A krimiket sosem lehet megunni – Miért imádjuk ennyire a detektívregényeket?

A krimi nem megy ki a divatból. Újabb és újabb szerzői állnak a műfaj szolgálatába, hogy az olvasók borzonghassanak, retteghessenek és megkönnyebbülhessenek, miközben kikapcsolódnak és jól szórakoznak.

Vajon mi a siker titka? Miért olvasunk krimit?

Pszichológiai vizsgálatok igazolják, hogy azok szeretik a bűnügyi történeteket és a thrillereket, akik maguk is félnek, szoronganak, s ezeket a félelmeiket tárgyhoz, eseményhez, személyhez köthetik.

Ha kiderül, hogy a történetben a nyomozók megtalálták a bűnelkövetőt, a rablót, a gyilkost, megkönnyebbülünk, hiszen ezáltal bizonyítást és megerősítést nyernek morális értékeink, a biztonságra és a boldogságra irányuló vágyaink.

Újra és újra tudatosodhat bennünk: szerencsések vagyunk, hogy élünk.

Az elbeszélő vagy a főszereplő nyomozó, aki lehet egy hétköznapi figura vagy akár egy különc zseni, olyan szituációkba kalauzolja az olvasót, amit többnyire csak a médiából ismer, és ez a bennfentesség élményét nyújtja számára.

Másrészt bárki lehetőséget kaphat arra is, hogy a nárcisztikus, hidegvérű gyilkos nézőpontjával átmenetileg azonosulva kiélje agresszív vágyait, amit a valódi életében sosem tenne meg, hiszen visszatartják a civilizált társadalmi élet szabályai, a vallási és kulturális determináltsága – a szerep és személyiség krimikben is fel-felbukkanó, izgalmas problémája!

S persze szeretjük a titkokat és a megfejtésüket, szomjazzuk a kibogozhatatlan problémák megoldásának örömét. Szeretnénk átélni, hogy képesek vagyunk megismerni a világot, amiben élünk, kompetensek abban, hogy érzékeljük a valóság, a bizonyosság és az igazság hétköznapi vagy akár metafizikus összefüggéseit.

 A női olvasók különösen kedvelik, ha az áldozat és az elkövető is nő.

21. Század Kiadó

Az Illinoisi Egyetemen 2010-ben végzett kutatás látszólag logikus magyarázattal szolgál a jelenségre: kiderült, hogy a gyengébb nem képviselői önvédelmi megoldásokat várnak és kapnak ezektől a történetektől. Nem elhanyagolható szempont, hogy hasznos önvédelmi fegyverekké válhatnak a gyilkosok motivációjával és viselkedésével kapcsolatos ismeretek is.

A krimik olvasásakor a nem mindennapi személyiségek, szerepek és szituációk bemutatásával generált izgalom az olvasó részéről félelemmel párosul.

Mi mozgatja a cselekményszálakat? Személyiségzavar, pszichózis, családi vagy párkapcsolati drámák? Az individuum, a romboló egó vagy a nárcisztikus világmegváltók demonstrációi?

blank

A hétköznapi ember is átélheti, vagy a környezetében felismerheti ezeket a helyzeteket, jelenségeket és karaktereket.

Vajon a bűnözők vagy a nyomozók állnak a történet fókuszában? Esetleg a saját félelmeink, szorongásaink? Netán a felfedező ember vágya arra, hogy elutazzon a sötét ismeretlenbe? Amiről persze gyakran kiderül: nem más, mint a saját személyisége.

Az utazás, az egzotikus tájak és kultúrák meghódítása, a földrajzi mobilitás

a modern kor nélkülözhetetlen princípiumai, így a krimiszerzők sem hagyhatják ki a történeteikből. Gondoljunk csak Agatha Christie-re vagy Stieg Larssonra és Jo Nesbora, a skandináv krimi kortárs sikerszerzőire!

A mai kémtörténetekben hasonló szerepet játszanak a tömegkommunikáció vagy akár a biológiai fegyverek és a hírszerzés technikái. (Ennek ékes példái Tom Clancy politikai krimijei.)

blank
P. D. James: Takard el az arcát! című könyve a 21. Század Kiadó Klasszikus Krimik sorozatának első kötete

De lehet, hogy szívesebben kalandozunk a történelmi múltba, pl. a cári Oroszország társadalmának kulisszái közé és élvezzük a nyomozó főhős, Eraszt Fandorin kalandos történeteit meg a szerző, Borisz Akunyin pontos jellemrajzait.

Akadnak olyan olvasók, akik megszállottan falják a logikai játékokat is megszégyenítő bűnügyi történeteket. Nem a félelem, hanem a nyomozás izgalma hajtja őket a bonyolult cselekményszálak kibogozását és a bűntények megfejtését kínáló olvasói élmények világába.

Ha nem akarsz lemaradni a legjobb krimikről, kattints ide.