Sikerre vitt ötletek – Röpke betekintés a startupperek világába

Belevágni egy régóta dédelgetett álom megvalósításába, és eldönteni, hogy üzleti szempontból kezedbe veszed az életed irányítását nem mindig könnyű, mégis megéri. Ha megkérdezel egy startuppert, biztosan azt fogja mondani: keményen meg kell dolgozni a sikerért, de kárpótolni fog, hogy lépésről lépésre figyelheted az ötleted kiteljesedését, üzleted növekedését.

Hazai körkép

2018-ban több mint 500 startupot jegyeztek fel, amelyek közül a legtöbb nem kizárólag a magyar piacra fókuszált. Tevékenységi kör szerint az IT és a digitalizáció volt a legnépszerűbb, de az egészségügyi iparág sem maradt le utánuk sokkal. Kreatív ötletekben szerencsére idén sincs hiány: van olyan új startup, amely a diákok számára ajánl pénzkereseti lehetőséget, más a jogosítvánnyal rendelkezőket köti össze olyan ügyfelekkel, akik kisebb-nagyobb szállítási igény miatt keresnek futárt. Létezik továbbá online takarítószolgálat, és automatizált carsharinggel foglalkozó cég is.

Hol találjuk meg őket a legegyszerűbben?

Nem a nagy sárga telefonkönyvben, hanem a weben! És ha esetleg egy-egy jól menő startup weboldalára tévednél tapasztalatszerzési célból, rögtön megállapíthatod, mi a közös bennük. Színesek, modernek, egyszerűen kezelhetők, és az üzenetük lényegre törő, nincs felesleges mellébeszélés. Ha neked is ez kell, és az egyszerű, de nagyszerű megoldások híve vagy, ott a WordPress, azaz a jelenleg legnépszerűbb tartalomkezelő felület kimondottan startupoknak lefejlesztett weblapsablonja, rajta a közösségi médiás csatornáidra vezető felületek megjelölésével, hogy ilyen apróságokkal már ne is kelljen foglalkoznod.

De mégis, hogyan lehet valaki sikeres egy olyan piacon, ahol rengeteg a versenytárs?

Valószínűleg már ismered a következő kulcsszavakat: szegmentálás, targetálás, pozicionálás. A sikerhez elengedhetetlen a tudatos tervezés, a célcsoport azonosítása, és a vásárlói körnek megfelelően kialakított szolgáltatások. Ha ez megvan, olyan partnerkapcsolatok kialakításában kell gondolkodni, ami kölcsönösen előnyös minden résztvevő fél számára. (Sokan ezért vonnak be influencereket, remélve, hogy követőbázisuknak hála nagyobb népszerűségre tesznek szert.) Bizonyított tény, hogy a vizuális tartalmak a legnépszerűbbek, közülük is a saját fotók, videók vonzzák a legtöbb érdeklődőt, akik közül többen jövendőbeli ügyfeleid lehetnek.

blank

Hibafaktorok

Mivel a buktatók és vállalkozót próbáló kihívások természetesen a startuppereket sem kímélik, összeszedtük a három legtipikusabb hibafaktort, amin állhat vagy bukhat a siker. A lista élén szerepel, hogy a vállalkozók túl gyorsan akarnak nagy sikereket elérni, és mindent maguk akarnak megoldani, pedig tapasztalt munkatársak segítségével megkönnyíthetnék a munkafolyamatokat és az életüket is. Végül, de nem utolsó sorban, nem keresnek fel tanácsadókat, és még véletlenül sem kérnek segítséget, tippeket szakemberektől. Nem szabad elfelejteni: a tapasztalat nagy kincs, ha hiányzik, ne szégyellj tanulni másoktól!

Ugyan egy alap weboldal elkészítését szinte bárki el tudja végezni, aki él és mozog, az üzleted webes megjelenését nem árt profira bíznod. Üss két legyet egy csapásra, és intézd el a domain név (avagy a honlap neve vagy nevei, amivel egyértelműen beazonosítható egy adott weblap a neten) és a webtárhely beszerzését a Forpsitól. Ezután egyszerűen tudod majd szerkeszteni az elkészült honlapod, és a tartalmak feltöltése is könnyebben megy majd, mint gondolnád! Ráadásul a tartalom menedzsment gyors és kényelmes kezeléséhez a WordPressen kívül élhetsz a Joomla vagy Drupal platformokkal, amelyek temérdek sablont és plugint biztosítanak azoknak, akik belevágnának újonnan induló weblapok készítésébe.

blank

+ Tipp: Hogyan válassz domain nevet?

Vállalkozásod sikerét meghatározhatja a kiválasztott domain név, ami szorosan kapcsolódik a márkádhoz, a szolgáltatásodhoz, tevékenységedhez. Lényegében általa találnak rád az ügyfelek. Ha egyszer döntöttél róla, később körülményes megváltoztatni. Jól fontold meg, milyen szempontok alapján választasz. Amellett, hogy hozzád passzoló, kreatív, egyedi, nem túl elcsépelt névre kell letenned a voksod, a domain neved legyen rövid! A namebio felmérése szerint a legsikeresebb weboldalak 60%-a 1, 2, vagy 3 karakterből áll. Persze nem kell ehhez tartanod magad, viszont próbáld meg amennyire lehet, rövidre fogni.

Válassz továbbá pozitív töltetű, könnyen megjegyezhető szót vagy betűszót, amit hallás után könnyen le tudnak írni. (A számok és alsó vonás használata például ezért nem javasolt.) A nemzetközi térnyerés lehetősége miatt érdemes nemcsak a .hu, hanem a .eu vagy .com végződésben is gondolkodni! Végül csekkold a versenytársaid névválasztását, próbálj olyan elnevezést keresni magadnak, amivel kitűnhetsz!