Punnany Massif – Figyeljünk oda egymásra! Ez a fontos!

A Punnany Massif a TEDxYouth-on egy különleges workshoppal mutatta be a közönségnek, hogyan épül fel egy dal ütemről ütemre, layerről layerre. Persze egy dal megalkotása ennél jóval bonyolultabb – többek között erről is beszéltünk a frontemberrel, Felcser Mátéval, művésznevén Rendben Mannel, aki elárulta, mitől is más a Punnany Massif mint a többi magyar banda és hogy mit kellene csinálni a magyaroknak, továbbá az egész világnak ahhoz, hogy egy élhetőbb jövőnk legyen. Szóba kerültek persze a tervek is 2014-re…



E-mail interjúról volt eredetileg szó néhány hónapja, de végül nem volt rá időt. Mitől volt olyan sűrű ez az utóbbi néhány hét?

Idén megjelent az F lemezünk, amit jövőre kettő új követ. A folyamatos stúdiómunka kiveszi az emberből az összes szuflát, emellett megy az őszi turné, és a lemezünk első szemelvényének bemutatója.  Ez rengeteg munkával jár, áthangszereléssel, zenekari próbákkal, arról nem is beszélve, hogy mindannyiunk más városban él. Előfordul, hogy még a szervezés is túl bonyolult és így végül nagyon kevés idő marad másra. Az éppen aktuális dolgoknak eleget kell tennünk, továbbá mindezek mellett ötletelnünk kell és kreatívnak maradnunk.

A TEDxYouth mottója „Csináld másképp.” Ti mit csináltok máshogy?

Nálam nagyon sok minden autodidakta módon működött. A zenekar hangszerelésben nem azokat az elemeket használtam, mint más zenekarok. Nem vagyok egy rajongó típus, így úgy cselekedtem, ahogy gondoltam, hogy működni fog. Más módon tapsoltatunk vagy énekeltetünk. Igazából ilyennek kellene lenni minden produkciónak. Van valami együtthatója a könnyűzenében létező mondanivalónak és a zenének. Van a kettőnek valami aránya. Általában ettől bűzlik a magyar szakma nagy része. Nem szól semmiről, nem mondanak dolgokat, nem témaorientáltak, elkalandoznak, nem lehet azonosulni velük. Ebben vagyunk talán mások.

Sokan éltetek már huzamosabb ideig külföldön és többször is elmondtátok már, hogy át akartok valamilyen üzenetet adni a magyaroknak. Mit kellene máshogy csinálni a magyar embernek?

Sok elméletem van, de a magyaroknál konkrétan az a fontos, hogy ne valami ellen, hanem valami mellett fogjanak össze A történelemnek is van rá példája, hogy ha van indokunk arra, hogy valamit vagy valakit leváltsunk, azért egy egész ország ki tud állni. Vagy ha van valami ellen támadnivalónk, akkor tudunk összefogva, kollektíve gondolkodni. Nem sopánkodni kellene és belehalni a múlt fájdalmaiba, hanem felépíteni a jó jelent és tiszteletben tartani a múlt értékeit. Ha többen, egységesen tudunk kiállni egymás dolgaiért, akkor sokkal nagyobb erőnk lenne. De sajnos inkább széthúzunk.

Mi vonzott titeket erre az eseményre?

Maga a koncepció nagyon jó, hogy valaki kiáll és elmond valamit. Érdekes emberek érdekes dolgokról beszélnek és megtiszteltetés ebben részt venni. Nekünk ez idegen terep és nem szoktunk hozzá. Egy zenét, magát a hangot elméletben felvázolni, hogy hogyan néz ki, nehéz kérdés és nehéz szavakba önteni. Maga a kihívás volt a fontos. De jó volt, hogy támogatónk, az OTP Junior által itt lehettünk és ha valakihez átjutott belőle valami, amit mondtunk, már megérte.

Sokaknak az jöhetett le, mennyire könnyű összerakni egy dalt, holott nem tíz perc lehet… Igazából mennyi idő ez, az inspirációtól kezdve?

Ez egy hosszas folyamat, ezért is vázoltam úgy fel, hogy vannak itt szerkezeti elvek és felépítések, amikben összeáll. Ennél a dalnál, amit kibogoztunk, minden egyes lépésnek megvolt a helye és gondolata. Mintha egy elméleti vezérelv vinné a dalt és szorosan hozzáhúzódva vele dolgozna. Ez sok idő tud lenni, de teljesen változó. Mindig úgy áll össze, hogy én elkészítek egy dalt, de csak akkor visszük készre, amikor úgy érzem. Így rengeteg lehetőség van.

Mit terveztek jövő évre?

2014-ben kijön az E és L része az albumunknak és ezért tartunk is egy öt hónapos szünetet, ami után kezdődik a fesztiválszezon majd megy minden tovább. Októberig nehéz a menet.

Hogy kell a lemezkészítést elképzelni? Be- és elzárkóztok, vagy inkább pont hogy kinyittok a világ felé?

Magánál a szövegírásnál fontos, hogy legyél szabad, lehess a természetben, csak ülj le és nézd az embereket, tudj egy kicsit eggyé válni az atmoszférával. A zeneírás maga az úgy néz ki, hogy van, hogy két hétig nem megyek ki otthonról és az ágyból felkelve írok valamit, visszafekszem és egyszerre csinálok 7-8 dolgot elméleti vonalon majd a végén ezt összerakjuk a zenészekkel. Elhúzom az ágyat és akkor beférnek a zenészek és felvehetjük az anyagot. Ez most meg fog változni, végre lesz stúdiónk, ami eddig nem volt.

Az összes előadás arról szólt, hogy mi lehet az emberiség jövője. Te mit kívánnál?

Nagyon jó lenne, ha mindenki azzal a pici gondolattal menne ki az utcára, hogy segítsük a másikat. Ha látjuk, hogy valaki rosszul van, akkor nem megyünk arrébb és gondolunk arra, hogy majd valaki más segít. Ha ez az impulzus töltete lenne annak, hogy figyeljünk egymásra és emberként tekintsünk egymásra, akkor nem lennének bántások, verekedések, nem léteznének olyan fájdalmak. Elképzelhető hogy az ember csak azért, hogy rezegjen és éljen, biztos csinálna problémákat, de azt is megértőbben lehetne kezelni. Figyeljünk oda egymásra. Ez a fontos.

Nem elég az interjúkból? Akkor szemezgess innen:

Interjúnk Szederkény Bella, animációs filmrendezővel

Interjúnk Liszka Tamással, az Anilogue Fesztivál szervezőjével

Interjúnk Vári Évával

Interjúnk Ákossal

Interjúnk Péterfy Borival

Interjúnk Hernádi Judittal

Interjúnk Selah Sue-val

Interjúnk Timo Vuorensolával, az Iron Sky rendezőjével

Interjúnk Julia Dietzével, az Iron Sky főszereplőjével