A Cervantes Intézet Női tér elnevezésű filmciklusa március 9. és március 26. között azokra a nőkre fókuszál, akik már az ötvenes-hatvanas években filmrendezőként debütáltak. Az ingyenesen megtekinthető filmek a spanyol filmművészet úttörőinek munkásságába nyújtanak betekintést, emellett a nézők a korabeli Spanyolország mindennapjaival is megismerkedhetnek.
A Női tér filmciklus 2010 óta a Cervantes Intézet női kultúrának szentelt állandó programja, amely jellemzően aktuális filmeket mutat be, mintegy ízelítőt adva a női filmrendezők munkáiból. Idén először a filmciklus azokra a nőkre összpontosít, akik korukat meghaladva az ötvenes-hatvanas években debütáltak filmrendezőként.
Olyan rendezőnők munkáit ismerhetjük meg, akik őszintén, elkötelezetten forgatták filmjeiket annak ellenére, hogy az adott kor ellenük játszott. Az idei ciklust alkotó filmek nem csupán a női rendezők úttörő produkcióit és esztétikai elképzeléseit kívánja bemutatni, hiszen mindegyik alkotás rendkívül érdekes portré is egyben, valamint egyedi nézőpontból nyújt betekintést a korabeli Spanyolország életébe.
A hat spanyol film a Cervantes Intézet Vimeo-csatornáján lesz elérhető ITT, a vetítés időpontjától számított 48 órán keresztül. A filmeket eredeti spanyol nyelven vetítik. Angol, francia, portugál, bolgár és spanyol felirat lesz elérhető. Bővebb infóért kattints IDE.
Márciusban a következő spanyol filmeket nézhetjük meg:
Segundo López, városi kalandor – március 9. 20:00
A becsületes vidéki ember pénztelenül érkezik Madridba, és összebarátkozik jó néhány festői szereplővel, akikkel együtt a nagyvárosi kalandok tömkelegét éli át.
A Macska – március 12. 20:00
María, egy andalúz tanya intézőjének lánya, a „Macska”, beleszeret az egyik rosszhírű mezőgazdasági munkásba, aki arról álmodozik, hogy torreádor lesz.
A cuencai bűntény – március 16. 20:00
1913-ban két barátot, Gregorio Valero Contreras és León Sánchez Gascón cuencai, Osa de La Vega községbeli lakost letartóztattak a faluból nyomtalanul eltűnt José María Grimaldos López meggyilkolásának gyanújával. Az emberek és a hatóságok őket vádolják, annak ellenére, hogy nincsenek hitelt érdemlő bizonyítékok. A két férfit végül megkínozzák, mire beismerik a bűntettet. (A film egy az 1910-es években történt, valós esetet dolgoz fel.)
Az éjszakai előadás – március 19. 20:00
Lola Herrera színésznő minden este Miguel Delibes Öt óra Marióval című darabját adja elő. Az idő múlásával elgondolkodik az általa játszott karakteren, Carmen Sotillón, valamint a hasonlóságokon, amelyeket a szereplő élete és sajátja között talál. Lola Herrera és Daniel Dicenta, akik több év házasság után különváltak, az öltözőben beszélgetnek: elemzik közös életüket és egyéniségük alakulását.
És ami azután történt… Titeket sem lehet egyedül hagyni – március 23. 20:00
A film forgatása Franco halála után három évvel kezdődött és egy hónappal az 1981. február 23-i puccs előtt fejeződött be. Az És ami azután történt… című dokumentumfilm a spanyol társadalmi és politikai válság néhány kulcselemét mutatja be, melyekkel a fiatal demokráciának meg kellett küzdenie. Láthatjuk a Franco halála után bekövetkezett változásokat, azt, hogy a spanyolok ezekre hogyan reagáltak, és a problémákat, amelyek akkor merülnek fel, amikor egy új demokrácia születik a régi diktatúrából, az azzal való nyilvánvaló szakítás nélkül.
És ami azután történt … Megkötözve, de rendesen – március 26. 20:00
Ez a film 1979 áprilisa és 1980 vége között készült, három évvel Franco halála után. Ezekben a hónapokban, a demokráciára való átállást követően a rendezők megpróbálták tükrözni az utca emberének érzéseit és véleményeit a diktatúrából a demokráciába való átmenetről. Ugyanakkor megmutatják a konfliktusokat, amelyek veszélyeztették a demokrácia normalizálódását, és amelyek a film vége után nem sokkal az 1981. február 23-i puccskísérletbe torkollottak.