Édes (?) teher

42 hét a normál terhesség ideje, de mi van, ha a gyerek nem is egy gyerek, hanem egy felnőtt, aki 20 évnyi házasság után kezd felnőni? Mi lesz ebből?



A Pintér Béla és Társulata legújabb produkciója a pintérbélai hagyományokat követi: írta: Pintér Béla. rendezte: Pintér Béla. Játssza (többek között): Pintér Béla. És újra bebizonyosodik, hogy ez jó.

Nem sokkal A 42. hét bemutatója előtt derültek ki a „6-os kategória” (a függetlenek) legújabb támogatási összegei. Pintér Béláék ezúttal nyugodtak lehetnek: nemcsak számos belföldi és külföldi szakmai sikert könyvelhetnek el maguknak, a minisztérium is felismeri az értékeiket. Márpedig az nem könnyű, főleg úgy, hogy a Pintérbélás előadások számos alkalommal utalnak – néha kifejezette durva módon – a mai magyar függetlenszínházi lét rákfenéire.

Például itt van ez a 42. hét is. Az előadásban folyton le kell kapcsolni a „tévét” vagy a „rádiót”, amelyben kortárs komolyzene szól, és még az is megesik, hogy a független színházakat gányolják. Afféle „bumburnyák” módon.

Az előadás főszereplője Csákányi Eszter, aki Dr. Virágvári Imolát (már megint ezek a nevek, elképesztő) alakítja. Imola szülész-nőgyógyász, életét, mindennapjait a „hivatása” határozza meg. Férje, Karcsi (de leginkább Karcsika) földrajz (esetleg földrajz-történelem?) szakos tanár, afféle látszat-családfő. A háttérben a szálakat Imola irányítja: működteti (ha rosszul is) a családot, megpróbálja elkerülni (de leginkább letagadni) a konfliktusokat, a hálószobába űzni a veszekedéseket. Károly, ez a nyugodt lélek akkor pipul be, amikor karácsony előtt pár nappal Enikő, a lányuk felhozza Lacit, a biztonsági őrt a lakásba – hajnali fél 7-kor, amikor a szülők még jégeralsóban és hálóingben, csipás szemmel tapogatják ki a kávésbögrét az asztalon. Ráadásul Laci már inkább László, és Károlynál néhány évvel idősebb is. Pintér Béla atlétikai képességeit latba vége, legalább tíz percig áll ugyanabban a pózban, félig előre dőlve, álla leesve: kivételes fizikai teljesítmény…

Károly a még ki sem próbált otthoni szauna előtt látványos szívrohamot kap, majd jobblétre szenderül. A megüresedett helyet a tévésztár veszi át, és innentől Imola lazább – és felelőtlenebb, figyelmetlenebb – lesz. No nem túlságosan, csak annyira, hogy feltűnjön. Aztán már látványosan.

Az előadás most is a mellékalakokkal bánik a legjobban: Balázska, az éltanulóból lett éldoki – akinek a gyakorlati érzéke nulla – önmagában saját drámát érdemelne – és cseppet sem véletlen, hogy külsőre igencsak hasonlít Urbán Balázs színházkritikusra. Mellesleg: kettővel ezelőtt, a Tündöklő középszerben pedig Csáki Judit kapott – ugyancsak Quitt Lászlótól – fricskát, igaz, csak egy röpke jelenet erejéig. Friedenthal Zoltán Tamása és Enyedi Éva Ágija is megér egy-két jól elkapott pillanatot: a rozsnyói doki és felesége palóc nyelvjárásban töri a magyart – sokszor nem is értik, mi zajlik a magyar egészségügyben, hiszen azért jöttek el otthonról, hogy ne kelljen ugyanabban a szarban tapicskolni. De kell. Stefanovics Angéla törékeny alkatára íródott Lola, a tévésztár kamaszlányos külsejű húgának a szerepe: gyakorlatilag csak „stefanovicsangélának” kell lennie, és már minden rendben is van a jeleneteiben.

A két nő (Lola és Ági) párhuzamos terhessége, élethelyzetek egymás mellé tétele nagyszerű kontrasztot teremt, külön történetszálon halad, mint ahogy külön vágányra helyezi a történet Imolát is – aki halad az előre megálmodott vég felé: magányosan elszenesedve, összeaszott kezében sörös dobozt tartva fog meghalni egy padon. Újabb mellékszál Enikőé: az apja halálának hatására megtért lány elég hamar mond le anyjáról, és a katolikus kollégiumban keres inkább szállást magának – holott nem sokkal előtte örök barátság karkötőt cserélt Imolával. És persze ott van Boci esete is: a kiégett sorozatsztár csak a szexnek – és a lopásnak – él, meg a vágynak, hogy egyszer kapjon egy színházat. Mivel „a fiúkkal” focizik, és egyszer az öltözőben megemlítette az ő nagy vágyát, elég hamar találja meg egy államtitkár, hogy nyújtsa be pályázatát a Füst Milán Színház vezetésére, és minden rendben lesz.

Ennyiből is látszik: a 42. hét sok sors, sok történet egyszerre, sokat markol, néha keveset fog, de ez a vád a legritkább esetekben érheti – a bemutatón még csikorgó alkatrészek hamarosan belecsiszolódnak a gépezetbe, és akkor minden halad a maga útján a siker felé – ahogy azt kell.



Pintér Béla és Társulata: A 42. hét

Imola: Csákányi Eszter

Boci:  Thuróczy Szabolcs

Karcsi:  Pintér Béla

Enikő: Roszik Hella

Tamás: Friedenthal Zoltán

Ági:  Enyedi Éva

Lola: Stefanovits Angéla

Balázska: Quitt László

Kő László: Szakonyi Györk

Eszti, Noémi: Hajdú Rozi

Zenészek:

Kéménczy Antal zongora

Veér Bertalan hegedű

Veér Csongor hegedű

Póta György / Ács Péter bőgő

Sipos Gergő / Vámos Marcell cselló

Zenei vezető: Kéménczy Antal

Dramaturg: Enyedi Éva

Jelmeztervező: Benedek Mari

Jelmeztervező munkatársa: Kiss Julcsi

Tér: Tamás Gábor

Fény: Varga László

Hang: Simon István

Gazdasági munkatárs: Inhaizer Gyula

Produkciós munkatárs: Hidvégi Anna

Rendező munkatársa: Hajdú Rozi

Írta és rendezte: Pintér Béla

Fotó: Deák Barbara

Ajánljuk még:

A történelem színe és fonákja

Home:Space Project

Quimby Teátrum a Vígszínházban