Teret a tereknek – dögös lesz Budapest!

A folytonos megújulás és fejlődés elengedhetetlen egy nagyvárosnál, a belvároshoz tartozó kerületekben pedig kötelező. Alig várjuk mi sül ki a Ferenciek tere, a Madách tér és a Széll Kálmán tér renoválási készülődéseiből!

A turisták jönnek, mennek, pusztán apró-cseprő pillanatokat csennek el a budapesti lakosok mindennapjaiból. Voltak olyanok, akik a tíz évig tatarozott Parlamentet csodálhatták, olyanok, akik a 4-es 6-os villamos vonalát voltak kénytelenek mellőzni egy teljes nyáron át, illetve sokan maradtak le a Margit híd gyönyöreiről is, míg a fáradhatatlan, kantáros nadrágos munkások be nem fejezték azt. Az egyetlen brigád, mely lekövethette a teljes transzformációt, az a tőzsgyökeres pesti, a hűséges budai és a két-laki szerelmes, aki valamiért nem tud szabadulni a főváros megváltozhatatlan varázsától. Nos, ezen csoporthoz tartozva örömmel vettem a nyugatosiasodás újabb kézzel fogható terveit, melyeket szinte hétről hétre közölnek az érintett hírportálok.

A Széll Kálmán tér megújulását az Építész Stúdió Kft. nyerte, kiknek elképzelései szorosan passzolnak a Budapesti Közlekedési Központ elvárásaihoz: garantálni kell a közlekedési csomópont és a köztér funkcionális együttélését. Nos, a tervrajzok nem is bizonyítanak mást, mint a teljes megújulást! A metró épület megmarad, kissé modernebb verzióban, viszont a mellékes/kihasználatlan épületek a buldózerek masszív selejtjeiként élhetnek majd tovább emlékeinkben. Sok lesz az üveg felület és a nyilvános illemhely, a Vérmezővel párhuzamosan pedig széles kerékpárút segíti majd a BKV fanyalgóit. A rendelkezésre álló összeg összesen: 4,2 milliárd forint. Ebből azért ki lehet hozni valamit, nem?

A Ferenciek tere teljes környékére kihat a vérfrissítés, mely procedúra alatt a forgalomelterelés egyelőre rejtélyes módon, majdhogynem dugómentesen zajlik. A Belváros Új Főutcája program keretein belül a lényeg egyértelmű: forgalomcsökkentés a köbön. Azt tudni lehet, hogy a Jégbüfé előtt kigyópikkely szerű burkolat tetszeleg majd, talán a felkapott állatminta trend miatt – de legalább nem leopárd mintán koptatjuk majd lábbelinket. A Károlyi Mihály utca gyakorlatilag egy hatalmas sétáló utcává formálódik át, a Petőfi Sándor utcával egybeolvadva, csak a 15-ös busz és taxik hajthatnak át gyalogosokon… akarom mondani, járdaszigeten… vagyis parkon… szóval, min is pontosan? Na, ez az, ami még nem teljesen tiszta. Aluljáró nem lesz, csak üzletsorok, illetve az Erzsébet híd és az Astoria között villamos közlekedne a buszok és autók helyett. Mindezt mennyiből? Az összeg 67,7 millió forint. Furcsaság: az átalakítás bár jóval nagyobb, mint a Széll Kálmán téren tervezett változtatások, az összeg csupán töredéke az Építész Stúdió által nyert pályázati büdzsének. Ühüm.

A Madách tér is megkapja a magáét, 200 millió forint értékben. Pozitívum a döntési folyamatban: szakmai zsűri helyett kivételesen a lakosság dönthette el, hogyan is nézzen ki közkedvelt életterük. A nyertes koncepció tervezői Hertel Anna, Magyar Sára Borbála és Minh Duc Nguyen, kiknek alkotásáról 808 voksoló döntött. Lesz vízesés, de a zöld övezetben nem igen reménykedhetünk – viszont legalább megszűnik a hatalmas parkoló, ami a megannyi kávéház nyári teraszain ücsörgőknek valóságos felüdülés lesz!

 

Tetszett a cikk? Akkor csekkold az alábbiakat is!
Budapest, te csodás! –  Lonely Planet véleménye szerint
Az A38 a világ legjobb klubja
Kihagyhatatlan kávézók Budapesten