No, nem a nagy sikerű lakodalmas trióról van szó, Fásy Ádám vezetésével: ez egy teljesen más minőség. Sőt: zenetörténelmi pillanat, CD-ben megörökítve.
2009-ben New Yorkban, a Carnegie Hallban közös koncertet szenteltek Ligeti György és Kurtág György munkásságának, az Extremely Hungary programsorozaton belül. A Budapest Music Center ennek a januárvégi estének a lenyomatát nyújtja át az arra ácsingózóknak, némileg megkurtítva. A koncerten két, korábbi BMC-s kiadványon megörökített darab is elhangzott, ezek most ezen a korongon nem kaptak helyet.
A BMC szinte egyedülállóan kifejezetten egy célért működik: a kortárs zenét (főleg a magyart) igyekszik teljes körűen feltérképezni, mind hanganyagban, mint bármilyen digitális vagy hagyományos hordozón, legyen az kotta, librettó,kézirat, bakelit. A Budapest Music Center információs központként, kiadója, a BMC Records pedig főleg a kiemelkedő magyar szerzőket, előadókat favorizálja, némileg menedzseli, a jazzre és a kortárs komolyzenére szakosodva. Kiadványaik külseje mellbevágó: ezen a lemezen például több a papír, mint a „lényeg”: a terveknél és a kivitelezésnél a www.Bachman.hu van feltüntetve felelősként, a borító egy 3D-s szemüveggel lehet, hogy élvezhető lenne, így azonban leginkább feltűnő. A kísérő füzet piros, kék és zöld alapon angolul, magyarul, oroszul, franciául, németül szól az olvasóhoz. Nem véletlen a „szól” kifejezés: igen kimerítő, részletes elemzéseket tartalmaz, emellett a zeneművek szövegeit s anyanyelvünkön követhetjük, ha kézbe vesszük a vastagra sikeredett füzetet. Az információ tehát adott, a vájt fülű – avagy magát vájt fülűnek látni szerető – hallgató megkapja a maximális segítséget.
Maga a hanganyag precízen tisztára, nem-dobozhangúra a Tom-Tom Stúdióban kevertetett, az anyagon az UMZE, Natalja Zagorinszkaja szoprán és Perényi Miklós csellista működik közre. Utóbbit nem kell bemutatni: rendszeresen játszik Ligeti és Kurtág műveket is, több ősbemutatónak és magyarországi ősbemutatónak is szólistája volt. Natalja Zagorinszkaja A megboldogult R. V. Truszova üzeneteinek szólistájaként énekel a korongon, a moszkvai Helikon-Opera énekesétől jól esik hallgatni az autentikus orosz kiejtést, a maga keménységével és egyszerre lágyságával. Ezt követi a korongon a Kurtág Gordonkaversenye, majd a Négy Ahmatova-vers, amelyeknek a Carnegie Hallban volt az ősbemutatójuk. A Gordonkaverseny már-már alapműnek számít, sőt, tovább fokozhatom: Perényi előadásában lett alapmű, aki meghallgatja a CD-t érteni fogja, hogy miért. Egyetlen kitartott hanggal képes kezdő csellistákat a teljes reménytelenségbe taszítani.
És persze a hab a tortán, hogy egy olyan karmester dirigálta az estét, mint Eötvös Péter, akinek – mivel maga is zeneszerző – egészen egyedi meglátásai vannak, és mindig van egy-két meglepetés a tarsolyában…
Nem mondom, hogy ez a CD egy könnyű, nyáresti szórakozás, de ínyenceknek mindenképpen érdemes rá szánni közel 70 percet, megéri…
Ligeti and Kurtág at Carnegie Hall
BMC, Budapest
This cookie policy has been created and updated by the Cookie Consent Tool.