6 színházi előadás Budapesten, amit látnod kell januárban

A színház képes felrázni az embert a januári téli álomból. Tűzdeljétek hát tele ezt az álmos hónapot kiváló színházi előadásokkal, melyekben 2022-ben sem szűkölködik a főváros.

Apák és fiúk

Turgenyev érzelmes, fordulatos története látszólag két nemzedék szembenállásáról, valójában a folyton változó viszonyokról, ideológiai vitákról, önmeghasonlásról, megalkuvásról és elfojtott vágyakról szól. Az író tárgyilagosan, sőt együttérzően ábrázolta a szembenálló generációkat, mégis sikerült mindenkit megsértenie. Minden tükörbe néző torzképet látott. A Csehov adaptációiról, illetve a Katona nézői számára Pogánytánc című művéről ismert Brian Friel sűrít, kiemel, sejtet és felkavar.

Sz.: Vizi Dávid, Tasnádi Bence, Máté Gábor, Fekete Ernő, Kocsis Gergely, Szirtes Ági

R.: Ascher Tamás

2022. január 12., 15., 26., 31., Katona József Színház

Fotó: Horváth Judit

Érintés Paradoxon

Az Artus – Goda Gábor Társulata új előadása, az Érintés Paradoxon legközelebb 2021. január 14-én este 7 órakor látható a Nemzeti Táncszínházban. „Az érintés maga a kettőnk közti tér. Fuga a csempék között. Elválaszt vagy összeköt? Ami elválaszt, az összeköt. Ami összeköt, az elválaszt. Elválaszt és összeköt. A fugában találkozunk. Az érintés parányi méretű helye, tere = egy tágas mező, ahol találkozhatunk, ahol megtörténhetünk… Az előadás műfaja: Artus. A mozdulatok, a szavak, az akciók, a képek, a zene mind egyetlen és közös irányba mutatnak: belülre, középre – amerre haladva talán érintettekké válhatunk.” (Goda Gábor)

2022. január 14. 19:00, Nemzeti Táncszínház Nagyterem

Fotó: Dusa Gábor

Cláudia Dias: Kedd

A kiindulópont egy fonaldarab. Az előadás alcíme egy kiragadott mondat Karl Marx Kommunista kiáltványából. A portugál nemzetiségű Cláudia Dias élő animációt hoz létre egy terepasztalszerű színpadon – és közben emlékeztet minket arra, hogy a menekültválság még közel sem ért véget. Egy 10 éves kisfiú történetfonalát fekteti a földre, aki Szíriából Olaszországba vándorol. A kisfiún keresztül mesél történelemről, vallásról, háborúról, családról, kultúrákról – szavak azonban nem hangzanak el a színpadon. Egy olyan korban, amikor frontvonalak, falak és menekültek kígyózó sorai jelölik egyesek „saját” területeit, Cláudia Dias egy olyan vonalat húz, ami összeköt és értelmez: hiszen két pont között a legrövidebb út az egyenes.

2022. január 28. 20:00, Trafó

blank
Fotó: Alípio Padilha

Magyar Elektra

„…Clitemnestra az ő jámbor férjét, Agamemnon királyt, ketten Aegistusszal álnoksággal megölték […], nagy sok ideig vígan laktak az királyságban, de az király fia, Orestes, kit az nénje, Elektra, jámbor oktató Mestertűl bölcsőbeli korában más országba küldött volt, emberkort érvén titkon hazajőve, és atyja halálát mind az kettőn megtorolja” – olvashatjuk Bornemisza Péter Magyar Elektra c. drámájának színlapján, melyet ezúttal a Térszínház előadásában láthat a közönség.

Sz.: Csuka János, Kovács J. István, Szamosvári Gyöngyvér, Papp Annamária, Bódi Beáta, Vajkó Anísia, Kovács Ákos, Téglás Márton

R.: Bucz Hunor

2022. január 12., 13. és 14. 19:00, Térszínház

blank

Vendégünk Hrabal

A Túlságosan zajos magány cselekménye Hrabal életének valós élményein alapszik. 1954 októberétől 1959 februárjáig dolgozott papírbálázóként a hulladékgyűjtő vállalatnál. Ez a korszak mély nyomot hagyott Hrabalban, hosszú évekig foglalkoztatta a téma, míg végül megírta regényét, ami egy olyan korról tudósít, amelyben a lélek, a szellem megszűnik, és a világ átlép a minőség korából a mennyiség korába. A Túlságosan zajos magány túlmutat egy önéletrajzi munkán. Hőse sokkal inkább tekinthető a huszadik századi gondolkodó ember allegóriájának, akit jól jellemez a Gyöngéd barbárokból származó idézet: „Mert azt senki a világon nem bocsátja meg, ha az ember békességben, valamint a részegség és a világmindenség számlájára akar élni…”

Sz.: Balogh László

R.: Bucz Hunor

2022. január 15. 19:00, Térszínház

blank
Fotó: Eöri Szabó Zsolt

Sirály

Az ismert grúz rendező, David Doiasvili ezúttal Csehov világhírű művét viszi színre a Vígszínház kiváló társulatának segítségével. Az 1896-ban megjelent drámai mű főszerepét a fiatal tehetség, Márkus Luca alakítja, aki ez alkalommal az ifjú színésznő, Nyina bőrébe bújik. A viszonzatlan szerelmet, a középszerűség elleni küzdelmet és az örökös boldogságkeresést középpontba állító drámát Csehov legszemélyesebb alkotásaként tartják számon, hiszen az önéletrajzi elemek mellett közeli ismerőseinek sorsát is beleírta a négy felvonásos komédiába.

Sz.: Márkus Luca, Nagy-Kálózy Eszter, ifj. Vidnyánszky Attila, Hegedűs D. Géza, Stohl András

R.: David Doiasvili

2022. január 12., 15., 21., 29., Vígszínház

blank
Fotó: Dömölky Dániel