Békategóriába zárva – a FUNZINE filmajánlója

A „béfilm” az B-film. Pláne, ha egy a kilencvenes években bemutatott képregény-adaptáció újrájáról van szó. Pláne, ha az illető adaptáció Sylvester Stallone főszereplésével készült.

Nem kérdés, hogy a nyolcvanas -kilencvenes évek a növekedési hormont verítékező izomemberek kora volt a moziban. Ekkor élte legsikeresebb és legtermékenyebb időszakát a filmsztárból politikussá, majd politikusból ismét filmsztárrá avanzsált Arnold Schwarzenegger és persze elválaszthatatlan epigonja, Sylvester Stallone is, aki pár éve, az Expendables című, rendkívül sikeres filmes erőszaktétellel állított audiovizuális emlékművet az akcióműfajnak – és persze saját magának.

Mint tudjuk, a dicsőség mulandó dolog. Lassan a Muszkli Miskák is kikoptak a moziból, és átadták a helyüket a filigránabb és intelligensebb akcióhősöknek: Tom Cruise, Keanu Reeves, Christian Bale, Matt Damon, Jeremy Renner vagy éppen Robert Downey Jr. már nem az edzőtermekben, hanem a neves New York-i,  Los Angeles-i és londoni színésziskolákban sajátították el a szakma mesterfogásait.

Aztán jött az Expendables, meg persze a mindent elárasztó képregény-feldolgozások, és – ha kicsit áramvonalasabb, formatervezettebb alakban is, de – újra megjelentek a vásznon a klasszikus akcióhéroszok; pontosabban digitálisan feljavított reinkarnációik.

Pete Travis rendező (Nyolc Tanú, Végjáték) és Alex Garland forgatókönyvíró (A part, 28 nappal később, Napfény) gondoltak egy merészet, és elhatározták, hogy újra vászonra viszik Stallone egyik akcióklasszikusát, a Dredd Bírót. Ráadásul a nehezebb utat választották: ahelyett, hogy egyszerűen elkészítették volna a maga idejében blockbusternek számító mozi remake-jét, inkább visszanyúltak a gyökerekhez, és a Sly-féle változat alapjául szolgáló brit képregény-sorozat egyik részét filmesítették meg.

Travisék Dreddjének nem sok köze van a Danny Cannnon rendezte 1995-ös „eredetihez”. Filmjük egy jóval sötétebb, valóban poszt-apokaliptikus világban játszódik, amelyben az emberiség atomháborút túlélt maradékai hatalmas, több százmilliós lakosú gigapoliszokban tengetik az életüket.

A történet színhelyén, Mega-City-One-ban mindennapos az erőszak és virágzik a bűnözés. A gonosztevőkre bírók vadásznak, akik egy személyben rendőrként és ítéletvégrehajtóként is teszik a dolgukat. A film főhőse Dredd bíró (Karl Urban), akit pesztraszerepre kárhoztatják a főnökei: neki kell vigyáznia Cassandra Andersonra (Olivia Thirlby), erre a forrófejű, iskolakerülő újoncra, aki gondolatolvasó-képessége miatt rendkívül fontos a testület számára.

A tapasztalt vén róka és zöldfülű patronáltja egy többszörös gyilkosság ügyében nyomoz egy városnyi bérkaszárnyában, a rossz hírű Peech Treesben. Hamar kiderül, hogy a gyilkosságok hátterében egy véres bandaháború és egy rejtélyes drogbárónő, Madeline „Ma-Ma” Madrigal (Lena Headey) áll, aki egy szintetikus kábítószert, a „Lassítót” akarja bevezetni a piacra. A bírók kézre kerítik Ma-Ma kedvenc hitmanjét – és nem mellesleg a gyilkosságok elkövetőjét – Kay-t (Wood Harris), mire a maffia hadat üzen nekik, és kegyetlen gyilkolászásba kezd.

Dredd

  • színes, magyarul beszélő, amerikai-angol-indiai sci-fi akciófilm, 95 perc, 2012
  • rendező: Pete Travis
  • főszereplők: Karl Urban, Olivia Thirlby, Lena Headey


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dp8Nw-yZEIQ[/youtube]

Tetszett a cikk? Akkor olvasd el ezeket is!

Vérturisták

A vászonvitéz meg a cunami – A FUNZINE filmajánlója

Remekek és rimékek – a FUNZINE filmajánlója