A nap égető sugarai elől ez alkalommal a hideg, hóval borított északi tájakra invitálunk benneteket. A Kona egy igazi thriller, mely sikeresen ötvözi a nyomozás és a túléléshez szükséges gyűjtögetés elemeit a rejtélyes történésekkel, a misztikummal és némi borzongással. A játék azzal kecsegtet minket, hogy egy olyan sztori részeseivé válhatunk, amely garantáltan munkára fogja a szürkeállományunkat.
Rejtélyek városkája
A történet alapvetően nem tűnik túl bonyolultnak. Carl Faubert magánnyomozó bőrébe bújva útnak indulunk az álmos, hófödte település, Atamipek Lake felé, hogy felfedjük megbízónk, a helyi iparos, Mr. Hamilton tulajdonában és ingóságaiban kárt okozók kilétét. A helyszínre érve azonban egészen más irányt vesznek az események, autóbalesetet szenvedünk, és miután helyre rázódtunk, a helyi vegyesbolt felé vesszük az irányt, ahol rettenetes kép tárul elénk. Megbízónk minden kétséget kizáróan gyilkosság áldozata lett, kisvártatva pedig a gyilkos fegyverre is rábukkanunk, így az egyszerű rutinmunkának ígérkező megbízás, sebtében bűnügyi nyomozássá alakul. Ahogy egyre több és több részletre derül fény, úgy válik egyre élesebbé a kép, és döbbenünk rá arra, hogy ez az összezáró, izolált környezetben élő, ráadásul még a ’70-es évek paranoiájával
és konfliktusaival átitatott közösségben bizony többeknek akad rejtegetni valója, és közel sem biztos, hogy minden az, aminek elsőre látszik.
Farkasokkal táncoló
Ami a játékmenetet illeti egy klasszikus belső nézetes, gyűjtögetős kalandról beszélhetünk, a város lakóinak otthonai, és az egyéb helyszínek közötti sok-sok vezetős szekvenciával elegyítve. A program gerincét alapvetően a nyomozás adja meg, kutatunk, keresgélünk, újabb és újabb terepre kerülünk. Ehhez adódik egyfajta túlélő aspektus, miszerint oda kell figyelnünk, hogy minél kevésbé legyünk stresszesek, ennek oldására pedig többféle kellék is akad a tarsolyunkban. A megnövelt elégedettségi szint pedig jobb állóképességet eredményez, így tovább bírjuk szusszal a szorult helyzetekben. A játék valódi gyenge pontját viszont éppen azok a szituációk adják, ahol valamilyen fegyveres konfliktusba keveredünk, általában a környező vadakkal, egész pontosan a farkasokkal. A harcrendszer nem túl kifinomult, mindemellett pedig a teszt során sikerült egy fejlesztők által is ismert, játékmenetbeli hibába belefutni, ami a további kellemetlenségekhez vezetett a végigjátszás során. A hangulatfaktor ugyanakkor tényleg bámulatosan magasra került, szinte tényleg érezni lehet a csípős hideget az erdőben barangolva, és nagy megkönnyebbülést jelent, mikor végre lekuporodhatunk a kályha mellé egy fakunyhó sarkában.
Platón a Chevy Platón
A játék kifejezett előnye, hogy a készítőkben megvolt az igény arra, hogy tökéleteset alkossanak. A végkifejlet, és az odáig vezető út is szimbólumokkal, metaforákkal és a Quebec-környéki mondavilággal átitatott. Elmélkedik a magányról és a gonosz természetéről, reflektál az elszigeteltségre, és elmélázik a különféle életvezetési módokon, világnézeteken. Az apró részletekben leljük meg a környék kulturális kincsét, legyen szó a rádióból szóló muzsikáról vagy valamilyen apró feljegyzésről, asztalon felejtett tárgyról. A játékot végigkísérő narráció pedig nagyban hozzájárul a produktum élvezeti értékéhez és erősíti a szinte valóban könyvélményhez fogható narratívát. A történet menetéhez képest a végkifejlet talán kissé hirtelen zárul, olyan kérdések előtt találva magunkat, melyek újabb és újabb gondolatokat indukálnak, és értelmezéseket szülnek.
Mert és nyert
A helyet az, hogy a Kona több mint puszta rejtvényfejtős, túlélő kaland. Mer többet mutatni és kérdéseket feltenni, etikáról beszélni. A naturális ábrázolás mellett, olykor a víziók világába lép át, és nem riad vissza a mitológia történetbe emelésétől sem. Az összképet sajnos pont a játék mechanikai megoldásai rontják, ám aki ezeken hajlandó felülkerekedni, feltétlenül gazdagabb lesz néhány szórakoztató, érdekes és helyenként igen komoly témákat feszegető órával.
Értékelés: 7/10
Szerző: Sipos Bence