A Gellért-hegy, ahogyan még sosem láttuk

Digitális Vándor fantázianévre hallgat az új, ingyenes telefonos applikáció, amelynek nyomába eredtünk, és meg sem álltunk a főváros egyik legnépszerűbb, a Gellért-hegyen elterülő közparkjáig.

Digitális Vándor

Szeptember eleje óta elérhető a jelenleg 12 e-ösvényt tartalmazó Digitális Vándor app, amely nemcsak ismert és a köztudatban kevésbé elterjedt sétautakra és tanösvényekre kalauzolja el a magyar erdők és tisztások önjelölt Maugliajit, hanem rögtönzött biológiaórát is tart a természet lágy ölén.

Gellért-hegy látnivalók
Fotó: Németh Kriszti

Ezek a „tanórák” szerencsére a maguk előnyére fordítják a 21. század adta technológiai lehetőségeket: a mobiltelefon képernyőjén zajlanak, mindössze párpercesek, izgalmasak és elsődleges céljuk a tudásátadás. A kijelölt útvonalakon haladva rövid, lényegre törő tájékoztatókat olvashatunk a minket körülvevő növény- és állatvilágról, ikonikus épületekről és régi mesterségekről, de különböző kérdések és játékok is színesítik a természetjárást, sőt, jó válasz esetén az AR (kiterjesztett valóság) segítségével a terület felfedi szabad szemmel nem mindig látható kincseit.

Budapesten egyelőre két e-tanösvényen barangolhatunk: a nyolcállomásos Gellért-hegy Tanösvényen körbejárhatjuk a hegy több ezer éves történetét, míg a Vuk ösvénye névre hallgató irodalmi sétán gyerekkorunk kedvenc regényének szereplőivel találkozhatunk.

Mi ezúttal az előbbi, kétkilométeres túraútvonal mellett döntöttünk, amely a Gellért-hegy délkeleti lábától (a Szabadság híd budai hídfőjétől) indul, és a Filozófusok kertjében található Buda királyfi és Pest királykisasszony makettnél ér véget. Az applikáció szerint a tanösvény egy óra alatt bejárható, de ha az ember fia minden kilátópontnál megáll gyönyörködni a tájban, és rácsodálkozik az újonnan megszerzett, környezetismeretét bővítő információkra, akkor bizony érdemes dupla ennyi idővel számolni.

Gellért-hegy túraútvonal
Gellért-hegy kilátás

Miután felkapaszkodtunk a hegygerincen a fővárosra letekintő Szabadság-szoborig, erőfeszítéseinket egy nagy pohár jéghideg limonádéval és/vagy fröccsel díjaztuk, majd megindultunk a Citadella Duna felőli mentén, ahol túlméretezett napágyakból élvezheti a megfáradt vándor a kilátást, ami mellé érdemes elnyalni egy gombóc kézműves fagyit is, amennyiben tűznek még az indián nyár napsugarai. A pihenő után utunkat az erdei úton folytattuk a Szent Gellért-szobor irányába, ahol szégyenünkre még sosem jártunk, de fel is vettük a szpotot a legszebb budapesti kilátóhelyek listánkra. Innen felgyalogoltunk a Filozófusok kertjébe, ahol éppen elkaptuk a naplementében jógázó, tollaslabdázó, fetrengő és/vagy zenélő helyieket.

Gellért-hegy Citadella
Szent Gellért-szobor // Fotó: Németh Kriszti
Digitális Vándor, Gellért-hegy, Buda királyfi és Pest királykisasszony
Buda királyfi és Pest királykisasszony // Fotó: Németh Kriszti

Jövő hónapban folytatjuk is a Vuk ösvénye sétával, jöttök velünk?