Figyelj – Hív a Duna!

Iszod? Pancsolod? Hajózod? Pecázod? Budáról nézed Pest felé vagy a hídról lefelé? Mi közünk van a Dunához, pontosabban van-e bármi közünk hozzá? Kobrizsa Ádámmal, a Hív a Duna! vezetőjével beszélgettünk.

 

Kikből áll a szerveződésetek? Miként lehet hozzátok csatlakozni? 

A Danube Flow – Hív a Duna! programot a Mindspace és a VaLyo (Város és Folyó) csapat   közösen találta ki és szervezi. A program hátterében az először 2004-ben megrendezett nemzetközi Duna Nap áll, amelynek szervezésében a kezdetek óta részt vettem valamilyen formában. Az idei év programsorozata partnerszervezetek bevonásával valósul meg (WWF, Duna Múzeum, stb). 2011 decemberében a korábbi együttműködő partnerekkel egy workshop keretében dolgoztuk ki az idei program kereteit, majd kiírtunk egy nyílt pályázatot is, amelyre szervezetek jelentkezhettek különféle, Dunához kapcsolódó projektötletekkel. Továbbra is nyitva állnak a kapuk új partnerek előtt is.

 

Vannak-e jó európai példák előttetek arra nézvést, hogy egy nagyváros innovatívan és rendszeresen „együtt él” a folyóval, amely keresztülszeli? London, Prága, Frankfurt esetleg?

A Duna vízgyűjtő területén ehhez nem is kell messze nézni, nagyon jó példaként ott van Bécs és München is, ahol a városélő kapcsolatot ápol a folyóval, de Pozsony is igyekszik ezt kialakítani. Persze Berlin, London lakosság-központú fejlesztési jól ismertek, az egyik legújabb nagyszabású terv éppen Párizst hozza közelebb a Szajnához.

 

Mik a rövidtávú (őszig tartó) programok célja, és mit terveztek hosszútávon?

A rövid távú cél egyszerűen megfogalmazható: sok-sok program szervezése a Duna-partra, illetve új és kreatív helyszínek „telepítése” a belváros pesti szakaszára, ahol a városlakók megpihenhetnek, kapcsolatba kerülhetnek a folyóval és jól érezhetik magukat. Terveink között szerepel, hogy jövőre nyáron ideiglenesen a Margit-híd – Lánchíd közötti pesti szakasz teljesen vagy részben visszakerüljön a lakosok, gyalogosok és bringások birtokába. Általában a célunk kellemes korzózásra alkalmas környezetet teremteni, illetve programokkal levonzani az embereket a Duna-partra.

 

Milyen lenne az ideális város és folyó kapcsolat, számotokra hogyan lenne élhetőbb Budapest és a Duna viszonya?

Ideális lenne, ha a város lakossága visszakapná rakpartokat mint rekreációs zóna, illetve mint fenntartható módon használt közlekedési zóna. Tudjuk, hogy ez egy nagyon hosszú folyamat, ezért is szeretnénk először is újra pozitív élményeket adni a potenciális felhasználók részére a programokon keresztül, és példaként rövidebb időre csak egy minta szakaszon megmutatni, hogy milyen is lehetne a zöld Duna-part.

 

Mit terveztek a június 29-i Duna Napra? 

Ahogy az év során már megismerhették a programjainkat, több kisebb zenés programot szervezünk a Dunatanösvény pontjainál a pesti Duna-part Margit-híd és Lánchíd közti szakaszán.

Mi a Dunatanösvény célja? Inkább turistákat vagy Budapestieket céloztok vele?

A cél kettős. A nyárra kihelyezett köztéri bútorok és játékok, valamint Dunával kapcsolatos információk lehetőséget adnak egy kicsit megállni, megpihenni és elgondolkodni a Duna-parton. A Tanösvény pontjaira szervezett programok levonzzák a lakosokat, turistákat a partra. Szeretnénk, ha ez a szakasz már idén közvetítené az élhető Duna-part víziónkat.

 

Van-e támogatótok, szponzorotok, hirdetőtök? Mi mondható el az efféle kezdeményezések önkormányzati, illetve privát támogatottságáról?

Szerencsések vagyunk, hiszen a Coca-Cola nemzetközi szinten állt be a Duna Nap támogatói közé, ez egy olyan biztos alapot jelent a programunknak, amire tudunk évről-évre építeni. Egyre több cég segíti a munkánkat szolgáltatással (PR, kommunikáció, stb.) vagy termékkel, illetve idén már Budapest Önkormányzatával is alakul az együttműködés.

 

Mi a véleményetek egy esetleges gyaloghíd építéséről, a rendszeres vízibuszjárat bevezetéséről, vagy a pesti rakpart autós forgalom előli lezárásáról?

Minek gyalogoshíd, hiszen ott a Lánchíd, csak le kell zárni az autók elől. A Dunán mi is fontosnak tartjuk az ésszerű közlekedési lehetőségeket, de ehhez a vízpart mindenhol könnyen megközelíthető kell legyen. Az autós forgalom előli lezárás csak jól végiggondoltan, szakaszosan történhet úgy, hogy egyidejűleg valós alternatívát is adunk a lezárt rakpartok köztéri használatára. Mindez nagyon sok pozitív kommunikációt is igényel. Mi ebben hiszünk és ezért dolgozunk, bízunk benne, hogy hamarosan Budapest lesz a következő város, ami példaként említenek.

 

Bővebb információ:

Danubeflow.eu
hivaduna.hu