Talán maguk Budapest lakói sem hiszik el, de elérkezett az idő – végre átadják a 4-es metrót, fővárosunk pedig ismét egy kicsit méginkább világvárossá válik.
Bár sokáig épült, de még régebb óta volt a tervek között negyedik metróvonalunk, hiszen már 1972-ben elkészítették az első vázlatokat, melyeket a évtizedek során többször is megváltoztattak. 1998-ban végleges kimondták: megépítik Budapest negyedik metróját, ám a döntést több politikai harc is követte. Végül rengeteg huzavona után 2004-ben elkezdték az építkezéseket az 1996-os tervek szerint, ám a felmerülő költségek miatt végül több kiegészítő ötletről is lemondtak. Az projekt megvalósítása során a 4-es metró körül folyamatos harcokat vívtak a pénz körül, az építkezések lassú menete pedig rengeteg viccet szolgáltatott a budapesti polgároknak, lassan pedig egy egész ország nem hitte el, hogy egyszer kész lesz az új metró.
Most viszont itt van teljes pompájában, a városlakók pedig legalább annyira izgatottak, mint amennyire néhány éve még borúlátóak voltak. Nagy harcok árán, de kész van a „négyes”, az állomások szépsége és modernsége pedig minden bizonnyal mindenki álmait felülmúlják. Budapest új mérföldkőhöz érkezett.
Móricz Zsigmond körtér – 4-es metró
Tömegközlekedési szempontból sokat fog könnyíteni a város életén a Móricz Zsigmond körtéri megálló, mely kétségtelenül a budai oldal egyik legfontosabb átszállási kapcsolatát biztosítja. Az állomás teljesen egyedi arculatot kapott, a válaszfalakat színes betonelemek díszítik, így bátran nevezhetjük az új metróvonal legvidámabbikának. A peronok 24 méter mélyen vannak, a felszínen elhelyezett felülvilágítón keresztül viszont az aluljáróban még a természetes fényt élvezhetjük – ide mellesleg hat mozgólépcsőn és két liften keresztül vezet az út. A 4-6-os villamos vonala végre új metróállomással gazdagodik.
Kálvin tér – 4-es metró
A Kálvin tér igazi központtá válik Budapesten, hiszen immár két metró vonallal is eljuthatunk ide. Hossza 83 méter, a peronok 22 méterrel a földfelszín alatt fekszenek. A metróhoz hat mozgólépcső és két lift vezet, a 3-as metró szintjével négy mozgólépcső köti össze az új állomást, az átszállás alatt hajlított üveglapokban gyönyörködhetünk. Az állomás egyik érdekessége, hogy aluljárószintjének üvegmozaik burkolata Kodály Zoltán Psalmus Hungaricus című művének egyik kotta-, illetve szövegrészletét ábrázolja raszterpontokra bontva. A látszóbeton gerendaszerkezetet tükrök díszítik, melyeket majd reflektorokkal világítanak meg a megnyitást követően.
Keleti Pályaudvar – 4-es metró
Megkapja második metróállomását a Keleti Pályaudvar is. Az M4-es egyik végállomásának környezete alapos felszínrendezésen esett át, a Baross tér jóval levegősebb lett, bár miután évek óta el volt kerítve, kevesen emlékeznek eredeti állapotára. A peronszint csupán 16 méter mélyen található, itt a legkisebb a belső tér. Egy frissen épült aluljáró-kapcsolat biztosítja az átszállást az M2-es vonalára. Különleges építészeti megoldás a két oldalról döntött falszerkezet és a falakat támasztó gerendák – a természetes fényen kívül az ezekbe beépített lámpák garantálják az aluljárók világítását. A tájékoztatásról egy LED-fal gondoskodik a megálló felüljáró felőli végében.