Mesterhármas

No, nem a nagy sikerű lakodalmas trióról van szó, Fásy Ádám vezetésével: ez egy teljesen más minőség. Sőt: zenetörténelmi pillanat, CD-ben megörökítve.



2009-ben New Yorkban, a Carnegie Hallban közös koncertet szenteltek Ligeti György és Kurtág György munkásságának, az Extremely Hungary programsorozaton belül. A Budapest Music Center ennek a januárvégi estének a lenyomatát nyújtja át az arra ácsingózóknak, némileg megkurtítva. A koncerten két, korábbi BMC-s kiadványon megörökített darab is elhangzott, ezek most ezen a korongon nem kaptak helyet.

A BMC szinte egyedülállóan kifejezetten egy célért működik: a kortárs zenét (főleg a magyart) igyekszik teljes körűen feltérképezni, mind hanganyagban, mint bármilyen  digitális vagy hagyományos hordozón, legyen az kotta, librettó,kézirat, bakelit. A Budapest Music Center információs központként, kiadója, a BMC Records pedig főleg a kiemelkedő magyar szerzőket, előadókat favorizálja, némileg menedzseli, a jazzre és a kortárs komolyzenére szakosodva. Kiadványaik külseje mellbevágó: ezen a lemezen például több a papír, mint a „lényeg”: a terveknél és a kivitelezésnél a www.Bachman.hu van feltüntetve felelősként, a borító egy 3D-s szemüveggel lehet, hogy élvezhető lenne, így azonban leginkább feltűnő.  A kísérő füzet piros, kék és zöld alapon angolul, magyarul, oroszul, franciául, németül szól az olvasóhoz. Nem véletlen a „szól” kifejezés: igen kimerítő, részletes elemzéseket tartalmaz, emellett a zeneművek szövegeit s anyanyelvünkön követhetjük, ha kézbe vesszük a vastagra sikeredett füzetet. Az információ tehát adott, a vájt fülű – avagy magát vájt fülűnek látni szerető – hallgató megkapja a maximális segítséget.

Maga a hanganyag precízen tisztára, nem-dobozhangúra a Tom-Tom Stúdióban kevertetett, az anyagon az UMZE, Natalja Zagorinszkaja szoprán és Perényi Miklós csellista működik közre. Utóbbit nem kell bemutatni: rendszeresen játszik Ligeti és Kurtág műveket is, több ősbemutatónak és magyarországi ősbemutatónak is szólistája volt. Natalja Zagorinszkaja A megboldogult R. V. Truszova üzeneteinek szólistájaként énekel a korongon, a moszkvai Helikon-Opera énekesétől jól esik hallgatni az autentikus orosz kiejtést, a maga keménységével és egyszerre lágyságával. Ezt követi a korongon a Kurtág Gordonkaversenye, majd a Négy Ahmatova-vers, amelyeknek a Carnegie Hallban volt az ősbemutatójuk. A Gordonkaverseny már-már alapműnek számít, sőt, tovább fokozhatom: Perényi előadásában lett alapmű, aki meghallgatja a CD-t érteni fogja, hogy miért. Egyetlen kitartott hanggal képes kezdő csellistákat a teljes reménytelenségbe taszítani.

És persze a hab a tortán, hogy egy olyan karmester dirigálta az estét, mint Eötvös Péter, akinek – mivel maga is zeneszerző – egészen egyedi meglátásai vannak, és mindig van egy-két meglepetés a tarsolyában…

Nem mondom, hogy ez a CD egy könnyű, nyáresti szórakozás, de ínyenceknek mindenképpen érdemes rá szánni közel 70 percet, megéri…

Ligeti and Kurtág at Carnegie Hall

BMC, Budapest