December harmadikán, este hét órai kezdettel játsszák idén utoljára a Szkéné Színházban Fehér Ferenc koreográfus kortárs zombis tánc darabját.
Halhatatlanság, végtelen üresség, végtelen magány. Nincsenek érzelmek, nincsenek vágyak, nincsenek betegségek, nincsenek angyalok. Csak egy dolog létezik, a sűrű sötétség. Élő halottak vagyunk. Napjaink ismétlődő, végtelennek tűnő aszály. Itt minden nap ugyanolyan. Az éhség folyamatos. Ölni a legegyszerűbb. Csak egy harapás. Csak egy kis harapás. Icipici harapás.
Előadók, alkotók: Fehér Ferenc, Czap Gábor, Szitás Balázs
Fénytervező: Kovácsovics Dávid
Jelmez, szakmai konzultáns: Simon Judit
Koreográfia, zene: Fehér Ferenc
„Ez a darab egyszerre működik a műfaj szabályai szerint és annak paródiájaként.
A zombi mint létállapot nagyon elemi. Nincs egyéniség, nincs identitás az animális szint előtti, alatti.
Az izgatott, hogy hogyan jeleníthető meg ez az állapot a színpadon, hogyan változtatja meg az ebbe való belehelyezkedés a színpadi jelenlétet, pontosabban hogyan számolódik fel egy bizonyos fajta színpadi jelenlét. Hogyan válik a test a céltalanság, az üresség, a hirtelen feltörő követhetetlen impulzusok játékszerévé. Annak ellenére, hogy a zombiból hiányzik minden, ami emberi és látszólag olyan távol van a mindennapitól, mégis ijesztően ismerős.“
Fehér Ferenc táncművészeti képzésben – a kifejezés hagyományos értelmében – nem vett részt, ám a művészetére meghatározó befolyást gyakorló irányzatoknak köszönhetően egyedi, összetéveszthetetlen stílusban dolgozik. Fehér Ferenc Magyarországon jelenleg az egyetlen olyan koreográfus, illetve előadó, aki kilencven százalékban külföldi színpadokon lép fel. Számos hazai és külföldi díjban, elismerésben részesült (ld. ferencfeher.hu).
„Fehér Ferenc igazi őstehetség, autodidakta táncos, elképesztő virtuozitása, a különféle táncos iskoláktól való függetlensége, akrobatikus képességei, fizikai ereje és szuggesztivitása a hazai táncművészet egyik legizgalmasabb alakjává avatja.”
3szek.ro, 2014. augusztus 27.
„A kivételes tehetségű fiatal táncos apró mozdulatai mélyen bevésődnek az emlékezetbe: nem emberi rándulásai, apró moccanásai lebilincselik a tekintetet. (…) Sajátos táncosi előélete folytán mentes jó és rossz behatásoktól egyaránt. Teljesítménye szerint a legkiválóbb matériából gyúrt nyersanyag.”
Balkon, 00/12, 01/01, Halász T.
„Fehér Ferenc tehetsége forrongó, megmutatkozni vágyó. Mivel testén iskola árulkodó nyomait nem lehet felfedezni, megalapozottnak tetszik a megállapítás: őstehetség.”
Színház, 2002/I., Kutszegi Cs.
„Nem lehet kitérni az energia elől, ami ebből a fiatal férfiból árad. Mély ösztönösséget sejtető mozgása önállító kitárulkozással párosul. Ez az intenzív jelenlét, amit nem lehet válasz nélkül hagyni. Zavartan köhécselni kell vagy megbabonázottan bámulni a folyamatosan mozgásban lévő testre.”
Balkon, 2002/07, 08, Stőhr L.