A digitalizációnak hála életünk számos területe jelentős változásokon esett át, de a munka dimenziót is alaposan átalakította. Egyrészt azt, hogy pontosan mi is a munka, amit el kell végezni, másrészt, hogy mindez ki által, harmadrészt, pedig hogy hol vagy honnan történik. A vállalatok, a munkaadók nehezen adaptálódnak a változásokhoz, pedig ha értéket szeretnének teremteni, és megtartani a munkavállalóikat, ideje felvenni a gyorsuló világ tempóját.
A mostani átalakulás azonban nem az első alkalom, hogy a nyugati társadalom újrafogalmazza a munkát, mint olyat. Az ipari forradalom előtt a munka a termékek megalkotásának, annak teljes folyamatának szinonimája volt. Később az ipari szakemberek felismerték, hogy a termékek sokkal gyorsabban és olcsóbban előállíthatók, ha a folyamatokat ismétlődő részfeladatokra bontják, amelyekre a dolgozók, később pedig a gépek specializálódhatnak. A munka tehát olyan feladatok gyűjtőfogalmává vált, amelyek nem feltétlenül kapcsolódtak össze. Napjainkban pedig a digitalizáció és a mesterséges intelligencia rajzolja át teljesen a foglalkoztatás térképét.
Minden változik
Érdekes azonban belegondolni, hogy az olyan hagyományos foglalkozásokat mennyire alakította át a modern kor, mint az orvoslás, a könyvelés vagy éppen a jogász szakma. Az utóbbit érintő átalakulásokról átfogó tanulmány készült nemrégiben.
Az egyre összetettebb információkkal, az ügyfelek változó igényeivel és az átalakuló piaci erőviszonyokkal szembesülve a jogi szakemberek mindinkább a technológiát hívják segítségül, hogy eredményesebben végezzék munkájukat.
Az említett kutatás három fő témakörre összpontosított, a megkérdezett jogászok arról adtak számot, hogyan ítélik meg jelenlegi helyzetüket, mik a prioritásaik a jövőre nézve és mire van szükségük ahhoz, hogy felkészüljenek a jövőre a következő területeken: eszközök és technológia, az ügyfelek igényei és elvárásai, valamint szervezet és tehetség.
Az egyetértés hiánya
Évek óta folyik a vita a jogi szektor átalakulásáról – mikor, hogyan megy végbe, bekövetkezik-e egyáltalán –, de már egyértelmű, hogy a jog világszerte átalakulóban van és a technológia az egyik legfontosabb hajtóereje ennek a változásnak
– nyilatkozta Stacey Caywood, a Wolters Kluwer Legal & Regulatory vezérigazgatója, majd hozzátette:
A jogi szakemberek egyre nagyobb mértékben folyamodnak olyan könnyen hozzáférhető és hatásos technológiákhoz, amelyekkel eredményesebben végezhetik a munkájukat és amelyek értékesebb megoldásokat kínálnak az adatokon alapuló elemzések, meglátások, valamint a nagyobb hatékonyság és produktivitás révén.
A hétszáz európai és amerikai jogász körében lefolytatott független kutatás jelentős különbségeket tárt fel e témakörök tekintetében a technológiát már hasznosító vállalatok („technológiában élenjárók”) és a technológiát még csak korlátozottan használó, annak fokozott kiaknázását később tervező vállalatok („átalakuló szervezetek”) között. Összefoglaló anyaguk részletesen ismerteti a kapott eredményeket, amely >>> letölthető innen. <<<