Az utasok többsége valószínűleg a kék metró elnevezés hallatán egy ma már elhanyagolt közlekedési eszközt vizionál, holott a hármast nézhetjük egy egészen más aspektusból is.
A kék metró ugyanis egy kifejezetten retro hangulatú vonal, amely a kádári Magyarország egyik jelentős vívmánya volt egykor, ma pedig tulajdonképpen egy történelmi lenyomata a szocialista Budapestnek. Lehet hát a 3-ast is miért szeretni!
Budapest leghosszabb metrója Kőbánya-Kispest és Újpest között húzódik É-D-i irányban, összesen 20 állomást számlál. A vonal építésének végleges terveit 1966-ban készítették el, majd 1970-ben megindult az építkezés. Az első szakaszokat pár év leforgása alatt, már 1976-ban átadták, ekkorra a Deák Ferenc tér-Nagyvárad tér szakaszon már megindulhatott a forgalom. Négy évvel később elkészült a déli végállomásig tartó szakasz, 1984-ben pedig már egészen az Árpád hídig tartott a vonal.
A teljes szakasz azonban csak 1990 óta van használatban. A szerelvények által érintett megállók jobbára a Váci út és az Üllői út alatt húzódnak. Az orosz metrókocsik és a vonal állapota az átadás óta egyaránt sokat romlott, tekintve, hogy a város legforgalmasabb metrójáról van szó. Az igen intenzív kihasználtság megviseli mind a szerelvényeket, mind a pályát így mára többek között az alagút szigetelései is elfáradtak.
A felújításról az elmúlt években sok egyeztetés folyt, mostanra pedig megszületett döntés, miszerint a 3-as metrót teljes körű és alapos javításoknak fogják alávetni. A kocsik felújítása már megkezdődött, a tervek szerint pár éven belül már egy sokkal modernebb metró képe fog az utca emberének a fejében élni a kék metróval kapcsolatban.
Addig is, míg a felújítás tart, nap mint nap alkalmunk nyílik kicsit időutazni a letűnt szocializmus évtizedeibe, mely időszak egykor ugyanolyan erőteljesen formálta Budapest képét, mint a századforduló építkezésekkel tűzdelt évei. Egy szemernyi történelem. Ez a hármas metró.
Ha még több képet szeretnél látni az M3-ról, kattints ide!