Teltházas vetítésekkel folyik a Jameson CineFest.
A Jameson CineFest elmúlt hat napján neves hazai és nemzetközi alkotók tették tiszteletüket a Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon. A Jameson CineFest a világ legjobb fesztiváljainak díjnyertes alkotásaiból válogat.
Pénteken Juliette Binoche díszvendégségével megnyílt a fesztivál, a művésznő átvette a frissen alapított Európa-díjat, és beszédet mondott Krystof Kieslowski Három szín: Kék című filmje előtt.
Szombaton a fesztivál vendége volt Damjan Kozole szlovén rendező, aki Nightlife (Éjszakai élet) c. művét kísérte el, amely a fesztivál elsőként levetített versenyfilmje volt.
Damjan Kozole ezzel a munkájával idén Karlovy Vary-ban a legjobb rendezőnek járó elismerést nyerte el. A Nightlife (Éjszaki élet) valós eseményeken alapszik, egy egész országot foglalkoztató, nagy médiavisszhangot kapott gyilkosság sajátos interpretációja. A rendezőt –elmondása szerint –, a kutyaharapásokkal kivitelezett kegyetlen támadás és a média brutalitása foglalkoztatta, a főszereplő személyes önfeladásán keresztül.
Hétfőn Roger Deutsch, amerikai független filmes volt a Jameson CineFest vendége, aki a Magyarországon forgatott Fiú a vonaton c. filmjét mutatta be. A Kitekintő szekcióban bemutatott alkotásnak ez volt az európai premierje, amelyen jelen volt a film magyar főszereplője, Tóth Barnabás is.
A Fiú a vonaton egy 1991-ben rögzített videóval indít, melyet Roger Deutsch a budapesti Úttörővasúton készített, és amelyet eddig már négy filmjében is felhasznált. Deutsch különleges stílusára jellemző, hogy valós felvételek alapján rendez fiktív történeteket, új személyiséget ad a szereplőknek. A fiú a vonaton önkritikus alkotás, éppen a dokumentumfilm készítés etikáját állítja központba.
Kedd délután érkezett Miskolcra a Magyar Hollywood Túra 2016, hogy megemlékezzen a miskolci születésű Pressburger Imre, Oscar-díjas forgatókönyvíró, filmrendező, producer munkásságáról.
Pressburger Imre Nagy-Britanniában lett világhírű, Scorsese, Coppola, Spielberg vallja mesterének. 2010-től az Jameson CineFest Emeric Pressburger-díja a fesztivál legrangosabb, pénzjutalommal járó elismerése.
Szintén kedden, a fesztivál Kitekintő szekciójában tartották meg a magyar premierjét Pierre Filmon: Harmadik típusú találkozások Zsigmond Vilmossal c. portréfilmnek.
Szerda este két vendéget is köszönthettünk a fesztiválon, első játékfilmjét (Native) kísérte el Daniel Fitzsimmons angol rendező és Jim Fitzsimmons producer. A film nemzetközi bemutatója 2016 februárjában a Bostoni Sci-fi Filmfesztiválon volt, ahol Daniel Fitzsimmons elnyerte a legjobb elsőfilmes rendezőnek járó díjat.
Szerda este tartották Bereczki Csaba dokumentumfilmjének, a Soul Exodusnak a bemutatóját. Bereczki Csaba rendező így mutatta be alkotását:
“Ez a film az identitáskeresésről szól, méghozzá a zenén keresztül, és arról, ahogy az a filmben is elhangzik, hogy igazából mindenkiben él egy “belső zsidó”.
A rendező a klezmerzenén keresztül talált rá a film témájára és szereplőire.
“A klezmer Kelet-Európában, de főleg Oroszországban terjedt el. A pogromok és a Holokauszt után innen eltűnt ez a műfaj, de a 70-es években New York-ban újjáéledt és visszaszivárgott Európába. Innen jött az ötletem, egy fordított exodus elmesélésére. A filmben öt zenésszel Amerikából jövünk vissza az eredetekhez, Franciaországon, Németországon, Magyarországon, Románián keresztül jutunk el egészen Oroszországba, Moldáviába. Ez egy road movie.”- foglalta össze a rendező. A Soul Exodus idén december közepétől látható a hazai mozikban
Fotó: Déri Miklós