Lehet a divat kicsit személyesebb, kevesebb faksznival és közelebb a természethez? A La Fragile, egy új divatmárka két tervezője azt a célt tűzte ki maga elé, hogy ezt megvalósítsa. Bugya Brigittával és Hidasi Zsófival arról beszélgettünk, hogy mit jelent a divat az ő olvasatukban, és persze nem hagytuk ki a legelső kollekciójukat sem.
A divat sokkal több mint néhány ruha – mondjátok a Facebook-oldalatok névjegyében. Mit jelent nektek a divat?
Számunkra a divat egy érzés, egy hangulat, valami, ami belülről fakad. Nagyszerű eszköz az önkifejezésre. Az a bizonyos ruha, amelyben jól érzed magad. Nem szeretjük, ha a divat egyfajta pózzal válik egyenlővé, amikor a ruha csak a legújabb trendeknek felel meg, amikor a pillanatnyi divatot szolgálja ki. Az vagy, amit viselsz.
A nevetek és a kampányfotóitok megtestesítik azt a fiatal lányt, akinek terveztek: álmodozó, lágy és érzékeny.
Amikor elkezdtük a munkát, nem volt meg az a lány: nem gondolkodtunk abban, hogy kinek tervezünk. Inkább azzal foglalkoztunk, hogy mi fejez ki bennünket, kerestük, hogy kettőnk egységét mivel tudjuk kifejezni. A folyamat során egy meghatározható stílust és hangulatot kerestünk, amely minket meghatároz.
Mi ez a hangulat, amelyet el akartatok kapni?
Lágyság és kifinomultság, könnyedség, természetesség – ezek a szavak illenek a legjobban rá.
Hogyan zajlik a tervezés folyamata? Például melyek voltak az első kollekció főbb sarokpontjai?
Elsőként meghatároztuk azokat a pontokat, amelyek mindkettőnk munkáiban azonosak. Tudtuk például, hogy mindkettőnknek fontos a természet közelsége. Azt is tudtuk, hogy finoman bá, de a népi vonalat is valahogy be akarjuk hozni a tervekbe, és különleges technikákat akarunk az anyagmegmunkálásba vinni. Ebben a kollekcióban ezek mind benne vannak. A koncepció az volt, hogy van egy alap, elasztikus anyagól készült ruha, és aztán erre került egy réteg csavart anyagokból, amely egészen új karaktert ad a ruhának. A rátétek pedig szinte beleolvadnak a ruhába, szinte eggyé válnak vele.
Végignézve a kollekciótokat feltűnő, hogy egész évre vannak benne ruhák. Ez egészen szokatlan a divatiparban. Miért döntöttetek úgy, hogy nem szezonális terveket készítetek?
Először is a legfontosabb küldetésünk az volt, hogy a divatot közelebb hozzuk az emberekhez. Nem dobhatunk ki mindent a szezon végén, hogy aztán kezdjük az egészet elölről. Az, hogy két tervező ötletei záporoztak a tervezés folyamatában, eléggé lehetetlenné tette volna, hogy minden tervet egyetlen szezon ruháiban valósítsunk meg. Emellett úgy vettük észre, hogy a tervek sokkal kidolgozottak, sokkal kifinomultabbak, ha egész évben gondolkodhatunk. Ezzel együtt minden szezonban lesznek újabb és újabb kiegészítők, amelyekkel fel tudjuk hívni a figyelmet a kollekcióra.
A természetközeli megközelítés az anyagválasztásban is tetten érhető?
Igen, csak természetes anyagokat használunk: gyapjút, pamutot és egy kevés bőrt.
Ha valaki érdeklődik a ruháitok iránt, hol találja meg őket?
Egyelőre a Mono Fashion üzletben, de a hosszú távú terv természetesen az, hogy saját bemutatótermünk legyen.
Esetleg nyittok egy webshopot?
Semmiképpen sem, szeretjük a személyes kapcsolatokat…