A Tacoma egy sci-fi tematikájú interaktív történet, melyben olyan témák kerülnek fókuszba, mint a mesterséges intelligencia, a szabadság vagy a óriási teret nyert nagyvállalatok etikai minősége.
A játék központi eleme a meglehetősen egyedi módon tálalt emberi szál, annak minden drámai mozzanatával. Az űr sötétjében, magányosan kell rálelnünk, mi is történt valójában a címadó szállítóhajó fedélzetén.
Hősnőnk, Amy adatszakértő és a mesterséges intelligenciák kommunikációjának specialistája, a Venturis Corporation megbízásárból érkezik a Tacomára, hogy begyűjtse és leszállítsa a vállalat számára a fedélzeti mesterséges intelligencia fragmentumait.
Virtuális kamaradráma
Ahogy belépünk a hajó dokkjába rögtön két apró eszközt kapunk, melyeket a fejünkre tapasztva beléphetünk egy különleges AR felületre. Ez a fejlett technológia lehetővé teszi, hogy meg
tapasztaljunk egy olyan speciális kiterjesztett valóságot, amelyben a legénység hat tagjának tevékenységét láthatjuk, az űrsikló bizonyos helységeiben, egy-egy meghatározott múltbéli időpontban. A létesítmény felügyeleti rendszerének hathatós közreműködésével színes, sematikus modellek útján ismerjük meg a fő karaktereket és az egymáshoz, munkájukhoz fűződő viszonyukat. Ahogy szobáról szobára haladunk, úgy tárul elénk egyre élesebb kép a történekről és arról, hogy az események milyen hatássál voltak a karakterekre.
Mesterségem címere: intelligencia
Az egész játékot körbelengi egy megfoghatatlan, furcsa érzés. Egyedül kutatunk egy olyan létesítményben, amilyet többek között Kurbrick klaszszikusában, a 2001 Űrodüsszeiában is láthattunk már, ugyanakkor mégsem vagyunk tejesen izolálva, hiszen kalandjaink során egyfajta belső valóságot szemlélünk, és folyamatosan utasításokat kapunk. Az már a játék elején felmerülhet a játékosban, hogy több van a háttérben annál, amit elsőre láttatni akarnak velünk. Odin, az űrhajó MI-je megbízhatóan segíti a csapatot, észrevételei pedig kifejezetten emberinek hatnak. Kézenfekvő lenne, a már jól ismert öntudatra ébredt pusztító gép toposzát életre hívni, ennél azonban a készítők jóval furfangosabban vezetik a történet szálát, és az újszerű megközelítésektől sem riadnak vissza. Éppen ezért, a teljes élmény érdekében fontos átkutatni a legkisebb zugokat is, hiszen az egyes szereplők személyes fülkéiben behatóbb képet kaphatunk életükről.
Ilyet még nem láttál!
Játékmechanikailag nem beszélhetünk túl komplex és részletes megoldásokról, mindössze néhány, meglehetősen egyszerű feladatunk lesz. Számzárral védett ajtók, szekrények kinyitása, tárgyak tüzetes megvizsgálása és persze közlekedés a helyiségek között, ám ezek a mozzanatok mind a történet mélyebb megismerését szolgálják. Az alkotás során ténylegesen minden a sztorinak van alárendelve, mely egészen egyedien megvalósított, hiszen nem egy lineáris, retrospektív módon elmesélt, interaktív élményről beszélünk. Az AR felületnek köszönhetően annyi szemszögből és nézőpontból tapasztalhatjuk meg az eseményeket, amennyiből csak szeretnénk. Sőt, ha megfelelő pillanatban állítjuk meg a felvételeket, hozzáférünk az egyes dolgozók saját termináljához, ahol szintén további többletinformációkkal gazdagodhatunk a karakterekkel kapcsolatban.
Kié a szabadság?
Az alkotás rövidke, alig néhány órás játékideje alatt még számos kérdést felvet a mesterséges intelligenciával kapcsolatban. A szolgaság és szabadság témájáról értekezik: kit és miképpen illetnek meg ezek az egyetemes jogok. Felvetődik az a kérdés is, hogy etikus és helyes-e valami pusztán amiatt, mert társadalmilag elfogadott, vagy érdemes inkább szembeszegülni, lázadni. Ha szeretnéd megtudni a program válaszait ezekre felvetésekre, bátran nevezz be erre a kozmoszbéli kalandra.
Szerző: Sipos Bence