Április 29-én ünnepeljük a Nemzetközi táncnapot, ami Magyarországon különösen fontos ünnepnap, hiszen soha olyan szépen és annyi színben nem virágzott a táncművészet itthon, mint napjainkban. Csak egy pillantást kell vetnünk a hazai tánc szcénára (az másodlagos, hogy a profik vagy az amatőr táncosok világát vizslatjuk), és egy káprázatos kavalkádját fogjuk találni a hagyományos és kortárs, a klasszikus és a szokatlan zsánereknek.
Az ország legősibb táncintézménye a világhírű Magyar Nemzeti Balett, a Operaház balettegyüttese, amely az Operaház megnyitásával egy időben, 1884-ben alapult, és azóta is a világ táncegyütteseinek élvonalába tartozik. Táncosainak kilencven százaléka a Táncművészeti Főiskola művészeiből áll, állandó taglétszáma 110 fő körül mozog – bekerülni társulatába minden táncos csodagyerek egyik legnagyobb álma. A Nemzeti Balett jelenlegi igazgatója, Solymosi Tamás irányítása alatt az együttes nem csak a legnagyobb magyar klasszikus koreográfiákat, de külföldi és kortárs kedvenceket is rendszeresen ad elő, olyan technikai tudással és színházi érzékenységgel, amely egyedülálló a balett világában.
Van egy olyan elképzelésem, hogy a darabokat azzal óvom, hogy renoválom őket, visszaállítom a régi pompájukat, és úgy mutatom be a közönségnek. Mert nem elég valamit hosszú időn keresztül használni, és folyamatosan csak kivenni valamiből. Ha hosszan repertoáron szeretnénk tartani egy darabot, ápolni is kell.
– mesélte nekünk nemrég Solymosi. Amikor pedig a társulat külföldi tagjairól kérdeztük, a következőket mondta:
Megváltozott körülöttünk a világ. Akkor miért akarnánk erőszakkal rákényszeríteni a nemzeti balettre vagy bármely más intézményre, hogy ott megálljon az idő? Ahogy kinyíltak a határok, ahogy a magyarok is el tudnak menni Berlinbe, a berliniek is ide tudnak jönni. Ha itt szeretne táncolni valaki, és megvan hozzá a tehetsége, akkor örömmel fogadjuk. A minőség a legfontosabb. Az arány pedig nem számít, mert akik most itt vannak, mind ezt az együttest erősítik.
A magyar táncművészet egének egy másik konstansan ragyogó csillaga a Magyar Nemzeti Táncegyüttes, korábbi nevén a Honvéd Táncszínház. Küldetésüknek tekintik a népi hagyományok életben tartását, mégpedig olyan táncműsorokkal, melyeket a magyar kulturális örökség, művészeti anyanyelvünk inspirált. A Zsuráfszky Zoltán vezette táncszínház büszke nemzetközi sikereire, amiket autentikus népi műsoraikkal és történelmi táncjátékaikkal értek el:
A magyar tánc dialektikusai annyira különlegesek, annyira szabad, individuális tánckultúrája van a magyaroknak, hogy különlegesebb a törökökénél vagy délszlávokénál. A magyar tánc egy nyitott, szerteágazó, teljesen szabad, egyéni megformálású tánc. Egy szabad lelket mutat. Külföldi szemnek ezért nagyon nehezen megérthető, felfogható. De ettől ennyire izgalmas.
Legyünk hát rájuk büszkék mi is!
A klasszikus intézményekkel kéz-a-kézben járó független együttesekről se feledkezzünk meg, hiszen a legdinamikusabb területről van szó! Az olyan jól csengő nevek mint a Duda Éva Társulat vagy a Radioballet alkalmi duója a hazai paletta két nagyon egyedi árnyalatát képviselik. A magyar táncművészek között találni persze olyanokat is, akik a magyartól nagyban eltérő kulturális talajból táplálkoznak, de akik tánca ugyanúgy az emberi lélek mélységeiből merít – ilyen például az argentin tangót táncoló és tanító Barabás Béla:
Ha fáradtan, egy egész heti munka után hétfőn este elutazunk, és végigtáncoljuk a hétvégét, szinte alvás nélkül, akkor hétfőn reggel, amikor ismét bemegyünk a munkahelyünkre, a kollégáink ránk néznek, és nem bírják megállni, hogy ne kérdezzék meg, mi történt velünk a hétvégén, mert olyan kisugárzásunk van…
Ha csak egy új hobbira vágysz, és nem életcélod valami profi társulat tagjaként beutazni a világot és a földkerekség minden elismertebb táncszínházában fellépni, akkor is elég jó dolgod van itthon. Csak néhány kattintás és garantáltan kilyukadsz egy olyan oldalon, ahol a legkülönfélébb tánckurzusok közül válogathatsz: érdekel a rúdtánc, vagy maradnál a magyar néptáncnál, esetleg kipróbálnád a salsát? Semmi akadálya.