A Broadway-ről a magyar deszkákra: musicalsikerek külföldön és nálunk

Karácsonykor mutatják be a Nyomorultak musical filmváltozatát. Kicsit körbejárjuk, hogy is van ez nálunk a színházakban.



Disney

A Disney-filmek mintha mindig is úgy készültek volna, hogy azonnal menjenek a színpadra. Az egész a Hófehérke táján kezdődött – amelyből aztán mégsem lett musical, de elképesztő módon lett A kis hableányból, az Oroszlánkirály pedig az első – látványos, bábokkal és elképesztő mennyiségű statisztával felvonultatott – előadása óta levehetetlen a színpadokról. Aztán itt van a Szépség és a Szörnyeteg, amelyet nálunk az Operettben mutattak be, évekig játszották – jelenleg nem megy. A legújabb őrület a Mary Poppins körül kavarog, amelyet ebben az évadban mutatott be a Madách – replika formában, sokévnyi külföldi kipróbálás után, három szereposztással, repülő Mary Poppinsszal, ahogy azt kell.

Lloyd Webber-manufaktúra

Andrew Lloyd Webber legsikeresebb darabjai hozzánk is eljutottak – és mintha a Madách kizárólagos tulajdonát képeznék. Gondoltad volna – hiszen már színháztörténelem –, hogy a Macskák koreográfiáját a Magyar Állami Operaházból erre a munkára odacsábított Seregi László készítettem a magyar változat számára? Aztán jött Az Operaház fantomja, a József és a színes, szélesvásznú álomkabát, a Jézus Krisztus Szupersztár. Londonban azóta a The Woman in White-ot és a The Wizzard of Ozt is bemutatták, amely az 1939-es filmből készült (igen, ez az, amelyben Judy Garland 16 évesen, lekötözött mellekkel kislányt játszott). A Madáchban tehát feltehetőleg ezek várhatóak.

Lévay Szilveszter-manufaktúra

Az Operettben játsszák a vajdasági magyar származású, Amerikában élő  zeneszerző sikerdarabjait. A nagy durranás zeneszerzője a Mozart!-tal, az Elizabeth-tel és a Rebeccával írta be magát a magyarországi musicalirodalomba – meg azzal, hogy Lévay Szilveszter Nemzetközi Musical Énekverseny néven Palicson tehetségkutat, meg azzal, hogy Kálmán Imre Nemzetközi Karmesterversenyen zsűrizik a teátrumban és a Duna TV-ben.

A magyarok

Persze a teljesség igénye nélkül…  Az egész nem az István, a királlyal, hanem az Egy szerelem három éjszakájával kezdődött, amelyet 1960-ban mutattak be a Petőfi Színházban. Aztán jöttek a többiek: a Szörényi-Bródy páros magyaros témájú rockoperái, a Képzelt riport…, a Kőmíves Kelemen, és a Rock Színház előadásai. Utóbbi társulat éppen negyven éve, 1972-ben „szamizdatban” mutatta be a Jézus Krisztus Szupersztárt, és innen eredezteti magát.

És persze ott vannak a gyakorló zeneszerzők, akik más zenei világból érkeztek: a Budapest Klezmer Band alapítója, Jávori „Fegya” Ferenc a Menyasszonytánccal, Szakcsi Lakatos Béla a Cigánykerékkel, majd mintegy húsz év kihagyással a Szentivánéji álommal írta fel magát a deszkákra is.

Mi jöhet még?

Ha azt hitted, hogy van olyan téma, amiből nem lehet musical, nagyot kell csalódnod. Például a nagy, zöld ogre sem kerülhette el a sorsát: Shrekből 2008-ban lett musical, több mint egy év után került a Broadwayről  először Izraelbe, majd a londoni West Enden is bemutatták. És mintha OZ-ból sem lenne elég: az utóbbi évek legnagyobb ovációja és díjesője a Broadway-n a Wicked című musicalt, amely az Óz, a nagy varázsló előtörténetéből készült, közel tíz éve játsszák szerte a világban – időről időre felreppen a hír, hogy nálunk is bemutatják. Hogy hol? Az Operettben vagy a Madáchban – mikor mit hallani…

 

 

Tetszett a cikk? Akkor csekkold az alábbiakat is!
Nyári Krisztián: Így szeretnek ők
Sztár-nap: Robert F. Kennedy 
Makrancos Kata a Vígszínházban