Föld alatti mesevilágok: 5 varázslatos barlang Magyarországon

Hazánkban számos föld alatti mesevilágba csöppenhetünk bele, fejlámpás kalandtúrák során vagy kiépített utakon járva. Legyünk a fővárosban, az ország északi részén, a Balatonnál vagy épp a Mecsekben, mindenhol találhatunk egy-egy olyan barlangot, ahová belépve nem hiszünk majd a szemünknek.

Fotó: Aggteleki Nemzeti Park (Facebook)

Rákóczi-barlang, Aggtelek

Az Esztramos-hegy oldalában nyíló, szinte egyedülálló szépségű Rákóczi-barlang az Aggteleki- és a Szlovák-karszt barlangjaival együtt 1995 óta a világörökség része. Az Aggteleki Nemzeti Park lenyűgöző, 79 méter mély barlangját a vasérckutató tárón keresztül tudjuk megközelíteni. Ha ennek a végét elértük, akkor a mélységbe meredek létrákon, kiépített utakon folytatódik a túránk.

Forrás: magyarnemzetiparkok.hu

A barlang két hatalmas, hasadékok által összekötött teremből áll, amelyekbe megérkezve egy elképesztően sokszínű kép tárul elénk. A sötétszürke kristályos mészkőkőzetet fekete rétegek törik meg, miközben a cseppkövek barna és vörös színei játszanak rajta. E sötétebb színeket pedig a gyakran egész falakat beborító fehér színben úszó borsókövek tesznek még varázslatosabbá, utóbbiakról sokszor több méteres függőcseppkövek lógnak le. A látványt a messziről zölden fénylő víz és annak tükröződései teszik még lélegzetelállítóbbá.

Fotó: Aggteleki Nemzeti Park (Facebook)

A festői szépségű Rákóczi-barlangra Miskolc felől a Bódvarákó helységnévtábla melletti földútra lekanyarodva találhatunk rá. Látogatásához előzetes bejelentkezésre nincs szükség, viszont a 45 perces túrák kezdőidőpontjáról érdemes előre tájékozódni.

Anna-barlang, Lillafüred

Lillafüreden a Palotaszálló függőkertjétől lefelé sétálva találhatunk rá a világviszonylatban is egyedülálló mésztufabarlangra, amelyhez hasonló csak néhány van a világon. A kivételes Anna-barlang üregeit nem utólag vájta ki víz, hanem az őket befoglaló mésztufakőzettel egyidejűleg keletkeztek 150-200 ezer éve, és ez a folyamat még ma is tart.

blank
Fotó: Bükki Nemzeti Park (Facebook)

A szinte példa nélküli természeti folyamatnak köszönhetően a Szinva-vízesés melletti barlangban sétálva látványos, egyedi formákban és kiválásokban gyönyörködhetünk. A kéreg- és függőcseppek mellett a mészkéreggel bevont mohafonatok, gyökerek, fenyőtűk és levelek ámulatba ejtő látképe tengeri szivacs szövetére vagy korallra is emlékeztethet minket.

Fotó: Bükki Nemzeti Park Igazgatóság (Facebook)

A barlang teljes hossza 568 méter, amelyből 208 méter látogatható. A túránk során különböző termeken haladhatunk át, amelyeknek nevei az ottani cseppkövek és különböző képződmények által formált alakokat idézik meg. Ilyen például a Jézus szíve-barlang, a Cseppköves-barlang vagy a Paradicsom, ahol középen Éva almafája áll. A túrák időtartama 30 perc, és minden nap egész órakor indulnak, nyáron délelőtt 10-től délután 16 óráig.

Pál-völgyi-barlang, Budapest

Budapestet nem hiába nevezik a barlangok fővárosának, hiszen a város alatt körülbelül 200 föld alatti üreget ismerhetünk. Ezek közül a 32 km hosszú Pál-völgyi-barlang hazai viszonylatban is a leghosszabb, és már több mint 100 éve is nyitva állt a kíváncsi szemek előtt.

Fotó: Pál-völgyi-barlang (Facebook)

Ma a barlang szervezett túrái során közel 500 lépcsőfokon kell átverekednünk magunkat, néhol szűkebb, akár 80 cm keskeny szakaszon haladva. Utunkat mesefigurákra, állatokra emlékeztető függő- és állócseppkövek, különleges sziklaalakzatok, magas, hasadékszerű folyosók, hévizek által kioldott gombüst formák, kalcitkristályok, ősi kagylók és egyéb állatok lenyomatai szegélyezhetik.

A Színházterembe érve kipróbálhatjuk annak akusztikáját, ezenfelül még a Boszorkánykonyhának nevezett szakasz legendájával is megismerkedhetünk. A barlang hétfő kivételével minden nap látogatható, az első túra 10:15-kor indul, míg az utolsó 16:15-kor.

Csodabogyós-barlang, Balatonederics

Ha egy sokkal izgalmasabb, fejlámpás, fejvédős, overallos, kissé kúszó-mászós barlangtúrára vágyunk, akkor mindenképp a balatonedericsi Csodabogyós-barlangnál kezdjünk. A Keszthelyi-hegység tektonikus barlangjainak legszebb példája Balatonederics lélegzetelállító ürege. A 6 km hosszan feltárt és 136 méter mély barlangban ámulatba ejtően szép cseppkövekkel, cseppkőoszlopokkal és -lefolyásokkal találkozhatunk.

Fotó: balatonederics.kornyeke.hu

A barlangot nem lehet autóval megközelíteni, így a bázistól egy 40 perces erdei séta során juthatunk el a kalandunk kezdetéig. A Csodabogyó-barlangtúra viszonylag könnyen járható, néhányszor létrák is segítenek minket, ám nem kell félni, bőven lesz izgalomban részünk.

Fotó: balatonederics.hu

Egy 1,5–2 órás alaptúra és két, 3,5–4 órás túra közül választhatunk, amelyeket a Balaton-felvidéki Nemzeti Park egész évben, naponta indít. A választott túrától függően, néhol hatalmas kőtömbök között négykézláb mászva, mély hasadék felett lépcsőcsavarokon lépkedve, vagy épp létrákkal beépített meredek szakaszokon átpréselve magunkat fedezhetjük fel a barlang kincseit.

Trió-barlang, Orfű

Ha Pécs környékére tervezünk kirándulást, akkor semmiképp se hagyjuk ki a Trió-barlangot, amely izgalmas útvonalakon tárja fel föld alatti világát. A Mecsek második legmélyebb és hatodik leghosszabb barlangja Orfűtől délre 3 km-re található. A képződmény a karsztosodó és nem karsztosodó kőzetek határán kialakult víznyelők tipikus példája, és cseppkövek csak a lépcsőkkel tagolt folyosók magasabban fekvő vagy inaktív szakaszain lelhetőek fel.

Fotók: mapio.net

A járatokon haladva a barlang változatos arcait tárja fel előttünk. Az első szűk szakaszát kúszva tehetjük meg, majd tágas, aknákkal színesített részen haladhatunk tovább a csodálatos cseppkőképződmények között. Végül a harmadik szakaszon visszatérnek a szűkebb, néhol hasadékszerű járatok, kisebb termekkel.

Fotó: mecsekhaza.hu

Ha adrenalindús, felejthetetlen élményre vágyunk, a Trió-barlangot se felejtsük le a bakancslistánkról. A túra során egy 200 méter hosszú utat teszünk meg, aminek időtartama kb. 2 óra. Itt is mindenki számára biztosítanak sisakok, lámpát, overált, és a nehezebb szakaszokon létrák segítenek minket.

Ha a felszínre érve megcsodálnád hazánk legszebb vízeséseit: