszoba gondolkodószobájának birtokosa, Schoch úr a szomszédos telekre a villa tükörképét tervezte, ám mindez füstbe ment, mivel időközben eladósodott.

Majd a Hegedűs-villát a kommün államosította, később a Hestia házépítő vállalat kezébe került, és végül, 1926-ban Hegedűs Lóránt volt pénzügyminiszter vette meg az építészeti remeket.

blank
1940 körüli kép. Fotó: Fortepan/id. Konok Tamás

Ebben az időszakban rajta kívül több gazdag bérlő, például a Stühmer csokoládégyáros, valamint Imrédy Béla is lakott itt, de szintén álomra hajtotta a fejét a villában Dóra, azaz Radó Sándor, a II. világháborús szovjet kém.

Miután Hegedűs 1943-ban meghalt, egy ideig az örökösök tulajdonában volt a villa, majd újra az államé lett. Az évek során külföldi diákok kollégiumaként is működött, ám legvégül, a rendszerváltást követően privatizálták, és lakásokra osztották.

blank
1945 körüli kép. Fotó: Fortepan/dr. Kramer István

Vida-villa, Bérc utca 13–15.

A genovai villanegyedet megidéző Hegedűs-villától csupán 5 percre, az Antal-lépcső meredek fokain fellépkedve találhatunk rá a Vida-villára. A neobarokk alkotást Málnai Béla, a kora XX. század egyik legnagyobb magyar építésze tervezte a szegény cipészmester fiából az ország egyik leggazdagabb emberévé váló Vida Jenőnek.

blank
Fotó: Bakó Bettina

Horthy Miklós bizalmasa és gazdasági tanácsadója a villában 1944-ig élt, amikor a Gestapo elfogta, és a feleségével, valamint vejével együtt Auschwitzba hurcolták. Ezáltal a műkincsekkel teli épületet a budapesti Waffen SS főparancsnoka, Otto Winkelmann kaparintotta meg, aki innen irányította a hazai zsidók deportálását.

blank
Fotó: Bakó Bettina

Mindeközben tőle pár háznyira, a Bérc utca 16-ban, a Haggenmacher-villában Sztehlo Gábor létrehozta a Vöröskereszt hadiárvaházát, ahol 30 zsidó származású gyereket, illetve szüleiket bújtatták el. Napjainkban a Haggenmacher-villa a Szaúd-Arábiai Királyság nagykövetségének ad otthont. A Vida-villában pedig a Külügyi és Külgazdasági Intézet és a Magyar Diplomáciai Akadémia működött, viszont a jelenlegi felújítások miatt ideiglenes elköltöztek innen.

Bayer-villa, Minerva utca 3.

A Citadella alatti parkon átvágva, a Minerva és a Pipacs utca sarkán egy mesebeli kastély áll, amelyet Bayer-Krucsay Dezső gyógyszerész, svéd konzul építtetett. A várkastélyokra emlékeztető épületet a filoxéravészt követő időszakban, 1905-ben, az első villák között húzták fel a Gellért-hegyen. Bayer eredetileg csupán egy gellérthegyi nyaralónak szánta az impozáns épületet, azonban végül itt élt.

blank
Fotó: Bakó Bettina

Hoepfner Guido és Györgyi Géza tervei alapján Báthory István és Klenovits Pál feleltek a villa kivitelezéséért, amelynek külsején a középkori elemek mellett a századforduló berlini építészetének formái jelennek meg, míg belső tereiben neobarokk és szecessziós stílusjegyek keverednek. A villa falai mai napig őrzik Raoul Wallanberg svéd diplomata emlékét, aki 1944-től dolgozott itt, és az 1945-ös eltűnéséig zsidók ezreit mentette meg társaival.

blank
Fotó: Bakó Bettina

Beér-villa, Kelenhegyi út 16/b–18.

A Kelenhegyi út kanyarulatának lejtőjét követve utunk újabb gyöngyszemeként hívja magára a figyelmet az 1920-ban épült Beér-villa. Az épület első tervezője Ray Rezső volt, akitől Jónás Dávid vette át a stafétabotot, így megalkotva Beér Oszkár, az első tokaji konyakgyár igazgatósági tagjának villáját.

blank
Fotó: Bakó Bettina

A Beer család 9 évig lakott itt, őket a Schandl família követte, akik a második világháború során szintén részt vettek a zsidók mentésében. Sőt, mivel fiuk a brit hírszerzésnek dolgozott, brit ügynököt is bújtattak a villában. 1944 december elején azonban letartóztatták a fiút, és a Szovjetunióba hurcolták, ahonnan 1955-ben szabadult.

blank
Fotó: Bakó Bettina

1956-ban az egész Schandl család elhagyta az országot, a szülők az Egyesült Államokba, míg a fiuk először Nagy-Britanniába, végül Kanadába emigrált. A villát 1950 után államosították, majd útlevélirodát nyitottak benne. Később számos érdekes lakó megfordult az épület lakásaiban: Gálfi János bűvész, cirkuszi és tévés szereplő, illetve Fekete Nagy Béla festő, grafikus.

Művészház, Mányoki út 1.

Rögtön a Beér-villa mellett magasodik Budapest első műteremháza, amely az 1900-as évek elején számos olyan művésznek jelentett felüdülést, akik a ház megépültéig alkotásra alkalmatlan helyeken voltak kénytelenek dolgozni.

blank
Fotó: Bakó Bettina

A Kosztolányi-Kann Gyula által tervezett késő szecessziós épület megfizethető termeiben a 7 méteres belmagasság, a plafontól a mennyezetig tartó ablakok, illetve – a háború előtti időkig –  a tetőn elhelyezett bevilágítók biztosították a megfelelő körülményeket az alkotáshoz.

blank
Matzon Frigyes szobrászművész a gellérthegyi műteremházban lévő műtermében a Tengeri Herkentyű című kőszobrának faragása közben, 1965 körül. Fotó: Fortepan/Bojár Sándor

Az emeleti termeket olyan nagyszerű festők foglalták el, mint Rippl-Rónai József, Czóbel Béla, Kokas Ignác, Madarász Viktor, Vojnich Erzsébet, miközben a földszintet szobrászok uralták. A háborút követően lakásokat választottak le a műtermekről, galériákat alakítottak ki, vagy épp a modellek egykori öltözőjét rendezték át szobákká.

blank
Fotó: Bakó Bettina

Wenckheim-villa, Mányoki út 3.

A Kelenhegyi útról letérve, a Mányoki út lejtőjét követve utunk a XIX–XX. század legjelentősebb főnemesi családjának, a Wenckheim família neobarokk kastélya felé vezet. A Gellért-hegy utcáit 1924 óta ékesíti a Mányoki úti villa, amelynek egykor hatalmas pompával övezett szobáiban egy igazi sportember, az autók szerelmese, Wenkcheim József élt családjával.

blank
Fotó: Bakó Bettina

Az aszfaltot szelő járgányok iránti rajongását pedig mi sem példázza jobban, minthogy a kertjében egy magán benzinkúttal büszkélkedhetett. Autóit azonban csak 1944-ig tankolhatta a gellérthegyi birtokán, hisz abban az évben Ausztriába menekültek. Wenkcheimék után a Szakszervezetek Országos Tanácsa költözött a villába, napjainkban pedig már több lakrészre osztott lakásoknak ad otthont a sejtelmes épület.

blank
Fotó: Bakó Bettina

A Rózsadombon található villák falai is megannyi történetet rejtenek: