Világszínvonalú 3D egy kis magyar faluból – Magyar Ádám filmrendező

2007-ben ő rendezte az első magyar egészestés 3D-animációt, az Egon és Döncit, amelynek lenyűgöző képi világa bármelyik amerikai gigaprodukcióéval felvehetné a versenyt. Cége, a GREENZERO többek közt David Attenborough-nak dolgozott, újabban pedig a Toy Story íróinak forgatókönyvét filmesítik meg. Magyar Ádám animációsfilm-rendezővel izgalmas kihívásokról és a hazai közönyről beszélgettünk. GALÉRIÁVAL.

 

Az Egon és Dönci óta itthon keveset lehetett hallani rólatok, pedig komoly külföldi megbízások is megtaláltak titeket.

Az Egon és Dönci kapcsán megszerzett nemzetközi szakmai ismertség mindenképp profitnak tekinthető számunkra. A film több díjat nyert, amelyek közül az egyik legrangosabb és legkülönlegesebb a teheráni XXII. Nemzetközi Ifjúsági- és Gyermek Filmfesztivál Arany Pillangó Díja, hiszen egy egészen más kultúra díjazta a filmet. A szakmai ismertség pedig egy nemzetközi kapcsolatrendszert is magával hozott, amelynek többek közt a most készülő filmünk is a gyümölcse.

Meglepő, hogy a tevékenységeteknek alig volt és van visszhangja itthon.

Magyarországon senkit nem érdekelt, hogy csináltunk egy egészestés animációs filmet, amelynek a technikája ráadásul akkor, 2007-ben még újnak számított. Azóta sem készítettek egészestés 3D-animációt Magyarországon a Kis Vukot leszámítva, amit nem szeretnék minősíteni. Ebben a szegmensben versenytársunk nincs és nem is jelentkezett azóta, ennek ellenére semmiféle kultúrpolitikai közeledést nem tapasztaltunk, viszont létrehoztunk az egri várban egy kis 3D-s mozit, ahol saját produkciókat mutatunk be. Ez is inkább szakmai, mint anyagi profitot hozott. A 3D-technológiával azért tudunk profin bánni, mert kívülről-belülről ismerjük. Tudjuk, hogy hogyan működik a mozi, és hogyan kell rá tartalmat fejleszteni. Saját erőnkből voltunk kénytelenek továbblépni és fejleszteni, és ez nagyon jó iránynak bizonyult.

A Pangea – The Neverending World című traileretek az egyik legnézettebb videó a YouTube 3D-s csatornáján, eddig már több mint 4 millióan látták, és rendszeresen visszatérő komment, hogy ez a legmagasabb színvonalú 3D-videó a megosztón. Mikor készül el az egészestés verzió?

Eredetileg a budapesti állatkert felkérésére kezdtünk el dolgozni a kisfilmen, de az egész koncepció tőlünk származott. Ha a különböző formátumokat nézzük, akkor a YouTube-on eddig 6 millióan látták. Úgy gondoltuk, hogy trailerként aposztrofáljuk, hiszen megmutattuk benne, hogy körülbelül milyen hangulat jellemezné az ebben a témában készülő egészestés filmünket. Készült egy forgatókönyv, amely készen áll a megfilmesítésre, erre aláírt szerződésünk van a Delfino Media Group amerikai produceri irodával. Leghamarabb 2 év múlva kezdődhetnek meg az előkészületek, hiszen addig is dolgozunk más, a Delfinóval koprodukcióban megvalósuló filmeken, a tervek szerint a Pangea lesz a harmadik.

Annak, hogy a YouTube-on megtalálható 3D-s videók közül ez a legnépszerűbb és legnézettebb, szintén semmilyen visszhangja nincs Magyarországon. Nagyon érdekes, hogy itthon mindenki csak panaszkodik, a saját, itthon fellelhető értékeket pedig nem veszi észre. Engem kissé elszomorít, hogy mi is tárgya vagyunk ennek a közönynek – a klasszikus esetei vagyunk annak, hogy lehet úgy parkolópályán lenni, hogy igazából nem érdemled meg. Ez nem sértettség, inkább ténymegállapítás arra vonatkozóan, hogy sajnálatos módon ez a helyzet.

2010-ben a brit természettudós és dokumentumfilmes David Attenborough első 3D-s produkciójához, a Flying Monsters 3D-hez készítettetek animációs betétet, amely tévés ismeretterjesztő kategóriában BAFTA-díjat nyert. Hogyan talált meg titeket a feladat?

A Pangea nem csak a gyerekszobákban tevékenykedő kisfiúk 3D-s szemüvegét vonzotta, hanem az alvállalkozókra vadászó profik figyelmét is felkeltette, így lettünk alvállalkozói az angol CVFX-nek az Attenborough-produkcióban. Látták, hogy a videónkban nagyon magas színvonalú a 3D-kezelés és a repülő dinoszauruszok bemutatása, így nem volt kérdés, hogy a kifejezetten ebben a témában készülő filmhez adottak a referenciáink. A filmben látható animációnak közel a felét mi készítettük.

A hírek szerint nagy dobásra készültök egy amerikai koprodukció keretében. Erről mit lehet tudni?

A Delfinóval koprodukcióban készítünk 3 filmet a közeljövőben. Az első filmről, amin jelenleg dolgozunk, egyelőre nem árulhatok el sokat, csak annyit, hogy a Toy Story írói jegyzik a forgatókönyvet, és világsztárok adják majd hozzá a hangjukat. A film a tervek szerint 2 éven belül elkészül, és először az amerikai mozikban lesz látható.

A GREENZERO a hatékony csapatmunkáról híres, a tevékenységetek a 3D-filmkészítés teljes folyamatát felöleli a forgatókönyvírástól az animáción keresztül a zenéig. Hányan és kik felelnek az egyes munkafolyamatokért? Mióta dolgoztok együtt?

Jómagam rendezőként, vezető animátorként és 3D-operatőrként tevékenykedem, Magyar Dániel a művészeti vezető, a modellezés feje, mondhatni ő irányítja a díszleteseket. Macsinka Zsolt a zeneszerző, Balázs Gábor pedig a hangeffektusokért felel. A kreatív magot így négyen alkotjuk, de a gyártás terén természetesen még mások is a segítségünkre vannak. Már az Egon és Dönci előtt, 2005-től is dolgoztunk együtt kisebb-nagyobb produkciókban, akkor még inkább barátokként, ami később munkakapcsolattá vált.

3D-technológiával és kutatásfejlesztéssel is foglalkoztok. Mik az eddigi legsikeresebb munkáitok?

A 3D-kutatásfejlesztésbe tulajdonképpen kényszerből keveredtünk bele a 3D-tartalomfejlesztés vadhajtásaként, de nem bántuk meg. Többek közt sajátfejlesztésű 3D-s mozirendszerünk van saját megjelenítővel, vetítőberendezéssel és hangrendszerrel. Jelenleg egy alacsony költségvetésű produkciók számára is elérhető 3D-s kamerarendszeren dolgozunk, emellett kifejlesztettünk egy eljárást, amely a 360 fokos gömbpanorámát térhatásúvá teszi. A legtöbb eszközt, amivel dolgozunk, mi magunk fejlesztjük, hiszen a 3D-készítés nem az a műfaj, amihez az igényeinket kielégítő kész termékeket lehetne kapni.

2009 végén 3D multimédia-klasztert és -inkubátorházat hoztatok létre Egerszalókon. Mi volt a cél?

A kezdeményezés központjában néhány, a 3D-s filmkészítés, illetve bizonyos multimédiás fejlesztések szakterületeire specializálódott kisebb cég áll. Ezek többek közt weboldalkészítéssel, programozással, rendszerprogramozással, rendszerinformatikával, hangstúdió-szolgáltatással foglalkoznak, így a helyszínen zenekarok lemezfelvételei is zajlanak. A multimédia-klaszter forma adta magát, hiszen ha egy ilyen kis cégcsoport bővülni akar, akkor ezt nem csak infrastrukturálisan, hanem munkaerőszinten is meg kell tennie.

A mai bizonytalan gazdasági helyzetben a túl sok alkalmazottal működő cégek elég rizikós vállalkozásnak minősülnek, ezért az alvállalkozói hálózat sokkal logikusabb lépésnek tűnt. Az inkubátorházban 11 vállalkozást fogunk felnevelni 5 év alatt, jelenleg a második évében tart a projekt, és 8 vállalkozás van házon belül. Mi nem egy klasszikus értelemben vett inkubátorház vagyunk pusztán irodai és infrastrukturális lehetőségeket kínálva. Számunkra sokkal fontosabb szempont, hogy az itt dolgozó cégek amellett, hogy egymástól függetlenül folytatják a gazdasági tevékenységüket, összedolgoznak, és a GREENZERO szárnyai alatt cseperednek fel komoly nemzetközi munkák során.

A projekt megvalósítására komoly, 111 milliós uniós pályázati támogatást nyertetek az Új Széchenyi Terv keretében. Hogy álltok a fejlesztésekkel?

Jelenleg az infrastruktúra kialakítása zajlik, a fejlesztések a tervek szerint 2-3 hónap múlva zárulnak le. Ez jelenti egyrészt azoknak a stúdiótereknek a kialakítását, amelyek a speciális igényeket képesek kiszolgálni – például egy olyan laborét, ahol speciális hangeffekteket vesznek fel, illetve amely alkalmas arra is, hogy egy kisebb vonós- vagy rézfúvós zenekar játékát rögzítse. Emellett egy olyan motion capture stúdió kialakítását is tervezzük, amely elfér egy 6×9 méteres teremben. Korszerűsítjük az épületet, teljesen megújul az elektromos hálózatát és egyéb funkcióit tekintve, emellett egy magas színvonalú informatikai struktúrát is kialakítunk. Ez a támogatás hatalmas segítség volt számunkra. A pályázat egy nagyon pozitív tapasztalat, kellemes csalódás, hiszen pont azt támogatta, aminek támogatásra volt szüksége, ráadásul bizonyította, hogy van a dolognak létjogosultsága.

GREENZERO Virtuális Valóság Központ – www.greenzero.hu



Pangea – The Neverending World trailer (3D-szemüveget nem igénylő verzió):