„Mégis van egy félpénzem…”

11 naposra karcsúsított fesztivál, csökkenő fellépőszám, ugyanolyan minőség, ez lesz röviden a Budapesti Tavaszi Fesztivál 2012-ben – derült ki a fesztiválbeharangozó sajtótájékoztatón.

A sajtótájékoztató némileg feszült hangulatban zajlott, első részében a – meglehetősen hosszú – reklámszpotot nézhették meg az újságírók, majd Vitézy Zsófia, a Budapesti Fesztiválközpont Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója kezdett el – jobbára – magyarázkodni. Ahogy mondta, „Lehetett volna rosszabb a helyzet”, de decemberben meg kellett hozni a döntést: le kellett csökkenteni a fesztivál időtartamát 11 napra. Ez volt az oka annak, hogy az idei fesztivál műsora az eddigiekhez képest később véglegesedett. Ugyanakkor kiemelte: Magyarországon „nehezen mennek” a kötelezettségvállalások. Míg más, nemzetközi fesztiválok 2-3 évre előre tudnak tervezni, nálunk „a fesztiválszervezésnek nincs meg a jól bejáratott útja”.

Az ügyvezető nem beszélt az anyagi nehézségekről, később azonban újságírói kérdésre elmondta: a költségvetés a tavalyihoz képest jelentősen megcsappant. A főváros 7 millió forinttal kevesebbet adott, NEFMI a tavalyi 198 millióhoz képest 170 milliót, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 250 millióhoz képest kevesebb mint 80 milliót. A megszokott üzleti szponzorok idén nem álltak a fesztivál mellé. A támogatók közül a NEFMI-vel még nincs aláírt szerződésük A MüPával, amely nemcsak helyszínként, hanem együttműködő partnerként is részt vesz a fesztiválban, a sajtótájékoztató alatt írták alá, ahogy Káel Csaba, a MüPa vezérigazgatója megjegyezte, „sok példányban”.

Szőcs Géza kulturális államtitkár röviden szólt a fesztivál jelentőségéről, mint ahogy mondta: a Budapesti Tavaszi Fesztivál „…a magyar kultúra önfelmutatásának első lehetősége”…

Csomós Miklós oktatási és kulturális ügyekért felelős főpolgármester-helyettes kifejtette: sokan „…azt hiszik, hogy Budapestnek sok a pénze.”, de ez nincs így. Ahogy fogalmazott, „A városnak nincsenek tartalékai”, majd hozzátette: „A legfontosabb az, hogy vagyunk, hogy legyünk”. Elmarasztalóan említette, hogy a „turizmus” nem támogatja a fesztivált. Ehhez Vitézy Zsófia annyit tett hozzá, hogy támogatja, „abból a pénzből, amelyet a tavalyi megtakarított” a tavaszi fesztivál.

A fesztivál résztvevőiről viszonylag kevés szó esett – természetesen mindenki John Malkovich jelenlétét tartotta a legnagyobb fegyverténynek, aki egy különleges kortárs operában lesz látható a Vígszínházban – néma főszereplőként. Maxim Vengerov, Israel Galván, az I Musici di Roma, Charles Dutoit és a Royal Philharmonic Orchestra, a Wiener Sängerknaben neve a garancia arra, hogy idén sem marad el a világszínvonal. Mindezekkel együtt idén a fesztivál inkább a zene felé mozdult el. A költségvetés-csökkentés miatt a nemzetközi színházi fesztivál helyett két vendégjáték lesz, emellett egy opera- és két színházi bemutatót tartanak, amelyet aztán a Magyar Állami Operaház illetve a Nemzeti Színház és a Katona József Színház játszik majd tovább.

Néhány évvel ezelőtt „csatlakozott” a Budapesti tavaszi Fesztivál mögé a Fringe Fesztivál, amelynek az volt célja, hogy némi előválogatás után gyakorlatilag minden amatőr és félprofi társulat, együttes, zenész megmutathassa magát. A Fringe-et ezen a tavaszon azonban nem rendezik meg. Ahogy Vitézy Zsófia fogalmazott, választani kellett, hogy a zárónap kórustalálkozóját tartják meg vagy a Fringe-et. Némileg rezignáltan hozzátette: esetleg ősszel, „ha az őszi fesztivált meg tudják tartani.”