Habár a környezet és az egészséged számára is kétségtelenül az a legjobb megoldás, ha biciklivel járod a várost, olyan védelmet nem biztosít, mint az autó vagy bármely tömegközlekedési eszköz. Öt alapszabályunk olyannyira alapszabály, hogy talán első blikkre kár is róluk megemlékeznünk, de tudjátok, amit természetesnek veszünk sokszor el is felejtődik!
Egy – Viselj sisakot.
Oké, tönkreteszi a hajat, kényelmetlen, ráadásul némelyikben úgy nézel ki mint egy Star Wars-szereplő és olyan menő bicajos városokban, mint Koppenhága, alig viselik, de nem szabad elfelejtenünk, hogy Budapesten a biciklit használók védelmében továbbra sem hasítunk. Bár egyre több a csak kerékpárosok számára ajánlott út, sajnos a legtöbb helyen továbbra is közvetlenül az autók, buszok és gyalogosok mellett kell haladni, ami nem kis veszélyt jelenthet egy hirtelen jött szituációban.
Kettő – Légy látható
Ahhoz hogy ne üssön el az autó, a legjobb, ha észrevesz a sofőr. Ugye milyen egyszerű? Törvény írja elő a fények és reflektorok használatát, elől sárga, hátul vörös kell. Ha a rendőrbácsi veszi észre, hogy nincs ilyened, megbírságolhat, de ez még mindig jobb, mint egy baleset. Tehát tessék büszkén világítani, elvégre ezzel is hirdeted, hogy te a biciklit választottad.
Három – A fék
Oké, persze, hogy kell fékezni, de mindenki tudja, hogy sokaknak eszébe sem jut, ezzel veszélybe sodorva magukat, más biciklistákat, a gyalogosokat de még az autósokat is. Ennyire nem jó dolog a sebesség, ráadásul a törvény is előírja, hogy legyen két, külön-külön működő féked. Megéri ellenőrizni indulás előtt, hogy mindkettő rendeltetésszerűen működik-e.
Négy – A jobboldali szabály
A legtöbb európai országban a kereszteződésekben elsőbbséget élveznek a jobbról érkező járművek, ezt néhány helyen elsőbbségadás kötelező táblával is megerősítik. Azonban rengeteg kereszteződésben a jobbkéz szabály betartását nem segíti elő a tábla, ezért nem árt körültekintően közlekedni, ha két keréken rójuk az utcákat.
Öt – Hol toljad?
A buszok számára fenntartott útszakaszokon csak akkor tekerhetünk, ha ezt tábla engedélyezi, hasonló a helyzet akkor is, ha úgy döntünk, hogy egy egyirányú utcán inkább az ellenkező irányba indulnánk neki a világnak. A járdán csak akkor szabályos a biciklis közlekedés, ha a mellette lévő útszakaszon az nem megengedett, akkor is maximum 10 km/óra sebességgel haladhatunk, vigyázva, hogy ne zavarjuk a két lábon közlekedőket.