5 lenyűgöző látnivaló és túraútvonal a Pilis-hegységben

Az őszi napok simogató napsugarainak kíséretében, a kánikulát magunk mögött hagyva bátran kerekedhetünk fel nagyobb kirándulásokra szeptemberben. Így hát a Budapesthez oly közeli Pilis-hegység látnivalói, túraútvonalai közül hoztunk nektek egy-két gyöngyszemet.

Sokszínű körtúra Klastrompusztáról

Kirándulásunk kiindulópontja a pálos rend klastrompusztai kolostormaradványai, ahonnan a kék és piros jelzést követve, egy rövid kaptatón felkapaszkodva érkezhetünk meg a csodálatos panorámát nyújtó Leány- és Legény-barlangokhoz. Felfedezve az ősemberek egykori otthonát, a sárga jelzésig ereszkedjünk le, amelyen tovább folytatva utunkat, a Basina-völgy vadregényes vidékére csöppenhetünk. Itt az Eszperantó-forrásnál megpihenhetünk, majd újult erővel lépkedhetünk az erdei úton Piliscsév bájos pincefaluja felé. Innen a présházak finom nedűivel feltöltekezve térhetünk vissza Klastrompusztára.

Fotó: Aktív Magyarország

Piliscsabai barangolások a sziklák között

A város felé magasodó Kálvária-dombhoz fenyőfák által szegélyezett kövezett keresztúton sétálhatunk fel, ahol egy 1837-ben épült kápolna vár minket gyönyörű panorámával. A kápolnától egy mesebeli erdei ösvényen folytathatjuk utunkat, s nem is kell sokat várnunk, hogy a különleges formájú képződményt, a Gomba-sziklát megpillantsuk. Ha a kilátóteraszról a panorámát minden szögből megcsodáltuk, akkor a túraútvonalunk a Szent Ferenc-tisztáson áthaladva egy erdei ösvényre vezet minket, ahol rövidesen a fehéren ragyogó Ördögoltár-szikla nyűgöz le minket. A sziklamászók által is kedvelt gyakorlótereptől pedig már nem kell sokat sétálnunk, hogy visszajussunk Piliscsabára.

Ördögoltár-szikla. Fotó: Hatvani Anikó

Fedezd fel Budapest környékének legszebb kilátást nyújtó szikláit:

A Dévényi Antal-kilátó és meseszép látképe

A 447 méter magas Nagy-Kopasz-hegy tetején, Piliscsaba határában találhatunk rá a Dévényi Antal-kilátóra, amely már messziről, a fák mögül kikacsintva mutatja nekünk az utat. Nem véletlen, ha első látásra ismerős a formája, hiszen a népszerű Jenga játék mintájára álmodták meg. A 11,5 méter magas kilátó tetején tekintetünk egy majdnem 17 négyzetméternyi területű szintről pásztázhatja végig a festői Budai-hegység és a Pilis hegyvonulatai által alkotott panorámát. Lent pedig tűzrakóhelyek, padok, asztalok várnak minket, ahonnan kétféle körtúrára is továbbindulhatunk.

Fotó: parkerdo.hu

A lélegzetelállító Vaskapu-szikla

Az ámulatba ejtő sziklaformációt legegyszerűbben Pilisszántótól Klastrom felé tartva érhetjük el. Utunk a 800 éve alapított cisztercita templom és kolostor romjain, a Klastrom-forráson és az árvalányhajjal teli réten keresztül vezet a Vaskapu-szurdokvölgyhöz, ahonnan a meredeken felkapaszkodva a Vaskapu-sziklánál lyukadhatunk ki. A 6 és 15 méter magas, lenyűgöző sziklakapuk valószínűleg hévizes eredetű barlang maradványai lehetnek. Ide felérve, a Dobogókőre és a Két-bükkfa-nyeregre táruló kilátás azonnal elfeledteti velünk a megtett kilométerek fáradalmait.

Fotó: Hatvani Anikó

A Jági tanösvény hangulatos útjai

Pilisszentiván éke a felújított, 4,3 km hosszú Jági tanösvény, amelyet a sportpályától indulva, nagy tölgyfák árnyéban közelíthetünk meg. Apró ösvényen vezet majd az utunk, s kis idő múlva a túránk leghangulatosabb részéhez, a békáktól hemzsegő Jági-tóhoz érkezhetünk meg. A tavat megkerülve, az Arany-patak és a felette álló fahíd festi a tájat gyönyörűvé, ahol a patakot átszelve lassan a tanösvény legmagasabb (290 m) pontjánál lyukadunk ki. Az ösvény itt még nem ért véget, egy hangulatos erdőbe kalauzol minket, ahol az egyik állomásnál egy kétezer éves település régészeti feltárását fedezhetjük fel. Utunk vége felé közeledve találkozhatunk még az Ökörkút gémeskúttal és a képkövekkel, majd végül a Vadász-réttől pár percre már újra a faluban lehetünk.

Fotó: dunaipoly.hu

További csodás őszi kirándulóhelyekről itt írtunk: