Végleges a 23. Titanic Filmfesztivál versenyprogramja: a válogatásba kilenc nemzetközi filmet hívtak meg. A különböző európai alkotások mellett kanadai, ausztrál és kínai film is versenyez a fődíjért az április 7. és 16. között megrendezendő fesztiválon. Fliegauf Bence Liliom ösvény című filmjét kiemelt gálavetítésen láthatja a közönség, a Titanic hivatalos reklámszpotja pedig Bucsi Réka LOVE című animációs rövidfilmjének egyik részlete lesz. A fesztivál teljes programját március 31-én jelentik be.
Az idei versenyprogram kilenc alkotása közül mindegyik első, illetve második nagyjátékfilm. Közös bennük, hogy bonyolult és félszeg emberi kapcsolatokat ábrázolnak újító módon: van köztük szürrealista, finoman érzelmes, szórakoztató, provokatív és bensőségesen személyes alkotás – némelyik pedig mindezeknek a keveréke.
Az izgalmas nemzetközi válogatás mellett fontos magyar premier is lesz a Titanicon: a fesztivál kiemelt gálavetítése Fliegauf Bence Liliom ösvény című alkotásának első hazai bemutatkozása lesz. A film egy anya és kisfia utazását kíséri végig egy mesékkel, emlékekkel és belső démonokkal övezett úton. A Liliom ösvény világpremierje a Berlinalén volt februárban.
Szintén Berlinben mutatkozott be Bucsi Réka LOVE című animációs rövidfilmje is, amelyet a Titanicon is láthat a közönség. A haikuszerű jeleneteket felvillantó, a szerelem három szakaszát bemutató rövidfilm egyik részlete lett az idei Titanic hivatalos reklámszpotja.
A fesztivál versenyprogramjának teljes listája
Házi gondozás (Home Care) – Csehország
Vlasta házi ápolónő, lelkiismeretesen látogatja szeszélyes betegeit a cseh borvidéken. Életének értelme a férje és a lánya, nekik bármit megadna. Egy napon azonban minden megváltozik, és Vlastának ki kell lépnie a komfortzónájából. A drámai, de egyben finom humorral átszőtt események során életében először végre megérti, hogy talán neki is szüksége van némi gondoskodásra.
Mindennapi életünk (Our Everyday Life) – Bosznia-Hercegovina
Sasha, a fiatal veterán a háború utáni Bosznia megoldatlan politikai helyzetével és a gazdasági nehézségekkel küzd meg nap mint nap, miközben apja, Muhamed nem képes feladni elveit az egyre korruptabb társadalomban. A két férfi problémái közt őrlődve Maria, az anya megbetegszik. Az asszony betegsége újra összehozza a családot. Mikor sorra érkeznek a problémák, Muhamed és Sasha is rájön, hogy a család az egyetlen, ami számít: ez az ember utolsó oázisa.
Apa és lánya (The Daughter) – Ausztrália
Christian hazatér elfeledett szülővárosába, hogy jelen legyen, amikor apja, Henry összeházasodik a nála sokkal fiatalabb Annával. Gyerekkorának helyszínén újra találkozik régi barátjával, Oliverrel, aki a városban maradt, és nem sokkal ezelőttig Henry fűrészmalmában dolgozott, de most munkanélküli. Christian megismerkedik Oliver feleségével, Charlotte-tal, lányával, Hedviggel és apjával, Walterral, és felfedez egy titkot, amely szétrobbanthatja a családot. Megpróbálja jóvátenni a múlt bűneit, de tettei súlyos következményekkel fenyegetik a városban maradtak életét.
Démonok (The Demons) – Kanada
Miközben Montreal fiatal fiúkat célzó emberrablások sorozatát nyögi, a tízéves Felix a tanév zárására készül a látszólag csendes külvárosban. Felix élénk képzelőerővel megáldott, érzékeny fiú, aki mindentől fél. A képzeletében létező démonok egyre inkább az őt körülvevő zavaros világot kezdik tükrözni.
Verem az erdőben (Couple in a Hole) – Belgium, Egyesült Királyság
Egy középkorú angol pár vadállatként él valahol egy francia erdő közepén egy ágakkal fedett lyukban. Rettenetes trauma sebeit hordozzák mindketten. A nő nem akar visszatérni a civilizált világba, mert egyedül itt, az erdőben érzi magát közel fiához. A férfi számára azonban egyre elviselhetetlenebb az állandó emlékezés közös tragédiájukra. Titkos barátságot köt egy helyi gazdával, és egyre biztosabb abban, hogy el akar menni innen. Az erdő nyugalma éppoly törékeny, mint a házaspárt összekötő érzelmek.
Sárvirág (Mellow Mud) – Lettország
Raya életét a magány, kiábrándultság és az első szerelem tapasztalata tölti ki. A 17 éves lány nagyanyjával és öccsével él vidéken. Hirtelen rendkívüli események zaklatják fel addigi nyugodt életüket, és Rayának egy felnőtt számára is nehéz döntéseket kell meghoznia. A rendező, Renārs Vimba első nagyjátékfilmjében óvatosan kezeli a felnőtté válás törékeny témáját, és elfogadja a kihívást, hogy a történetet egy fiatal lány szemszögéből ábrázolja.
Ami a sötétben rejlik (What’s in the Darkness) – Kína
1991 nyarán bűncselekmények sorozata rengeti meg egy kisváros nyugalmát. A nemi erőszak ügyében két rendőr nyomoz, akiknek a lányai a helyi középiskolába járnak. A munkamódszerük nem lehetne különbözőbb: Qu apja bűnügyi orvos szakértő, aki makacsul ragaszkodik a megdönthetetlen bizonyítékokhoz. Zhang apja, a nyugalmazott katona azonban gyakran cselekszik megérzései alapján, és korábban volt, hogy kínzással csikart ki vallomásokat. A gyanúsítottat letartóztatják, de a bűntettek ezután sem szűnnek meg. A nagy kavarodásban senki sem veszi észre, amikor Zhang eltűnik.
Evolúció (Evolution) – Franciaország
A tízéves Nicolas egy csupán nők és fiatal fiúk lakta távoli szigeten él az anyjával. Az óceánra néző kórházban minden fiút furcsa orvosi kezelésnek vetnek alá, de egyedül Nicolas kérdőjelezi meg a vele történteket. Érzi, hogy az anyja hazudik neki, és elszántan próbálja kideríteni, hogy mit is művel a többi nővel éjszakánként a tengerparton. Felfedezése csak kezdete az őt egyre inkább magába szippantó rémálomnak, ám a kórház fiatal ápolónőjében, Stellában nem várt szövetségesre talál.
Aloys (Aloys) – Svájc
Aloys Adorn középkorú magánnyomozó. Az apjával él és dolgozik, az életet biztonságos távolságból, egy videokamerán keresztül tapasztalja meg: napi 24 órában készíti felvételeit, megszállottan rendszerezi és figyeli őket otthonában. Amikor az apja meghal, Aloys magára marad, és eddigi védett világa darabokra hullik. Egy részeg éjszaka után reggel arra ébred egy buszon, hogy a kamerája és féltve óvott felvételei eltűntek. Nem sokkal ezután felhívja egy titokzatos nő, és megzsarolja: visszaadja a felvételeket, de csak akkor, ha Aloys kipróbál vele egy különös japán találmányt, a „telefonos sétát”. Ahogy egyre mélyebben és mélyebben vonódik be ebbe a furcsa játékba, Aloys beleszeret a vonal másik végén levő hangba. A nő segítségével feltárul előtte egy új univerzum, és végre kitörhet magányából a valóság világába.