Klasszikus, nagy múltú fővároshoz illően Budapest is tele van legendás jelenségekkel, az egyik pedig mi más lenne, mint a BKV. Nincs olyan fővárosi lakos, aki életében legalább egyszer ne átkozta volna el valamelyik buszt, villamost, metrót, hévet vagy troli járatot. Viszont mindennek ellenére persze vagy így vagy úgy, de mindig eljutunk desztinációnkhoz, mikor pedig hajnali 4-kor a távolban felbukkan az éjszakai járat, majdnem úgy örülünk neki, mint az otthon minket fogadó ágynak. De vannak más jó húzásai is a BKV-nak, amiktől még akár menőnek is nevezhetjük. Összegyűjtöttünk ötöt.
A kettes villamos
2007-ben a National Geographic a világ hetedik, egyben Európa legszebb villamosvonalának választotta, amin nem is kell csodálkozni, hiszen lehet-e szebb vonalat elképzelni Pesten, mint magát a Dunapartot? Az útvonalon tökéletes közelségről láthatjuk a Parlamentet és nem kis élmény elhúzni a Budai Vár látványa előtt sem, arról nem is beszélve, hogy a Müpát, a Ludwigot és a Nemzeti Színházat is elérhetjük vele. A villamos 1942 óta zakatol a helyszínen, előtte a 16A jelű járat uralta a síneket. 1944-től 1945 augusztus 26-ig szüneteltetették forgalmát a második világháborús károk miatt, végleges útvonalát pedig 1973-ban nyerte el. Utoljára 2007 és 2009 között ment részleges szabadságra, ekkoriban a Fővám téren pótlóbuszok kötötték össze a 4-es metró építkezése miatt megtört vonalat.
Karácsonyi villamos
Immár öt éve annak, hogy 2009-ben elindították a fényvillamost, mely Mikulástól Vízkeresztig közlekedik a kettes és 19-es villamos vonalán, előbbin hétvégén és ünnepnapokon, utóbbin csak hétköznapokon. Kezdetekben csak a budai oldalon járt a 3500 méternyi füzérrel, és 39.200 darab leddel borított karácsonyi csoda, ám a nagy siker miatt – mely meglepetés nem igazán lehetett – végül Budára is átvitték. A karácsonyi villamos belül is ki van díszítve és normál díjak mellett használható. Karácsonykor a fényes csoda összekötve az előbb leírt gyönyörű közlekedési pályával nemes egyszerűséggel kihagyhatatlan.
1956 a 4-6-os villamoson
Az 1956 október 23-i forradalom több helyszíne is a felkelés kiemelkedő pontja volt, így például harcok folytak a 32-esek terén, illetve a Corvin mozinál is, utóbbi az egyik legfőbb központja volt a harcolóknak a szovjet tankok betörése után, hiszen a kis utcákba nehéz volt a bejutás, az ellátást pedig egy közeli iskola miatt könnyen megoldották. Miután a 4-6-os Európa legforgalmasabb villamosvonala napi 220.000 utasával, egyfajta alternatív kommunikációs eszköze is lehet a fővárosnak. Ezt kihasználva október 23. és november 4. között minden utasa megállóról megállóra kaphat történelmi leckét az 1956-os forradalomról az aktuális dátumhoz, illetve több esetben helyszínhez is kötve, testközelből emlékeztetve mindenkit a hősök tetteire.
A hangok a 4-6-os villamoson
Miután döbbenetes mennyiségű ember használja a legendás villamosvonalat, nem kell meglepődni azon, hogy egyáltalán nem mindegy, kinek a hangja is mondja be a megállók nevét és az esetleges csatlakozások lehetőségét. 2009 és 2012 között ezt öt színész – Rudolf Péter, Nagy-Kálózy Eszter, Hegyi Barbara, Szerednyei Béla és Pusztaszeri Kornél – végezte el, de végül az átnevezések, az új információk és az új tájékoztatási elvek miatt a BKV visszatért régi egyenhangjához. Elmondásuk szerint a kreatív ötletre amúgy is sokan panaszkodtak, mivel a folyton változó hangok miatt nem tudták, hogy egyes megállókban utastársaik mondják-e nekik, hogy a Blaha Lujza téren átszállhatnak a 2-es metróra, vagy a mellettük álló idegen akarja őket galád módon félrevezetni. 2014 gyereknapján viszont a monoton hölgyhangot egy napra kisgyerekek váltották fel, amiért aztán rengeteg dicséret érte a bókokkal nem éppen elkényeztetett BKV-t.
A díjnyertes 4-es metró
Kicsit szálljunk a föld alá és szóljon néhány sor Budapest legújabb büszkeségéről, a 4-es metróról. Bár az építkezések úgy elhúzódtak, hogy egy generáció sem mert mérget venni arra, hogy az unokái fognak még járni a zöld metróval, de nagy nehezen mégis átadták a gigaberuházás eredményét. Bár a kritikák nem mindig voltak fényesek, sokan máig nem értik a vonal szükségességét, és hogy miért nem az ötös vonal tervei t valósították meg, egy dolog mindenki számára tagadhatatlan: a 4-es metró mesésen szép lett. Régen volt olyan nap Budapesten, mikor emberek egy BKV-eszközön több mint három percen át mosolyogtak, a 4-es első két, ingyenes napja viszont ilyen volt. A turistáknak egy fejlett világváros képét rejti, valakinek még hasznos is, ráadásul a Fővám- illetve a Gellért téri megálló már nemzetközi díjat is nyert, ami vajjal kenegetheti az országimidzset.