Csodabogyó tanösvény vezet bennünket végig a Dél-Dunántúl vadregényes erdején

Közel 25 éve már, hogy 1998-ban a Villányi-hegység vadregényes erdejének közepén kialakítottak egy tanösvényt, amit az örökzöld cserjeféléről, a szúrós csodabogyóról neveztek el. Ezúttal hazánk legdélebbi magaslatánál barangolunk, annak is második legmagasabb csúcsánál, a 409 méteres magasságba törő Tenkes-hegynél.

Kiindulási pontunk a máriagyűdi Boldogasszony-kegytemplom. Fotó: mariagyud.hu

Kezdetben a Tenkes-hegy déli oldalán futott végig az eleinte kicsivel több mint 2 kilométer hosszú Csodabogyó tanösvény, ami Máriagyűdről felvezetett bennünket egészen a hegy gerincéig. A tanösvény előbb 2003-ban bővült, akkor ökoturisztikai létesítményekkel: megépült többek között a Tenkes-hegyi kilátó, a bissei erdei pihenőhely és egy Pyber Ivánról elnevezett kunyhó is.

A csodabogyó által szegélyezett útvonalat eltéveszteni sem lehet. Fotó: Györkő Zsombor

2021 nyarán jött a következő fordulat a tanösvény életében, hiszen a Mecsekerdő Zrt. nemcsak megújította, de körtúrává alakította a korábban 2 kilométeres útvonalat, megháromszorozva ezzel a tanösvény hosszát és lehetővé téve, hogy az Máriagyűd és Bisse irányából is megközelíthető legyen. A tanösvény útvonalát keresztező kilátó, kunyhó és fedett pihenő is az útvonal része maradt.

blank
A 2021-ben körtúrává alakított tanösvény térképe. Fotó: Mecsekerdő Zrt.

A 6 kilométeresre bővült tanösvény 11 állomáson keresztül kalauzol bennünket a szubmediterrán jellegű Tenkes-hegy jellegzetes és igen gazdag erdőtársulásai közt, a tájékoztató táblákon a talajlakó és az erdőben élő élővilágról és a sziklagyepekről tudhatunk meg több információt.

Templomtól kilátón át egy parányi kunyhóig

Kiindulási pontunk nem más, mint a máriagyűdi Boldogasszony-kegytemplom, melyet hazánk egyik legjelentősebb zarándokhelyeként tartanak számon.

Fotó: Györkő Zsombor

A sárga jelzést követve, a névadó csodabogyó rajzával ellátott facölöpök mentén első fontosabb állomásunk a 2003-ban átadott, Révész Mária által tervezett Tenkes-hegyi kilátó lesz. Falépcsőit megmászva páratlan panoráma tárul elénk, ameddig csak a szem ellát gyönyörködhetünk az előttünk elterülő tájban.

A Tenkes-hegyi kilátó falépcsőit feltétlenül érdemes megmászni. Fotó: Györkő Zsombor
A páratlan panorámáért magasabbra is merészkedhetünk. Fotó: Györkő Zsombor

A kilátótól innen a Pyber-kunyhóig vezet az utunk, az asztaloknak köszönhetően tarthatunk itt egy rövid pihenőt a cseres-tölgyesek és molyhos-tölgyes szálerdő szegélyezte utunk után.

Hogy aztán a hegy északi oldalán hasonlóan gazdag erdőtársulások, tölgy-kőris-szilligetek mellett elhaladva megérkezzünk a fedett pihenővel ellátott utolsó állomásig.

blank
A kiindulási pontra való visszatérés előtt az utolsó állomáson még megpihenhetünk. Fotó: Györkő Zsombor

Innen már csak egyetlen teendőnk van: visszaereszkedni a kiindulási és egyben utunk záró pontjára, a máriagyűdi kegytemplomhoz, ahol kedvünkre kigyönyörködhetjük még magunkat a templomot szegélyező védett hársfasorban.