A BodiEs márka egy igazi varázslatot foglal magában: pillanatok alatt léphetsz át egyik stílusból a másikba, akár a praktikusság, akár a trend vezéreljen. Bódi Eszter, saját márkájával közvetíti személyiségét. Szóba került a start, a jelen, és a jövő, külföld és itthon, illetve az, hogy mi vezéreljen valakit, a biztos siker érdekében.
Mivel telnek napjaid mostanában?
Éppen a BodiEs vírusvideónkat készítem elő, amit a Hegyalja Fesztiválon forgatunk. A BodiEs sálak abszolút alkalmasak a fesztivál szezon alatt is, hiszen leönthetnek sörrel, vagy még ki tudja mivel, a sálat egyszerűen le lehet törölni, így az ember megússza a hazamenetelt egy gyors átöltözés kedvéért. Idén a Szigeten standunk is lesz, ezt szeretnénk behirdetni ezzel a videóval, a Supernem zenekar közreműködésével.
Mesélj egy kicsit a BodiEs-ról!
Számomra mindig fontos volt az, hogyha ránézek valamire, ne csupán azt lássam ami, hanem azt is, hogy mi lehetne. A variálható funkcionalitás a mozgatórugó. Én alapvetően imádtam a sálakat, és szerettem volna egy olyat, ami nem csak sálként használható, de akár szoknyaként, boleróként, vagy kapucniként is. Ehhez kerestem anyagot, ami több a pamutnál vagy a textilnél, bárhogyan variálható, és szinte „élőszoborként” formázva úgy marad, ahogyan beállítod magadon. E mellett feltűnő, és már messziről ki lehet szúrni, hogy különleges. Fél év kísérletezés után találtam meg a megfelelő, impregnált, 100%-os poliészter anyagot külföldön, amit az érzékeny bőrűek is hordhatnak. Ez tulajdonképpen a selyem és az orkán találkozása.
Mikor kezdődött nálad a divatszerelem?
Szombathelyi vagyok, és már ott, kislány koromban elégedetlen voltam azzal, hogy az ajándékba kapott Barbie babákat csak egy-két féle variációban lehet felöltöztetni. Sálakból és anyagokból csináltam több tucat ruhát nekik, hogy minél több szerepet lehessen velük eljátszani, minél egyedibbek legyenek.
Téged is úgy kell elképzelni, mint azokat a lányokat, akik egyfajta különcként, de igazán egyedien és divatosan jártak iskolába?
Különc voltam, de nem feltétlenül a divat miatt. Egészen kiskoromtól kezdve sportoltam, hiperaktivitásomnak hála, a szüleim mindig lefoglaltak valamivel. Úsztam, atlétikáztam, félévente sportot váltottam, hogy lekössem az energiáimat. Az átlagnál gyorsabban ment a tanulás, és mindig dumáltam, így a nevemet mindenki megjegyezte. (nevet)
Milyen tapasztalatokat gyűjtöttél az iskola után?
Az International and European Studies-on (ISES) végeztem, nemzetközi kapcsolatok szakon. Ösztöndíjasként a kulturális minisztériumba kerültem, Bogyay Katalin mellé, aki a londoni kulturális intézet igazgatója volt, onnan pedig átkerültem a művészeti főosztályra. Utána a nemzetközi kapcsolatokat egyengettem a Krétakör Társulatnál, és igazából az ISES-es tapasztalataim segítettek elhelyezkedni a Víg Színházban, Eszenyi Enikő oldalán. A gimnáziumban szerintem az ember nem kapja meg az általános műveltséget, illetve utána azonnal következik a szakos orientált képzés. A kettő között valami kimarad. Nekem erre volt jó ez az öt év, ami alatt ráadásul nagyon sok külföldi ismerősöm lett, az egyik ukrán lány például a mai napig az egyik legjobb barátnőm.
Mi volt az ugródeszka, az első olyan esemény, ami löketet adott a BodiEs-nak?
Január végén volt egy bemutató az egyik belvárosi szórakozóhelyen, ahol ugyancsak a Supernem zenekarral közösen bemutattuk a terméket. Igazán ütősre és egyedire sikerült, akkor kezdtek el egyre többen érdeklődni, és ez kitartott egészen a nyári kollekcióig.
Egyedül fogtál bele a márkaépítésbe, de most már egy egész csapattal dolgozol együtt. Hogyan zajlik a munka?
