Te mit szeretsz legjobban Budapestben? Melyik a kedvenc utcád, tered, parkod? Van róla elképzelésed, hogy fog kinézni 10 év múlva? Mi eláruljuk, milyen meglepetéseket fog tartogatni a jövő Budapestje.
A Budapest Essentials Városi Fesztivál részeként másodjára rendezték meg a #köszibudapest kampányt, ahol a fővárosunk sorsát meghatározó személyek fejhették ki véleményüket a városunkról és annak jövőjéről.
Budapest, az okos város
Budapest egy Smart City, azaz okos város, vagy legalábbis hamarosan azzá fog válni. A Lechner Tudásközpont tavaly alapította meg az Okos Város Központot, melynek feladata, hogy felmérje a településeink erősségeit és gyengepontjait, s rájöjjön, hogyan tud javítani a jelenlegi állapotokon.
Mitől okos az okos város?
A hagyományos, a digitális és a humán infrastruktúra, valamint az erre épülő szolgáltatásoktól válhat egy város okossá, tudtuk meg Rab Judittól, az Okos Város Központ munkatársától.
Budapest elsősorban közlekedésére lehet büszke, állítja a szakember. A város tömegközlekedése sokat javult az elmúlt évek folyamán, csökkentette a környezetterhelést. A Bubi, az új trolibuszok vagy a fonódó villamos mind-mind olyan fejlesztések voltak, melyekre büszkék lehetünk. A tömegközlekedés applikációja, a Futár szintén megállja helyét a nemzetközi viszonylatban is.
A jövőre váró beruházások legfontosabbja az intermodális csomópontok (vagyis az olyan területek, ahol különböző tömegközlekedési eszközök útvonalai találkoznak egymással) korszerűbbé tétele. Ennek a folyamatnak az első kísérleteként felfoghatjuk a megújult Széll Kálmán teret is.
Rab Judit elmondta, hogy az okos várossá váló folyamatban mindig a lakosok igényeit kell szem előtt tartani, és csakis velük együtt, párbeszéddel lehet sikereket elérni.
Zöldebb várost!
Egy város akkor szerethető igazán, ha nem tornyosulnak körénk az épületek betonbörtönbként, hanem elérhető távolságon belül találhatunk a közelünkben egy parkot, nagyobb zöldfelületet.
Szendrő Péter építész, aki elsősorban a belvárosi szórakozóhelyek tervezőjeként ismert, fontosnak tartja, hogy a várostervezésben nagy hangsúlyt kapjanak a zöldfelületek. Véleménye szerint az összes budapesti pályaudvar jelentős átalakításra szorul, az ipari területek újraálmodásával felfrissülést nyújtó parkokat lehetne kialakítani a budapestiek elől elzárt területeken.
A belvárosi parkolás problémára is érdekes megoldást javasolt Szendrő. A férfi a belvárosi gangos házak földszintjén található, az esetek többségében rossz állapotban lévő, lakásokat alakítaná át parkolóvá, a lehetőségekhez mérten pedig zöldtetővel látná el az épületeket.
A kütyük városa
Öt éve ténykedik szorgosan Budapesten a Senso Média, mely a leghétköznapibb tárgyakat fejlesztette tovább okos kütyükké. Egy átlagos kerti padból például könnyedén okospadot varázsolnak . Az ülőalkalmatosság fel tudja tölteni a mobiltelefonunkat vagy elektromos rollerünket, kerekesszékünket. A pad „motorja”, a TOTEM pedig hasznos információkkal lát el a közelben lévő programokról, de netezésre és online vásárlása is használható. Egy általuk átalakított telefonfülkével hasonló funkciókat lehet elérni.
De ez még csak a kezdet! Még csak terveken szerepel, de hamarosan valóssággá válhat az okosmegálló. A buszra vagy villamosra várva nemcsak azt tudhatjuk meg, hogy mikor érkezik a következő járat, de azt is, mennyien lesznek rajta, felférünk-e egyáltalán rá, vagy érdemesebb-e egy megállónyit gyalogolnunk. Ha azt hiszed, ezt már nem lehet fokozni, tévedsz! A buszokba felszerelt hőérzékelő segítségével azt is meg lehet majd egy napon állapítani, mennyi beteg utas tartózkodik a járművön, így ha el akarjuk kerülni a megfertőződést veszélyét, a megálló még ebben is a segítségünkre lehet.