Mára kialakult, hogy honnan rendelünk, és hogy mennyit. Van egy varroda, ahol több varrónő dolgozik a BodiEs multifunkcionális sáljain, és van egy menedzserem, aki a márka gazdasági és pénzügyi részeit igazgatja. Most, hogy beindult a nemzetközi vonal Szerbia, Románia, és Horvátország felé, ez nélkülözhetetlen lett, nem tudnám egyedül csinálni. Van egy kommunikációs szakértőm is, illetve modelljeim, akik bemutatják a kollekciókat. Tavaly novemberben zsűrizték le a BodiEs-t, ekkor lett belőle egy levédett találmány. Szerencsére, azóta megy magától az egész. Az újításokkal, mint például a nyári fürdőruha kollekció, az érdeklődést sikerül folyamatosan fent tartani.
Mi adta az ihletet a fürdőruha szetthez?
Ugyancsak a multi-funkcionalitás, az átalakíthatóság. Szerettem volna valami őrületet a nyárra. Ezeket a fürdőruhákat összehúzhatod sapkává, ha elered az eső, vagy ha akarod, táskát is formálhatsz belőlük, amibe strand után belerakod a napolajat, és a törölközőt. Igazán praktikus, és ráadásul bikiniként és trikiniként is variálható, vagy ha napozni szeretnél, a pánt is levehető. A színeket is variálhatod, a háromszög fazontól pedig nagyon előnyösnek tűnik majd az alakod.
Van olyan hazai, vagy külföldi dizájner, aki hatással van rád, vagy aki igazán megfogott?
Van egy holland, első sorban bútor és díszlettervező fiú, a Marcel Wanders. Őt Lady Gaga karolta fel, de ma már a MAC-nek is tervez. Az olyan emberekre nézek fel, akik addig mennek, míg el nem érik, amit akarnak, és egy hirtelen ötlettől vezérelve lesznek sikeresek világszerte. Nem tudhatod 17 évesen, hogy ez az ötlet majd 28 éves korodban bukkan fel, vagy, hogy éppen ki hozza majd ezt elő belőled.
Kikkel dolgozol vagy dolgoztál már együtt a hazai tervezők közül?
Herczeg Zoltánnalal többször is. Őt azért szeretem, mert ugyanolyan őrült, mint én, amit kitalál, azt meg is valósítja. A Supernem zenekarral szintén sokszor dolgozom együtt, ami főként a „véletlenül” alakult barátságunkon alapszik a zenekar énekesével, Papp Szabival. Ő is olyan személyiség, mint én, úgy szoktam ezt hívni, hogy bolygótárs. Lehet, hogy volt egyszer egy közös bolygónk, ami felrobbant, szétszóródva ide pottyantunk a földre, és néha egymásba ütközünk. (nevet)
Milyen terveid vannak a közeljövőre nézve?
Legközelebb a belgrádi Fashion Week-en mutatkozom be októberben, ahol a téli, egyelőre még szupertitkos találmányomat mutatom be. Annyit elárulhatok, hogy a sálból indul ki, és hasonlóan több funkciós lesz, mint az előző darabok.
Mi a maximális siker, amit szerinted egy magyar divattervező elérhet?
Ebben a szakmában nem számít a nemzetiség, ha benned van az a bizonyos plusz, ami milliókhoz tud szólni. Gazdasági válság idején ráadásul még nehezebb érvényesülni. Ha valaki a minőségből ad alább a bevétel megnövelésének érdekében, akkor már semmi sem különbözteti meg egy H&M-es ruhától. Csinálhatnék kiárusításokat, de akkor miért vennék meg a BodiEs-t szeptemberben, ha tudják, hogy decemberben úgyis olcsóbb lesz? Aki a divatból él meg, és nem multi, ezt nem teheti meg. A magyar tervezők lehetőségeit nézve, ez a fajta divatértékesítés, befektetők és szponzorok nélkül nem megy.
Mit ajánlasz a most induló divattervezőknek?
Vannak manapság már itthon is divatgyárak, divatiskolák. Szerintem ezt nem tanulni kell. Christian Dior sem tanulta, és Coco Chanel sem, hiszen csak rajzolgatott otthon. Ülj le, és vedd számba a képességeidet. Az önazonosság a legfontosabb, hogy a termék önazonos legyen veled. Van egy mondás, miszerint a tehetség utat tör magának. Ha meg van benned, úgysem bújhatsz el előle.
www.bodiesdesign.com